
Ny Toyota C-HR:
Lyset er ikke helt slukket for en bensin-Toyota
Seks av Norges 30 mest solgte biler er ikke helelektriske. Samtlige er Toyota. Det finnes med andre ord håp for en helt ny C-HR.
HAMBURG (Motor): Verdens største bilprodusent er nærmest enerådende leverandør av det vi nå kan kalle alternative drivlinjer i elbilnasjonen Norge.
Registreringsstatistikken så langt i 2023 viser altså at det er seks biler med forbrenningsmotor inne blant de 28 beste. Samtlige er fra Toyota. Beste fossile modell som ikke er en Toyota, er Volvo XC60 på 34. plass.
Har du lest disse sakene?
-
Toyota med elektrisk by-SUV:
– Vi venter at dette blir en av våre bestselgere
-
Første Norge-lansering:
Nå kan du færra i (Norgelansert) Ferrari
-
NAF krever opprydning:
– Bertel O. Steen tuklet med programvaren
-
Ville ha 12 tusen ekstra:
Møller sendte ekstraregning og saksøkte kunden
-
Vi som pimper elbilen:
– Gøy å glede andre med min syke hobby
-
Ny bil til jul?
Nærmere 200.000 i avslag – her er de beste tilbudene
-
Undersøkelse fra USA:
Elbiler er langt mindre pålitelige enn bensinbiler
-
Prøvekjørt: Renault Megane Evolution ER
Er dette det beste nybilkjøpet akkurat nå?
-
Første tur med Polestar 3:
Polestars SUV-debut frister på pris og rekkevidde
-
Oppgitt Skoda-eier:
Slik svarte Møller da Knut klaget på lading og rekkevidde
-
Golfen hadde vannlekkasje:
Mariann fikk heve kjøpet på dagen
-
Prøvekjørt: Peugeot e-308 SW
Så fargerik at den kler grått
-
Prøvekjørt: Kia EV9
Denne gjør det ganske enkelt å tenke helt nytt
-
Årets beste bilkjøp:
Mye fornuft, litt følelser – her er våre fem favoritter
-
Leverandør tar grep:
Tror flere bilmerker vil forsvinne i priskrigen
Velkjent
C-HR ble lansert i 2016. Noen visuelle grep gjorde den litt mer rampete enn en Corolla eller Yaris, men under skallet var alt høyst tradisjonelt. Sånn er det fortsatt. Godt underbygget fra scenen av en Toyota-sjef:
– Denne er for kunder som ikke er redd for å stikke seg ut. For de andre har vi Corolla Cross.
Med andre ord: Designet er fortsatt hakket mer vågalt til Toyota å være, men ellers er det velkjente komponenter. Blant annet femte generasjon hybridteknologi, som vi kjenner fra nettopp Corolla Cross (les vår test her).

Lavt forbruk
Vi har kritisert støynivået i Corolla Cross, både fra motoren i kombinasjon med den trinnløse girkassa – og fra dekkene. Toyota lover klasseledende lydkomfort på C-HR. Erfaringsmessig vet vi at dette er løfter som sjelden innfris under norske forhold. Men vi er alltid åpne for overraskelser.
Men for mange kompenseres dette av utmerket drivstofforbruk. De tradisjonelle Toyota-hybridene er svært gjerrige i normal bruk. Et oppgitt forbruk på 0,5 liter er ofte oppnåelig.

Rekkevidde
Toyota ønsker å redusere dette tallet ytterligere på C-HR ved bruke kartdata og navigasjon til å justere både gassrespons og regenerering, avhengig av topografi og hastighet.
Nytt for C-HR er en ladbar versjon med 66 km elektrisk rekkevidde, samt en firehjulsdrevet versjon av den sterkeste konvensjonelle hybriden.
Og det er disse to som i første omgang kommer på det norske markedet. Muligheten for tre regenereringsnivåer, samt énpedalskjøring, er også blant nyhetene.
Motors førsteinntrykk av C-HR baserer seg på en statisk visning. Vi har altså ikke kjørt bilen.
Vi starter med plusspunktene:

Mer lekent
Førerposisjonen virker svært bra. Vi kjenner igjen mye fra elbilen bZ4X, med gode seter og en intim cockpit. Men på C-HR er instrumenthuset plassert lavere, under rattkransen, i mer tradisjonell stil enn på bZ4X.
Materialkvaliteten er også bra til å være i denne prisklassen, med mindre svartlakkert plast enn vi er vant til.
Vi liker designet. Det vekker riktig nok ikke like mye oppsikt som da dagens versjon kom i 2016, men er mer lekent enn på elbilen bZ4X. Vi finner flere designtrekk fra Lexus RZ 450e, den første elbilen fra Toyotas luksusdivisjon.
Toyota har også fjernet den karakteristiske knekken på de bakre sidevinduene på C-HR, og lagt de bakre dørhåndtakene synlige.

Andre dørhåndtak
På dagens modell er håndtakene skjult i c-stolpen. Det samme var de på konseptmodellen av C-HR, kalt Prologue. Nå er håndtakene integrert i karosserisiden, men stikker fram når dørene skal åpnes. Etter hvert en ganske vanlig løsning, men nytt for Toyota.
Velger man såkalt Bitone-lakk, kommer både tak, bakpart og bakre skjermer i en svart kontrastfarge. Med mer tradisjonelle fargevalg framstår den mest som en sporty lillebror til bZ4X.
Bagasjevolum
Bakover i bilen dukker minuspunktene opp.
Baksetet er like ukomfortabelt som på dagens C-HR, med lav sittepute, dårlig utsyn og generelt simplere materialer. Er forsetene lavt plassert, får man heller ikke føttene under disse.
Panoramatak øker lysinnslippet bak og skal også ha evnen til å konservere varme om vinteren og kjøle om vinteren.
Bagasjevolum er ikke oppgitt. Men det er neppe store endringer fra dagens 377 liter. Baksetet har ikke skiluke og kan kun deles 40/60.
- Bilene lanseres rundt årsskiftet. Da kommer også priser.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Oppgitt Skoda-eier:
Slik svarte Møller da Knut klaget på lading og rekkevidde
-
Årets beste bilkjøp:
Mye fornuft, litt følelser – her er våre fem favoritter
-
Marianne og Kai fortviler:
Klarer ikke å åpne dørene på Audien – saksøker Møller
-
KOMMENTAR:
Nei, Møller, dette bestemmer dere ikke
-
Tom-Ivar sjokkert over behandling:
Kolliderte med Bentleyen, ble politianmeldt av If
-
82
Test: Xpeng G9
Denne er rett og slett sensasjonelt bra
-
Testes på Østlandet:
Råkjørerne blir lurt av de elektriske UP-bilene
-
Splitter ny bil:
Kjørte Porsche til 4,5 mill. i grøfta – If nektet erstatning
-
NAF oppgitt over Møller:
Dette er Møllers bilvask-krav
-
«NAF-Benny» flau på Teslas vegne:
Tesla nektet å reparere med takboksen på
-
Maria fikk avslag:
– Tesla avviste NAF-testen
-
Ruben er ulykkelig Tesla-eier:
– Mange snur seg etter bilen min
-
Prøvekjørt: Oppgradert Tesla Model 3
Her lukter det premium, Tesla
-
95 vs. 98 oktan:
Derfor må du droppe E10-bensin på gamle biler
-
Ferske tall om lån:
Rekordmange mister bilen sin
Siste fra Motor
Les alle biltestene på Motor:
-
73
Test: Nio EL7
Knapt nok tørr bak dørene – nå utfordrer den veteranene
-
85
Test: Audi Q8 e-tron
Nå har denne fått det eneste den virkelig trengte
-
83
Test: Mercedes-Benz EQE SUV
Her blir du pakket inn i watt
-
82
Test: Xpeng G9
Denne er rett og slett sensasjonelt bra
-
70
Test: Jeep Avenger
Ryktet er bedre enn bilen
-
73
Test: Citroën ë-C4 X
Fortsatt er det ingen som slår denne på komfort
-
76
Test: VW ID.3
Glem Golfen, nå er denne bedre i alt
-
77
Test: Lexus RX 450h+
På tide med noen nye grep, Lexus
-
72
Test: BYD Atto3
For mange vil dette være den beste Kina-bilen
-
58
Test: Honda e:Ny1 (elbil)
For dårlig Hondarbeid
-
87
Test: Mercedes-Benz EQS 580 SUV
Dette er verdens beste bil
-
74
Test: Xpeng P7
Få på hvite skilter, og kom deg ut blant folk
-
75
Test: BYD Han
Kan ikke unngå å bli imponert av Han
-
78
Test: BMW iX1
Vi forventer mer av en helt ny BMW
-
80
Test: Hyundai Ioniq 6
Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange
-
81
Test: Porsche Taycan Cross Turismo
Noen mil unna det perfekte
-
80
Test: Tesla Model S AWD
Vi skjønner hvorfor denne selger ganske dårlig nå
-
81
Test: BMW i7 xDrive 60
Du blir ikke mer konge enn dette for under to millioner
-
66
Test: Maxus Euniq6
Ikke så billig lenger, og da er den heller ikke bra nok
-
74
Test: Toyota Corolla Cross
Har to viktige egenskaper en elbil ikke matcher
-
81
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
-
84
Test: BMW i4 eDrive40
Er dette Norges beste BMW i øyeblikket?
-
79
Test: Nissan Ariya
Ja, vi tror på Nissan
-
74
Test: Mazda CX-60
Dette er dessverre ikke bra nok, Mazda
-
78
Test: Volkswagen ID.5 GTX
Når utseendet er viktigst
-
77
Test: VW ID. Buzz
Her blir en bussjåfør i særdeles godt humør
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
75
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm