ELBILTEST: Nye Kina EV9 leder an et knippe elbiler under fotografering i vår rekkeviddetest, som ble kjørt sist uke.

Det norske bilmarkedet:

Disse 22 bilmerkene har elbil-andel på 100 prosent

22 bilmerker hadde en elbilandel i januar på 100 prosent. Blant merkene som faktisk har elbil i sortimentet, er bare to under en helelektrisk andel på 50 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Registreringstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) for januar bekreftet to ting vi etterhvert vet så altfor godt:

  • Det er tøffe tider for nybilsalget, med en registreringstotal i januar på 5122 biler (normaltallet ligger nærmere 10.000).

  • Og det er elektriske biler som kundene vil ha, med en historisk markedsandel på 92 prosent.

Blant de 25 bilmerkene som registrerte flere biler enn det er dager i januar, var det 15 merker som utelukkende hadde avsetning på helelektriske biler.

Elbil-toppen

Her er listen over merkenes elbil-andel. Men vær oppmerksom på at lave volumer gjør at månedstallene skal tas med et par klyper salt…

Nybilregistreringene i januar (merkene med over 50 registreringer):

Nr Merke Antall biler Elbilandel i %
1Tesla1109100,00
2Nissan45598,02
3Volkswagen40093,75
4Hyundai398100,00
5Toyota31843,71
6Volvo30296,69
7Audi26499,24
8MG257100,00
9BMW19292,71
10Skoda16384,66
11Ford14995,30
12BYD147100,00
13Mercedes-Benz13067,69
14Peugeot9886,73
15Mazda8397,59
16Kia8098,75
17Polestar76100,00
18XPeng57100,00
19Lexus52100,00
20NIO52100,00
Totalt512292,09

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Verdt å merke seg:

  • Toyota er nede i en elbilandel på 43,71 prosent, mens Porsche var på enda mer moderate 2,07 prosent (de leverte stort sett bare nye Cayenne i januar).
  • Mercedes-Benz har en andel på vel 67 prosent i statistikken, men det lave tallet skyldes utlevering av dieselvarebiler som Vito og Sprinter. For de rene personbilene var andelen tett på 100.
  • Selv Skoda, som stadig betjener en liten gruppe dieselentuasiaster, hadde elbilandel tett på 85 prosent. Tre av de fire mest registerte personbilene på diesel er fra Skoda, dog på lave volum.

Stor respekt

Volkswagen har ikke 100 prosent elbilandel, men det er i praksis noen etterslengere som sørger for det utslaget på statistikken.

Fra nyttår har du ikke kunnet kjøpe annet enn elektrisk Volkswagen fra den norske importøren, Harald A. Møller.

I et intervju med Bilnytt.no sier Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby at han finner det naturlig med stor oppmerksomhet rundt VWs beslutning og poisisjon, selv om andre merker har helelektrisk lenge:

– Volkswagen har lange røtter i Norge som bestselger. Da vekker det naturlig nok større oppsikt når vi gjør dette, enn om andre gjør det samme. Vi har dessuten lagt ned store ressurser for å få til et skifte som vi mener kommer hele bransjen til gode.

– Jeg har stor respekt for Tesla og er ydmyk for det de har fått til, men ser samtidig ingen grunn til at vi ikke skal klare å bli nummer én igjen, fortsetter Hekneby.