NY: Toyotas litt rampete C-HR kommer i helt ny versjon.

Ny Toyota C-HR:

Lyset er ikke helt slukket for en bensin-Toyota

Seks av Norges 30 mest solgte biler er ikke helelektriske. Samtlige er Toyota. Det finnes med andre ord håp for en helt ny C-HR.

Publisert

Toyota C-HR

  • Pris: Ikke klar
  • Kommer i følgende versjoner: 1,8 og 2,0 hybrid, 2,0 hybrid med 4x4, samt 2,0 ladehybrid. De to sistnevnte blir i første omgang tatt inn til Norge.
  • Lengde/bredde/høyde (cm): 436/183/156.
  • Effekt (hk): 140 (1,8), 198 (2,0), 223 (ladbar).
  • El-rekkevidde ladbar: 66 km.
  • 0–100 (km/t): 9,9 (1,8), 8,1 (2,0), 7,9 (2,0 4x4), 7,4 (ladbar).
  • Forbruk (WLTP): 5,0 (1,8 og 2,0), 5,3 (2,0 4x4), 0,9 (ladehybrid).
  • Dette er foreløpige tall. Fakta rundt blant annet vekt, nyttelast, bagasjevolum og hengervekt er ikke klar.

HAMBURG (Motor): Verdens største bilprodusent er nærmest enerådende leverandør av det vi nå kan kalle alternative drivlinjer i elbil­nasjonen Norge.

Registreringsstatistikken så langt i 2023 viser altså at det er seks biler med forbrenningsmotor inne blant de 28 beste. Samtlige er fra Toyota. Beste fossile modell som ikke er en Toyota, er Volvo XC60 på 34. plass.

Velkjent

C-HR ble lansert i 2016. Noen visuelle grep gjorde den litt mer rampete enn en Corolla eller Yaris, men under skallet var alt høyst tradisjonelt. Sånn er det fortsatt. Godt underbygget fra scenen av en Toyota-sjef:

– Denne er for kunder som ikke er redd for å stikke seg ut. For de andre har vi Corolla Cross.

Med andre ord: Designet er fortsatt hakket mer vågalt til Toyota å være, men ellers er det velkjente komponenter. Blant annet femte generasjon hybridteknologi, som vi kjenner fra nettopp Corolla Cross (les vår test her).

TOFARGET: Her får man et godt inntrykk av lakken med kontrastfarge i svart (Bitone).

Lavt forbruk

Vi har kritisert støynivået i Corolla Cross, både fra motoren i kombinasjon med den trinnløse girkassa – og fra dekkene. Toyota lover klasseledende lydkomfort på C-HR. Erfaringsmessig vet vi at dette er løfter som sjelden innfris under norske forhold. Men vi er alltid åpne for overraskelser.

Men for mange kompenseres dette av utmerket drivstofforbruk. De tradisjonelle Toyota-hybridene er svært gjerrige i normal bruk. Et oppgitt forbruk på 0,5 liter er ofte oppnåelig.

ELEGANT: Førermiljøet er en grei miks mellom tradisjonelle Toyota-modeller og den nye, elektriske bZ4X. Setene er gode.

Rekkevidde

Toyota ønsker å redusere dette tallet ytterligere på C-HR ved bruke kartdata og navigasjon til å justere både gassrespons og regenerering, avhengig av topografi og hastighet.

Nytt for C-HR er en ladbar versjon med 66 km elektrisk rekkevidde, samt en firehjulsdrevet versjon av den sterkeste konvensjonelle hybriden.

Og det er disse to som i første omgang kommer på det norske markedet. Muligheten for tre regenereringsnivåer, samt énpedalskjøring, er også blant nyhetene.

Motors førsteinntrykk av C-HR baserer seg på en statisk visning. Vi har altså ikke kjørt bilen.

Vi starter med plusspunktene:

TRANGT: Baksetekomforten er ikke spesielt god. Voksne sitter lavt, med høye knær. Barn sitter lavt med dårlig utsyn i alle retninger – bortsett fra rett opp, gjennom panoramataket.

Mer lekent

Førerposisjonen virker svært bra. Vi kjenner igjen mye fra elbilen bZ4X, med gode seter og en intim cockpit. Men på C-HR er instrumenthuset plassert lavere, under rattkransen, i mer tradisjonell stil enn på bZ4X.

Materialkvaliteten er også bra til å være i denne prisklassen, med mindre svartlakkert plast enn vi er vant til.

Vi liker designet. Det vekker riktig nok ikke like mye oppsikt som da dagens versjon kom i 2016, men er mer lekent enn på elbilen bZ4X. Vi finner flere designtrekk fra Lexus RZ 450e, den første elbilen fra Toyotas luksusdivisjon.

Toyota har også fjernet den karakteristiske knekken på de bakre sidevinduene på C-HR, og lagt de bakre dørhåndtakene synlige.

AERODYNAMISK: Integrerte dørhåndtak som presenterer seg når man nærmer seg, er naturligvis kult, men ikke så originalt lenger. Det hjelper også ørlite på aerodynamikken.

Andre dørhåndtak

På dagens modell er håndtakene skjult i c-stolpen. Det samme var de på konseptmodellen av C-HR, kalt Prologue. Nå er håndtakene integrert i karosserisiden, men stikker fram når dørene skal åpnes. Etter hvert en ganske vanlig løsning, men nytt for Toyota.

Velger man såkalt Bitone-lakk, kommer både tak, bakpart og bakre skjermer i en svart kontrastfarge. Med mer tradisjonelle fargevalg framstår den mest som en sporty lillebror til bZ4X.

Bagasjevolum

Bakover i bilen dukker minuspunktene opp.

Baksetet er like ukomfortabelt som på dagens C-HR, med lav sittepute, dårlig utsyn og generelt simplere materialer. Er forsetene lavt plassert, får man heller ikke føttene under disse.

Panoramatak øker lysinnslippet bak og skal også ha evnen til å konservere varme om vinteren og kjøle om vinteren.

Bagasjevolum er ikke oppgitt. Men det er neppe store endringer fra dagens 377 liter. Baksetet har ikke skiluke og kan kun deles 40/60.

  • Bilene lanseres rundt årsskiftet. Da kommer også priser.
Les alle biltestene på Motor: