
Ny Toyota C-HR:
Lyset er ikke helt slukket for en bensin-Toyota
Seks av Norges 30 mest solgte biler er ikke helelektriske. Samtlige er Toyota. Det finnes med andre ord håp for en helt ny C-HR.
HAMBURG (Motor): Verdens største bilprodusent er nærmest enerådende leverandør av det vi nå kan kalle alternative drivlinjer i elbilnasjonen Norge.
Registreringsstatistikken så langt i 2023 viser altså at det er seks biler med forbrenningsmotor inne blant de 28 beste. Samtlige er fra Toyota. Beste fossile modell som ikke er en Toyota, er Volvo XC60 på 34. plass.
Har du lest disse sakene?
-
Bertel O. Steen:
Informerte feil om årsmodell og antall eiere
-
Splitter ny RAV4:
Det nærmeste du kommer Toyotas beste bil
-
Se merketoppen:
Disse bilene har best rustbeskyttelse
-
Navneendring:
Volkswagen kutter ID-navnene
-
bZ4X i XXL:
Denne Toyotaen gir deg to nye fordeler
-
76
Test: MGS5
Det er nesten så den kunne vært litt dyrere
-
10-punktsjekken med Patrick Thoresen:
«Cayenne er det dårligste av alle mine bilkjøp»
-
Vi som 17. mai-pynter panseret:
Bil er også en bunad!
-
Vil ikke bruke den:
– Denne bilen stinker
-
bZ4X som stasjonsvogn:
Dette skal bli Toyotas neste bestselger
-
Har du blitt oppringt?
Slik får «Bilklager»-Flåten info om deg
-
Polestar 4:
Disse bilene er helt ubrukt – nå vrakes de
-
ADAC-test:
Terrengdekk er farlig dårlige
-
Rentekrig:
Disse bilmodellene har lavest rente nå
-
Se listene:
Mener dette er de beste elbilene
Velkjent
C-HR ble lansert i 2016. Noen visuelle grep gjorde den litt mer rampete enn en Corolla eller Yaris, men under skallet var alt høyst tradisjonelt. Sånn er det fortsatt. Godt underbygget fra scenen av en Toyota-sjef:
– Denne er for kunder som ikke er redd for å stikke seg ut. For de andre har vi Corolla Cross.
Med andre ord: Designet er fortsatt hakket mer vågalt til Toyota å være, men ellers er det velkjente komponenter. Blant annet femte generasjon hybridteknologi, som vi kjenner fra nettopp Corolla Cross (les vår test her).

Lavt forbruk
Vi har kritisert støynivået i Corolla Cross, både fra motoren i kombinasjon med den trinnløse girkassa – og fra dekkene. Toyota lover klasseledende lydkomfort på C-HR. Erfaringsmessig vet vi at dette er løfter som sjelden innfris under norske forhold. Men vi er alltid åpne for overraskelser.
Men for mange kompenseres dette av utmerket drivstofforbruk. De tradisjonelle Toyota-hybridene er svært gjerrige i normal bruk. Et oppgitt forbruk på 0,5 liter er ofte oppnåelig.

Rekkevidde
Toyota ønsker å redusere dette tallet ytterligere på C-HR ved bruke kartdata og navigasjon til å justere både gassrespons og regenerering, avhengig av topografi og hastighet.
Nytt for C-HR er en ladbar versjon med 66 km elektrisk rekkevidde, samt en firehjulsdrevet versjon av den sterkeste konvensjonelle hybriden.
Og det er disse to som i første omgang kommer på det norske markedet. Muligheten for tre regenereringsnivåer, samt énpedalskjøring, er også blant nyhetene.
Motors førsteinntrykk av C-HR baserer seg på en statisk visning. Vi har altså ikke kjørt bilen.
Vi starter med plusspunktene:

Mer lekent
Førerposisjonen virker svært bra. Vi kjenner igjen mye fra elbilen bZ4X, med gode seter og en intim cockpit. Men på C-HR er instrumenthuset plassert lavere, under rattkransen, i mer tradisjonell stil enn på bZ4X.
Materialkvaliteten er også bra til å være i denne prisklassen, med mindre svartlakkert plast enn vi er vant til.
Vi liker designet. Det vekker riktig nok ikke like mye oppsikt som da dagens versjon kom i 2016, men er mer lekent enn på elbilen bZ4X. Vi finner flere designtrekk fra Lexus RZ 450e, den første elbilen fra Toyotas luksusdivisjon.
Toyota har også fjernet den karakteristiske knekken på de bakre sidevinduene på C-HR, og lagt de bakre dørhåndtakene synlige.

Andre dørhåndtak
På dagens modell er håndtakene skjult i c-stolpen. Det samme var de på konseptmodellen av C-HR, kalt Prologue. Nå er håndtakene integrert i karosserisiden, men stikker fram når dørene skal åpnes. Etter hvert en ganske vanlig løsning, men nytt for Toyota.
Velger man såkalt Bitone-lakk, kommer både tak, bakpart og bakre skjermer i en svart kontrastfarge. Med mer tradisjonelle fargevalg framstår den mest som en sporty lillebror til bZ4X.
Bagasjevolum
Bakover i bilen dukker minuspunktene opp.
Baksetet er like ukomfortabelt som på dagens C-HR, med lav sittepute, dårlig utsyn og generelt simplere materialer. Er forsetene lavt plassert, får man heller ikke føttene under disse.
Panoramatak øker lysinnslippet bak og skal også ha evnen til å konservere varme om vinteren og kjøle om vinteren.
Bagasjevolum er ikke oppgitt. Men det er neppe store endringer fra dagens 377 liter. Baksetet har ikke skiluke og kan kun deles 40/60.
- Bilene lanseres rundt årsskiftet. Da kommer også priser.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Advarer mot svindel:
– Ikke betal Autopass-fakturaen
-
Økende trend:
Ødelegger bilbeltet med skruer
-
Tapte i lagmannsretten:
Hanne får ikke lov å parkere på egen tomt
-
Prøvekjørt: Zeekr 7X
Ai, ai, for en artig priskrig!
-
Under 18 kr:
Nå synker bensinprisene i Norge og Sverige
-
Brannfarlige luksusbiler:
130 nyere Jaguarer vrakes
-
Strøm-problemer:
Feil på feil – stoler ikke på batteriet i bilen
-
Hyundai-problemer:
Batteriet kollapset midt på veien
-
Parkeringsbøter:
Her har Bjørn parkert i 49 år, nå bøtelegges han
-
Bobler på dashbordet:
Volkswagen påsto at det er brukt for sterk såpe
-
Føler seg lurt av merkeforhandler:
Bilen hadde bare to års fabrikkgaranti
-
Tar igjen:
Nå slår Canada tilbake mot Elon Musk
-
Kommunen nekter å gi seg:
Hanne får P-bøter på sin egen tomt
-
Landets største Ford-selger:
Nektet å gi fem års nybilgaranti
-
Sommerdekktest 2025:
Styr unna spesialdekkene
Les alle biltestene på Motor:
-
76
Test: MGS5
Det er nesten så den kunne vært litt dyrere
-
72
Test: Mercedes G 580
El-G i solnedgang
-
79
Test: Cupra Tavascan
Får i ulveklær – og det er positivt ment
-
81
Test: Volvo EX90
Dette blir Norges mest kjøpte millionbil
-
81
Test: Hyundai Inster
Dette er en knøttliten revolusjon
-
84
Test: Tesla Model Y
Tesla Model Y er blitt overraskende mye bedre
-
74
Test: Ford Capri
Det er ikke navnet som er problemet her
-
81
Test: Kia EV3
Litt dyrere og litt bedre enn konkurrentene
-
79
Test: Polestar 3 Long Range Dual Motor
Perfekt for dem som vil ha noe ikke alle andre har
-
78
Test: BYD Sealion
Bedre enn Model Y i mye, men én ting må fikses