![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">NY: </span>Toyotas litt rampete C-HR kommer i helt ny versjon.](https://image.motor.no/251246.webp?imageId=251246&width=960&height=548&format=jpg)
Ny Toyota C-HR:
Lyset er ikke helt slukket for en bensin-Toyota
Seks av Norges 30 mest solgte biler er ikke helelektriske. Samtlige er Toyota. Det finnes med andre ord håp for en helt ny C-HR.
HAMBURG (Motor): Verdens største bilprodusent er nærmest enerådende leverandør av det vi nå kan kalle alternative drivlinjer i elbilnasjonen Norge.
Registreringsstatistikken så langt i 2023 viser altså at det er seks biler med forbrenningsmotor inne blant de 28 beste. Samtlige er fra Toyota. Beste fossile modell som ikke er en Toyota, er Volvo XC60 på 34. plass.
Har du lest disse sakene?
-
Tysk test av 48 elbiler:
Så mye rekkevidde taper elbilene i høy fart
-
Foruroligende trend:
Hvor ble det av alle insektene?
-
80
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
Jeg som elsker bilen min:
– Etter ti sekunder ble jeg «Tesla-gal»
-
Uselgelige i Tyskland?
2 av 3 nekter å ta inn brukte elbiler i bytte
-
10-punktsjekken med Carina Olset Hovda:
«Har alltid tenkt at jeg skal kjøpe meg drømmebilen»
-
Forbrukerrådet om bobiler:
Advarer mot å betale egenandeler på reparasjoner
-
Disse kommer til Norge i år:
Her er 10 nyheter du kan glede deg til
-
Elbilister ser an priser på tur:
«Hurtiglading er latterlig dyrt»
-
10-punktsjekken med Olaf Tufte:
«Jeg ruller nok 50.000 km i året med alle disse bilene»
-
Bare se, ikke kjøpe:
Her er en ny VW-SUV med nær 600 km rekkevidde
-
Vi som bruker bilen til fest:
De frekke bryllupsbilene som får gjestene til å prate
-
Nedgang på 20 prosent:
Denne Tesla-nyheten vekker bekymring
-
Matprofil om bensinstasjonene:
«Skuffende hvor vanskelig det er å finne god, sunn mat»
-
Prøvekjørt: Tesla Model 3 Performance
Ingen nye biler byr på mer moro per krone
Velkjent
C-HR ble lansert i 2016. Noen visuelle grep gjorde den litt mer rampete enn en Corolla eller Yaris, men under skallet var alt høyst tradisjonelt. Sånn er det fortsatt. Godt underbygget fra scenen av en Toyota-sjef:
– Denne er for kunder som ikke er redd for å stikke seg ut. For de andre har vi Corolla Cross.
Med andre ord: Designet er fortsatt hakket mer vågalt til Toyota å være, men ellers er det velkjente komponenter. Blant annet femte generasjon hybridteknologi, som vi kjenner fra nettopp Corolla Cross (les vår test her).
![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">TOFARGET: </span>Her får man et godt inntrykk av lakken med kontrastfarge i svart (Bitone).](https://image.motor.no/251247.webp?imageId=251247&x=0.00&y=19.85&cropw=100.00&croph=76.18&width=960&height=548&format=jpg)
Lavt forbruk
Vi har kritisert støynivået i Corolla Cross, både fra motoren i kombinasjon med den trinnløse girkassa – og fra dekkene. Toyota lover klasseledende lydkomfort på C-HR. Erfaringsmessig vet vi at dette er løfter som sjelden innfris under norske forhold. Men vi er alltid åpne for overraskelser.
Men for mange kompenseres dette av utmerket drivstofforbruk. De tradisjonelle Toyota-hybridene er svært gjerrige i normal bruk. Et oppgitt forbruk på 0,5 liter er ofte oppnåelig.
![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">ELEGANT:</span> Førermiljøet er en grei miks mellom tradisjonelle Toyota-modeller og den nye, elektriske bZ4X. Setene er gode.](https://image.motor.no/251250.webp?imageId=251250&x=0.00&y=4.10&cropw=100.00&croph=76.18&width=960&height=548&format=jpg)
Rekkevidde
Toyota ønsker å redusere dette tallet ytterligere på C-HR ved bruke kartdata og navigasjon til å justere både gassrespons og regenerering, avhengig av topografi og hastighet.
Nytt for C-HR er en ladbar versjon med 66 km elektrisk rekkevidde, samt en firehjulsdrevet versjon av den sterkeste konvensjonelle hybriden.
Og det er disse to som i første omgang kommer på det norske markedet. Muligheten for tre regenereringsnivåer, samt énpedalskjøring, er også blant nyhetene.
Motors førsteinntrykk av C-HR baserer seg på en statisk visning. Vi har altså ikke kjørt bilen.
Vi starter med plusspunktene:
![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">TRANGT:</span> Baksetekomforten er ikke spesielt god. Voksne sitter lavt, med høye knær. Barn sitter lavt med dårlig utsyn i alle retninger – bortsett fra rett opp, gjennom panoramataket.](https://image.motor.no/251251.webp?imageId=251251&width=960&height=548&format=jpg)
Mer lekent
Førerposisjonen virker svært bra. Vi kjenner igjen mye fra elbilen bZ4X, med gode seter og en intim cockpit. Men på C-HR er instrumenthuset plassert lavere, under rattkransen, i mer tradisjonell stil enn på bZ4X.
Materialkvaliteten er også bra til å være i denne prisklassen, med mindre svartlakkert plast enn vi er vant til.
Vi liker designet. Det vekker riktig nok ikke like mye oppsikt som da dagens versjon kom i 2016, men er mer lekent enn på elbilen bZ4X. Vi finner flere designtrekk fra Lexus RZ 450e, den første elbilen fra Toyotas luksusdivisjon.
Toyota har også fjernet den karakteristiske knekken på de bakre sidevinduene på C-HR, og lagt de bakre dørhåndtakene synlige.
![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">AERODYNAMISK: </span>Integrerte dørhåndtak som presenterer seg når man nærmer seg, er naturligvis kult, men ikke så originalt lenger. Det hjelper også ørlite på aerodynamikken.](https://image.motor.no/251249.webp?imageId=251249&width=960&height=548&format=jpg)
Andre dørhåndtak
På dagens modell er håndtakene skjult i c-stolpen. Det samme var de på konseptmodellen av C-HR, kalt Prologue. Nå er håndtakene integrert i karosserisiden, men stikker fram når dørene skal åpnes. Etter hvert en ganske vanlig løsning, men nytt for Toyota.
Velger man såkalt Bitone-lakk, kommer både tak, bakpart og bakre skjermer i en svart kontrastfarge. Med mer tradisjonelle fargevalg framstår den mest som en sporty lillebror til bZ4X.
Bagasjevolum
Bakover i bilen dukker minuspunktene opp.
Baksetet er like ukomfortabelt som på dagens C-HR, med lav sittepute, dårlig utsyn og generelt simplere materialer. Er forsetene lavt plassert, får man heller ikke føttene under disse.
Panoramatak øker lysinnslippet bak og skal også ha evnen til å konservere varme om vinteren og kjøle om vinteren.
Bagasjevolum er ikke oppgitt. Men det er neppe store endringer fra dagens 377 liter. Baksetet har ikke skiluke og kan kun deles 40/60.
- Bilene lanseres rundt årsskiftet. Da kommer også priser.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Vi som vil kjøre på strøm med stil:
Finnes elbiler som ikke er stygge? Her er fem
-
I retten med ryggetrøbbel:
– Se her, firehjulstrekken fungerer ikke
-
Marius rammes av avgiftsregler:
Taper 55.000 kr på at bilen er «for ny»
-
Porsche-kunde fikk uoriginalt:
Krevde 177.000 kr for nye dekk og felger
-
Samina og Torstein leide ut bilen sin:
Leietakeren stjal bilen og kjørte den til Belgia
-
Får prisavslag:
Plutselig mistet Arilds bil flere funksjoner
-
Knut Terje fikk kjøreforbud:
Vegvesenet godkjente ulovlige lys
-
Se alle resultatene her:
Renault gikk lengst, men bare én bil slo WLTP
-
Bruktbilsvindel:
Denne rustbomben ble EU-godkjent
-
Ole Roar er kraftig irritert:
Denne bilen har ikke firehjulsdrift når du rygger
-
Lekkasje fra toalettet:
«Flott bobil» var reparasjonsobjekt
-
Lagringskonflikt:
Usolgte Teslaer hoper seg opp i Tyskland
-
Ulovlig, mener NAF:
Forhandler krever tilbakekjøp av innbyttevogn
-
Angret på Hongqi-kjøpet:
– Da jeg bremset ned, kom det store dråper fra taket
-
Caroline og Paal Erik:
Feil på feil i ny campingvogn – mistet ferien
Les alle biltestene på Motor:
-
80
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
73
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
-
80
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra
-
70
Test: Volvo XC60 T6
Nesten dobbelt så dyr som Norges mest kjøpte elbil
-
66
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
-
75
Test: Nio EL6
Det er én grunn til at denne ikke selger bedre
-
82
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
-
70
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
-
66
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
-
71
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner