TURBOPRINS: M70-versjonen av BMW i7 flytter seg til 100 på 3,7 sekunder.

Prøvekjørt: BMW i7 M70 xDrive

Nå er dette slagskipet blitt BMWs aller raskeste elbil

Markedets råeste komfort har fått BMWs råeste el-motor. Ingen tungvekter flytter seg fortere enn den nye M70-versjonen av i7.

Publisert

LISBOA (Motor): BMW introduserte 7-serie i 1977, den sjuende og nyeste generasjonen som kom i fjor, favnet den første helelektriske versjonen – en xDrive60 som straks toppet salget av alle 7-serier i Norge.

BWM i7 M70 xDrive

  • Pris: Fra kr 1.671.900.
  • Drivlinje: 101,7 kWt (netto) batterielektrisk motor. 480 hk (680 hk med «boost»)/1100 Nm, firehjulsdrift, ettrinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 488-560 km/20,8-23,8 kWt/100 km (avhengig av utstyrsnivå).
  • Maksimal ladefart: 195 kW (10-80 prosent på 34 min.).
  • 0–100 km/t (fabrikktall): 3,7 sek.
  • Dekkdimensjon: 255/45 R21 (foran) og 285/35 R21 (bak).
  • Vekt/nyttelast: 2695/555 kg.
  • Bagasjerom/hengervekt: 500 liter/2000 kg.
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring: 539/220/154/136 cm
  • Konkurrenter: Mercedes-Benz EQS, Lucid Air, Tesla Model S Plaid.

Den nye M70-versjonen vil ikke markere noe vann­skille i det norske markedet.

Til det er prisen for høy, markedet for stille og xDrive60 for god.

BMW Norge gjorde hva de kunne for å få ut i7-modeller før nyttår, ettersom de nye avgiftene som kom ved årsskiftet, gjorde en allerede kostbar bil nærmere 300.000 kroner dyrere, og de har bare levert ut et fåtall i7-vogner i år. M70 starter på 1.671.900 kroner.

For de spesielt kondisjonerte og interesserte byr denne M70-utgaven likefullt på en opplevelse ganske utenom det vanlige, selv om kjørekomforten var mer enn god nok på bilen som kom i fjor.

DOBBELT OPP: i7 M70 kommer i mer enn 100 ulike fargevarianter, fra de mindre gilde til den utsøkte to-toners varianten med svart og kobber.

Raskeste elbil

All komfort er i behold også i M-versjonen. M står for Motorsport i BMW-alfabetet, og i denne sammenhengen betyr det at denne modellen har detaljer både i eksteriør og interiør som tar tankene til sportsligere biler.

På utsiden av dette slagskipet er det knapt M-egenskaper man først tenker på der den står, nær 540 cm lang og 2700 kg tung.

Men i M-utgave er dette plutselig blitt den raskeste bilen av alle i BMWs elbil-portefølje, med akselerasjon på 3,7 sekunder fra 0 til 100 km/t når du tar Launch Control og Super Boost-funksjonene i bruk.

Og det føles ganske så ekstraordinært: Én ting er at en sportsbil har akselerasjon til å rette på sveisen, det er som det skal. Her sitter du i en bil som er et halvt tonn tyngre enn en Model S, men den føles som en fjær når du gjør et vipp med høyrefoten.

Nyutviklet motor

Nøkkelen til de ekstreme egenskapene ligger på bakakslingen:

En ny versjon av den bakre motoren er mer enn 25 prosent kraftigere enn den som sitter bak på xDrive60 (statoren har nå seks feltviklinger i stedet for tre som tidligere), og det gir en mye høyere effekttetthet (2,41 kW/kg). BMW mener å ha utviklet en unik, lett og kompakt løsning som gir langt bedre effekt enn om man for eksempel hadde satt to motorer på bakakslingen.

Den bakre motoren har en effekt på 335 kW/456 hk som jobber sammen med en motor med 190 kW/258 hk foran. Maks dreiemoment på 1015 Nm i sportsmodus økes til 1100 Nm med Launch Control og Boost-funksjonen aktivert.

M70 er nøyaktig ett sekund raskere på sprinten enn xDrive60, bilens toppfart er økt til 250 km/t.

VELPRØVD: i7 er utstyrt med femte generasjon av BMW eDrive-teknologi.
GØY PÅ KINO: i7 med storskjerm er en av de mest spektakulære kinoene i verden. Og i hvert fall den raskeste.
RIKTIG SITTESTILLING: Fotstøtte bidrar til en behagelig kino-opplevelse.
FELLES NED: Her er i7 med lærseter i utgave med modellfargen Tanzanite blå. 31-tommers-skjermen felles ned fra taket.

…og raskeste kino

i7 M70 har M-modellenes bremsesystem og stabilisator- og balanseringteknologi, som bidrar til at bilen flytter seg smidigere enn det meste annet i samme vektklasse. Den har adaptiv luftfjæring på begge akslingene og elektronisk kontrollerte støtdempere.

«Du blir ikke mer konge for under to millioner», skrev vi etter prøvekjøringen av xDrive60.

Det står seg fortsatt. Denne turboprinsen har samme luksuriøse kupé som originalen, og ifølge BMW er komfortnivået bilens kanskje aller mest appellerende egenskap. Tross fartsegenskapene er dette stadig en bil som handles like mye for å bli kjørt, som for å kjøres.

Det globale 7-seriesalget ligger mellom 50.000 og 75.000 biler i året, med Kina og Midt-Østen som de største markedene.

Og overalt er det den ekstreme storskjermen bak i kupéen som trigger salg.

Når 31-tommersskjermen felles ned, blir dette verdens kjappeste kino, med mulighet for å se filmer fra alle de viktigste strømmetjenestene – i tillegg til at BMW nå tester ut direktesendinger fra enkelte arrangementer som Bundesliga og Ryder Cup. Disse er ikke begrenset til i7-kinoen, men kommer som del av den digitale tjenesten i nye BMW-modeller.

Spiser rekkevidde

Det europeiske markedet står for rundt 10 prosent av i7-salget, med Tyskland som det dominerende. 

På Autobahn kommer da også denne bilen mer til sin rett enn på Riksvei 7.

Chassis og drivlinjeoppsett er like utmerket som på xDrive60. Standarddimensjonen på hjulene er opp ett knep til 21 tommer, men disse M-dekkene er til gjengjeld lettere.

Prisen du betaler, bortsett fra alle kronene, ligger i forbruk og rekkevidde.

Der xDrive60 har WLTP-anslag på mellom 591 og 625 km, ut fra forbruk mellom 18,4 og 19,6 kWt/100 km, kommer M70 med maksimalt 560 km rekkevidde. Og distansen blir ikke lengre for den som fristes til å teste eksplosive fartsøkninger.

Bilen har stadig et 105,2 kWt batteri som gir 101,7 kWt netto. M70 har i utgangspunktet forbruk i spennet mellom 20,8 og 23,8 kWt/100 km, vi hadde forbruk på 21,7 kWt/100 km fra 15 mils blandet kjøring i varmt sommervær i Lisboa – langt unna Autobahn-tempo.