IKKE HELT GRØNN: Ola Källenius, svensk toppsjef i tyske Mercedes-Benz, varslet forlenget satsing på bensin- og dieselbiler da han la frem resultater denne uka.

Mercedes-Benz justerer kursen:

Elbilsalget stagnerer, varsler bedre fossilbiler

Elbilsatsingen gir ikke ønskede resultater. Satsingen på forbrenningsmotorer vil pågå i mange år, fastslår Mercedes-Benz-sjef Ola Källenius.

Publisert Sist oppdatert

Det vil ta mange år før de høye produksjonskostnadene til en elbil vil gjøre den lønnsom, sammenliknet med en bil med forbrenningsmotor. 

Elbilene vil forbli dyrere i overskuelig framtid, sier Källenius til Bloomberg TV, ifølge Automotive News.

I kombinasjon med generelt lavere elbiletterspørsel, primært i Kina, demper nå Mercedes-Benz fokuset på de ambisiøse målene rundt utslippsfire biler. 

Fossilt i 2030

Källenius påpeker samtidig overfor både kunder og investorer at Mercedes-Benz vil gjøre modellene med forbrenningsmotorer levedyktige i mange år framover.

– Planene våre nå gjør at vi får et tilnærmet nytt utvalg biler i 2027, som vil ta oss langt inn i 2030-årene, sier han.

I følge Bloomberg vil elbilsalget flate ut i 2024, med en vekst tilsvarende 2019. For Mercedes-Benz sin del, forventes det en lønnsomhet på lave 10 prosent i 2024 – mot 12,6 i 2023, som også var i nedre del av det forventede.

DEMPER: Mercedes-Benz-sjefen Ola Källenius justerer satsingen på elbiler de nærmeste årene. Her foran EQXX, som går over 100 mil på fullt batteri, men som ikke er tenkt for produksjon.

Utfordringene

Automotive News lister opp følgende fem hovedutfordringer for elbilsatsingen til Källenius og Mercedes-Benz i 2024:

Markedet i Kina: Lenge en suksess, med tosifret vekst i salget i flere år. Men bilsalget i Kina har stagnert. Tregere økonomi rammer de dyrere produktene, som utenlandske premiumbiler.

Utviklingskostnadene: Utviklingen av operativsystemet MB.OS og de nye plattformene MMA og MB.EA, koster mer enn forventet. Antallet modeller på den nye MMA-plattformen er allerede redusert fra sju til fire.

Prisene: Modeller som EQE og EQS hevder seg bra i tester, men salget har ikke stått i stil. For høy pris er en opplagt forklaring. Mindre og rimeligere EQA og EQB har solide salgstall.

Forhandlerapparatet: Källenius er ikke fornøyd med lønnsomheten til Mercedes-Benz sine egne forhandlere, og ser for seg at et salg av rundt 60 forhandlere kan være verdt nærmere 30 milliarder norske kroner. Men 8000 fagorganiserte arbeidere er ikke enig.

Luksus-fokuset: De store luksusmodellene som S-klasse, G-klasse, Maybach og de ulike AMG-modellene, har vært god butikk. Men markedet er i endring, og analytikere advarer Mercedes-Benz mot å ignorere bilklassene med høyere volum og mange førstegangskjøpere.