FIRE NYE: Henrik Fisker på scenen i natt med fire nye bilmodeller under Fiskers «Product Vision Day» i California.

Viste nye biler i natt:

Her er Fiskers ekstreme flåte

Noen små uker etter at Fisker presenterte sin debut-bil Ocean for prøvekjøring, viste merket frem fire nye modeller i natt – et par av dem med ganske ekstreme kvaliteter.

Publisert

Billigbilen Pear, råskinnet Ronin, pick-upen Alaska og en off-road-rigget utgave av Ocean stod på scenen da Henrik Fisker presenterte modellutvalget som selskapet har på blokka frem mot 2026.

Året etter, i 2027, skal de lansere den første klimanøytrale bilen i verden. Den var ikke blant de fire som ble vist i Huntington Beach i California i natt.

– Fisker står ikke stille. Innovasjon, bærekraft og design er tre kjerneverdier for oss, og når den klimanøytrale bilen kommer i 2027 og våre kunder gjenoppfinner sitt forhold til mobilitet, skal vi være ledende i verden på programvare-definert transport, sier Fisker.

Høy på PEAR

På veien dit skal han frakte kundene i fire nye biler:

PEAR er en forkortelse for Personal Electric Automotive Revolution, intet mindre, den første bilen som bygges på Fiskers nye SLV-1-platttform med 35 prosent færre deler enn andre elbiler i sitt segment.

Den kommer med en skjult bakluke («Houdini Trunk») og en romslig frunk (kalt Froot, som forkortelse for Front Boot), kompakt i lengden, men likevel med plass til seks. Versjonen som ble vist i natt hadde en stor frontrute, kameraspeil, solcelletak og tversgående LED-lys i fronten.

Bilen skal produseres i Kina (av iPhone-maker Foxconn), kommer i fire utstyrsversjoner og med en startpris på 29.900 dollar (nær 300.000 kroner). Lansering er ventet sommeren 2025.

Ekstremsport

Mest spektakulær er kanskje sportsbilen Ronin, en firedørs GT kabriolet med plass til fem. Den får fire sommerfugldører, hard-top tak og – ifølge Fisker – et unikt futuristisk design.

Det er likevel ikke det du ser som får deg til å svelge en gang ekstra, det er det du kjører.

Ronin kommer i en tre-motors versjon med godt over 1000 hk, og gjør 0-100 på rundt regnet 2,0 sekunder.

Batteripakken skal sikre drøyt 1000 km rekkevidde. Bilen blir dyr og den skal produseres i et begrenset antall.

Ut på tur

Bil nummer tre, som Fisker har omtalt som en «pick-up-enes Ferrari», er Alaska, verdens letteste elektriske pickup – bygget på samme plattformen som SUV-en Ocean. Den skal komme i litt ulike konfigurasjoner, men blant annet i en versjon med sengeplass.

Designet vil være gjenkjennelig fra nevnte Ocean, den får en rekkevidde på mellom 368 og 544 km, og leveringer er planlagt fra 2025 med startpris på 45.400 dollar (ca. 450.000 kroner).

Avslutningsvis: Force E, en off road-utgave av Ocean, klasseledende ifølge Fisker på kraft, dreiemoment og rekkevidde. Den kommer i Ultra og Extreme-versjon (de to 4WD-versjonene av Ocean). Den får kraftige hjul, høye bakkeklaring, spesialdempere, takkurv og en spesialplate som dekker understellet – og gjør at du kan kjøre hvor du vil. Bilen lanseres i første kvartal 2024, prisen er ikke annonsert.

PS: Under presentasjonen natt til fredag åpnet Fisker for reservasjon av Ronin og Alaska for henholdsvis 2500 og 250 dollar – samt rabattert og refunderbart for et eksemplar nummer to til henholdsvis 1000 og 100 dollar.