Flere av sliterne godt nede på nybilstatistikken, opplever nå at nye modeller treffer et publikum som både er mer kravstort og mer opptatt av privatøkonomien enn for noen år siden. Kombinasjonen har gitt et labert nybilsalg.
Men det finnes lyspunkter. Som på skjermen til PR- og markedsdirektør for Renault, Roger Andersen, der han får opp status for nykommeren Scenic (les Motors prøvekjøring her).
– Selv uten mulighet til å få prøvekjørt bilen, er det stor interesse og god kontraktering, fastslår han.
Konkrete tall kan han naturligvis ikke dele.
– Men interessen for Scenic er betydelig større enn den var for Megane da den kom, opplyser han.
Andersen opplyser at rundt 95 prosent av kundene har bestilt modellen med det største av to batterier – og en rekkevidde på opptil 622 km.
Halvparten har bestilt høyeste utstyrsnivå (Techno), mens 30 prosent har bestilt spesialutgaven (Esprit Alpine) med grå matt lakk og andre felger.
Peugeot har hovedkontor bare noen kilometer lenger vest for Renault, i utkanten av Paris. Også der gestikuleres det litt mer enn vanlig om dagen, etter at Peugeot lanserte E-3008 for en drøy måned siden (les Motors prøvekjøring her) og hadde de første visningene av litt større E-5008 for et par uker siden (les mer her).
Annonse
Bra respons
Her hjemme kjenner Stian Gihle, PR- og informasjonsansvarlig for Peugeot, at stemningen stiger.
– Så mye interesse etter så kort tid, det er en veldig god start. Og interessen for E-5008 virker spesielt høy. Men der kommer det ikke priser før over sommeren, sier han.
Også Gihle kan registrere bestillinger på E-3008 – uprøvde.
– Alle kundene har bestilt GT-line, vi har fått veldig bra respons på utstyrspakka der. Fargemessig går det mest i lanseringsfargen Blue Obsession, sier han.
Positiv retning
En tredje familiebil – vel, kanskje ikke en opplagt familiebil – som har fått oppmerksomhet den siste tiden, er Hyundai Ioniq 5 N (les Motors prøvekjøring her).
Denne er så fersk at Hyundai ikke har kommet i gang med salget ennå, men kommunikasjonsdirektør Øyvind Lillestrøm Knudsen, underbygger kollegaenes inntrykk av at markedet endrer seg i positiv retning.
– Det jeg helt klart kan si, er at mars blir vår beste måned så langt i år, og at den følger opp en god periode der vi relativt sett har en veldig sterk posisjon i markedet så langt i 2024. Det er særlig drevet av nye Kona, men vi har også registrert økt etterspørsel etter Ioniq 5 de første månedene av året. Ioniq 6 bidrar også, ved å gjøre det godt innenfor sitt segment, sier Lillestrøm Knudsen.