Et lettere ekstatisk knippe Ford-ansatte fikk i dag overbrakt beskjeden om at F-150 Lightning – den elektriske versjonen av ikonet som har vært USAs mest solgte pickup i 46 år på rad – vil inngå i den norske porteføljen.
Rekkevidde: Ikke WLTP-testet, men 386 km (EPA) er rundt regnet 480 km WLTP.
Batteri: 98 kWt.
Hurtiglading: 150 kW. 5-80 prosent på 39 minutter
Lengde/bredde (inkl speil), høyde/bakkeklaring: 591/244/195/21 cm.
Vekt/nyttelast/hengervekt: 2730/805/3492 kg.
Lasteplan/frunk: 1495/400 liter
Norge blir da første nasjon utenfor Nord-Amerika som får denne muligheten. Og allerede fra i dag av, kan man sette seg opp på en liste der man melder sin interesse for kolossen som er nesten seks meter lang og to og en halv meter bred.
– Forhåpentligvis vil den første kunden få sin bil innen jul, sier administrerende direktør i Ford i Norge, Per Gunnar Berg – og presiserer:
– I år!
400 liter frunk
Han kan fortelle om voldsom interesse rund den enorme femseteren, som kan klassifiseres som både pickup, SUV og stasjonsvogn.
Frunken – altså bagasjerommet under panseret, der amerikanere flest er vant til å finne en brummende bensinmotor – rommer hele 400 liter. Til sammenlikning, har en Mustang Mach-E et ordinært bagasjeromsvolum på 402 liter ...
– Siden F-150 Lightning ble avduket i USA, har vi hatt en helt enorm interesse for denne. I løpet av mine 25 år i Ford har jeg aldri opplevd maken, sier Ford-sjef Berg.
Motor fikk kjøre en F-150 Lightning på norske veier en times tid i fjor høst. Og det var særdeles interessant – les mer her.
Én versjon og farge
På grunn av den store etterspørselen har Ford i flere omganger økt produksjonen. Fra høsten av skal det etter planen produseres 150.000 biler i året ved fabrikken i Dearborn i USA.
Glem nybilkonfiguratoren: Bilene som kommer til Norge, er helt like og i samme farge, en mørk, blå metallic. De kommer med batterier på 98 kWt netto, 452 HK og et maksimalt dreiemoment på 1050 Nm. 0–100 km/t går unna på under 5 sekunder.
Annonse
Rekkevidde
Rekkevidden er ikke målt etter europeisk standard (WLTP), men den amerikanske EPA-målemetoden gir 386 km. Her kan man erfaringsmessig legge på cirka 20 prosent for å få WLTP-tallet.
Prisen på 1.183.000 kroner kan, ifølge Ford, kanskje gå noe ned når de har full oversikt over kostnadene for å konvertere bilen til norske standarder.
Den norske varianten kommer med tiveis elektrisk justerbart førersete og både varme og kjøling i forsetene. Med egen strømkilde kan bilens batteri gi strøm til verktøy eller andre elektriske produkter, med inntil 2,3 kW (2300 W).