SJEFEN: BME i5 M60 er den kraftigste og raskeste 5-serie-modellen fra BMW noensinne.

Prøvekjørt: BMW i5 eDrive40/xDrive M60

Hvor mye direktør vil du være?

Bak rattet i en 5-serie sitter du i selve direktørstolen i BMW-hierarkiet. Nå kommer modellen med elektrisk drivlinje, større og behageligere enn noensinne.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Komfort, plass, renommé.

MINUS:

Pris, rekkevidde.

LISBOA (Motor): BMW slipper åttende generasjon av 5-serie på veien, i første omgang med åtte forskjellige motorversjoner, to av dem elektriske. 

Og vi har prøvekjørt de to elbilene med smil om munnen, for dette er biler som oser av klassisk, kraftfull tysk komfort. BMW tukler ikke med arven som 5-serie representerer.

Og på ett nivå er denne bilen mer sjef enn noensinne:

BWM i5

  • Pris fra kr. 685.900 (eDrive40) og kr. 1.080.000 (M60).
  • Drivlinje: 81,2 kWt (netto) batterielektisk motor, med ettrinns automat i to motoralternativer.
  • eDrive40: 230 kW/313 hk (250 kW/340 hk m «boost»/430 Nm), bakhjulstrekk, rekkevidde/forbruk (WLTP) 497-582 km/15,9-18,9 kWt/100 km (avhengig av utstyrsnivå), 0–100 km/t (fabrikktall): 6,0 sek.
  • M60: 380 kW/517 hk (442 kW/601 hk m «boost»/820 Nm), firehjulsdrift, rekkevidde/forbruk (WLTP) 455-516 km/18,2-20,6 kWt/100 km (avhengig av utstyrsnivå), 0–100 km/t (fabrikktall): 3,8 sek.
  • Maksimal ladefart: 205 kW (10-80 prosent på 30 min.).
  • Lengde/bredde (m utfelte speil)/høyde/bakkeklaring: 5060/2156/1515/146 mm (136 mm på M60).
  • Dekkdimensjon: 245/44 R19 (foran) og 275/40 R19 (bak).
  • Vekt/nyttelast: 2130/535 kg (eDrive40) og 2305/515 kg (M60).
  • Bagasjerom/hengervekt: 490 liter/1500 kg (eDrive40) eller 2000 kg (M60).
  • Konkurrenter: Mercedes-Benz EQE, Tesla Model S.

Ekstremt komfortabel på veien, og i M-versjon kraftfull så det rekker. Det er også den første 5-serien som er mer enn fem meter lang, om vi ser bort fra et par modeller bygget for det kinesiske markedet.

Men det forhindrer ikke at vi sitter igjen med noen spørsmål om hvordan en slik tradisjonssterk kjøre­maskin plasserer seg i dagens – for ikke å si morgendagens – modell­univers.

PAR I ESS: i5 eDrive40 til venstre og den sprekere i5 M60 bakfra til høyre.

Mesterklasse

Én ting er den største megatrenden av alle i det globale bilmarkedet: Kundenes preferanse for SUV-er.

Det er antydninger til at sedan­karosseriene står foran en slags gjenoppstandelse, og slik kommer denne 5-serie-versjonen som en påminnelse om hvor Master Class-nivået ligger. Men de siste årene har SUV-andelen vokst og vokst. 

Kan 5-serie på noen måte pirke i den trenden? 

Det er fristende å svare «neppe». I hvert fall ikke med sedanversjonene, men kanskje når stasjonsvogn­utgaven kommer i første halvår 2024.

DEN LENGSTE: Med sine 506 cm er dette den lengste europeiske 5-serie-versjonen noensinne.
KARAKTERISTISK: Ingen BMW uten nyregrill. På nye i5 kan du få den med konturbelysning.
BEVISET: Tyske bilprodusenter plasserer modellmerkene på stadig nye steder. Audi på B-stolpen, her er BMW med 5-stempel i Hofmeister-knekken på C-stolpen.

Et mer nærliggende spørsmål er 5-seriens plassering i BMWs eget hierarki, ikke minst når vi snakker om de elektriske modellene.

Mer konkret: Hvor lander i5 i spennet mellom kongeskipet i7 og den sportsligere i4?

Eller mer detaljert: Vil fortsatt Touring-versjonen dominere 5-serie-salget i Norge? Og hvor smart er valget av en elektrisk 5-serie når BMW nå står på terskelen til å introdusere en helt ny generasjon elbiler med en 3-serie-inspirert modell aller først i Neue Klasse-utrullingen i 2025?

Nok med i4?

Tradisjonelt har 5-serie fylt rommet mellom 3- og 7-serie i BMW-garasjen, men dét bildet ser annerledes ut etter lanseringen av i4 senhøsten 2021 – ikke minst i et norsk marked som er blod­dopet på alt elektrisk og aller helst i SUV-format.

Hos oss står i4 og mer eller mindre elektriske SUV-er for over 90 prosent av BMW-salget siden i4 kom på markedet.

I elektrisk utgave kan 5-serie gjerne sammenliknes med en ganske fersk modell fra det andre tyske premium­merket som har fått elbilutvalget på stell, Mercedes-Benz. Der har EQE fylt et tomrom i porteføljen og gitt kundene en teoretisk mulighet til å få ypperste sedankvalitet til under millionen.

En direkte sammenlikning mellom storsedanen i5 og den sportslig inspirerte kombikupéen i4 er på ett vis urimelig; vi bare konstaterer at i4 raskt ble et attraktivt alternativ for den som vil kjøre lavt, aktivt og elektrisk på BMW-manér.

Og vi medgir at vi selv ble mer enn begeistret for lillebror: Vi kåret i4 eDrive40 som årets beste bilkjøp i fjor og brukte den sportsligere i4 M50 som argument for at BMW nå lager bedre elektriske biler enn bensinvogner.

Forøvrig har EQE bedre rekkevidde, mens i4 og i5 her ligger på samme nivå.

DEN STØRSTE: M60 har akselerasjon 0-100 km/t på 3,8 sekunder.
KOMFORT: eDrive40 er versjonen med lengst rekkevidde, inntil 582 km. Konkurrenten Mercedes EQE 300 er på over 600.
KLASSISKE LINJER: Elektrisk, javel, men en 5-serie er stadig først og fremst en 5-serie.
STORSTUA: Førermiljøet i eDrive40 over og M60 nederst.
STORSKJERM: De to skjermene på dashbordet er på henholdsvis 12,3 og 14,9 tommer.
CAR PLAY: Også i5 kommer med Apple Car Play-muligheter. Hovedskjermen kan også brukes til gaming, med mobiltelefoner som konsoller.
VIDEO: Nye 5-serie har ikke baksetekinoen til i7, men har tilrettelagt for flere videotjenester.
DIREKTØRSTOL: Sportsseter er standard på i5.
GLADE HJUL: BMW har beholdt noen av de viktigste knappene, og stadig er hjulet og volumkontrollen på plass i midtkonsollen.
OPPHENGT: Et nettbrett kan gjøre nytte som kino, med feste i stolryggen.
40-20-40: i5 har 490 liter bagasjerom, med skiluke i midten av baksetet.
RYDDIG: Ladekabler og andre løse smågjenstander kan legges i rommet under gulvet i bagasjerommet.
STENGT: På store iX åpnes spylevæskeinntaket med et trykk på BMW-logoen. På 5-serie kan du åpne hele panseret.

Nærmere i7

i5 byr i prinsippet på samme valg mellom fornuft og kjøreglede med alternativene eDrive40 og M60.

  • Førstnevnte med bakhjulstrekk og snev av den økonomiske snusfornuft som sendte i4-modellen til topps i vår kåring. Rekkevidden er nesten brukbar (opptil 582 km), plassen er god i kupéen (pluss 490 liter bagasjerom), støyen er behagelig lav og kjøre­komforten førsteklasses.

  • Sistnevnte med et eventyrlig trøkk når du har mulighet til å gi flat pedal med boost-innstillingene på plass, da har du motoreffekt fra 601 hk med maks­moment på 820 Nm som flytter deg fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder.

Men hvis du skal tenke BMW-alternativer når du sitter bak rattet på i5, er i7 en assosiasjon som ligger nærmere enn noe annet. Ikke like overdådig og uten kino i baksetet, men med samme suverene kjørefølelse.

M60-utgaven er den kraftigste og raskeste 5-serie-versjonen som noensinne er laget, og den kommer med samme aktive stabilitetskontroll som i7, den har adaptive dempere og luftfjæring bak.

Den mindre i4 er sportsligere og morsommere på veien, vil noen mene. Men hvem sa det bare er lett å være direktør?

Småsvett

Du begynner riktignok ikke å svette før du får prisen. Og det er her spørsmålet om 5-seriens posisjon melder seg for alvor.

eDrive40 starter i prinsippet på 685.900 kroner, men med litt småfikling i konfiguratoren er du over 800.000 før du er kommet til W. Og pengegaloppen går ikke saktere på M60, der utgangspunktet er på 1.080.000 kroner.

Så, ja, det koster.

Touring-alternativet blir naturligvis enda litt dyrere, selv om prisen ikke blir klar før nærmere lansering. BMW blir ikke overrasket om Touring igjen står for majoriteten av 5-serie-salget i Norge, men skjebnen til denne 5-serie-generasjonen er litt vanskelig å lese.

For den kommer tett på Neue Klasse-slippet, selskapets største lansering noensinne. Først blant disse kommer en 3-serie-variant som kan komme til å vise seg som en ganske attraktiv konkurrent også til 5-serie, med mindre man har hang til det klassiske som denne modellklassen står for.

TOSIFRET: Første 5-serie kom i 1972. Siden er det laget over 10 millioner av dem.

Mer kommer

BMW har laget mer enn 10 millioner 5-serie-biler ved fabrikken i Dingolfing siden lanseringen i 1972. For mange er den selve definisjonen av business-sedan.

Og oppdateringene som kommer med denne generasjonen, forandrer ikke på det:

  • Skarpe eksteriørlinjer med vertikale LED-lykter som en moderne tolkning av 5-series klassiske doble frontlykter, med mulighet for en konturbelysning rundt nyregrillen, understreket med svarte sideskjørt – og pyntet med et 5-tall innpreget i C-stolpen.

  • Inne er det færre knapper, nyeste programvare i infotainmentsystemet, en flat nedre del på det re-designete rattet og sportsseter som standard. Underholdningsløsningene er oppdatert med videostreaming og gamingmuligheter.

Det er ingen grunn til å tro at ikke den elektriske utgaven vil dominere kraftig i Norge, men den produseres også som ladehybridene 530e og 550e xDrive, mildhybriden 520i, 530i, 530i xDrive og 540i xDrive, samt dieselalternativene 520d og 520d xDrive. Flere av disse kommer riktignok ikke for salg i Europa.

i5 M60 har ytelser på linje med dagens M550i xDrive – og er inntil videre elektrisk toppmodell. Det kommer ytterligere en elektrisk xDrive i 2024, men BMW er foreløpig taus om spesifikasjonene.