ETTERSPURT: Elbilnasjonen Norge får endelig F-150 Lightning på veiene.

Ford F-150 Lightning klar for Norge:

Førstemann får denne før jul

En av de råeste elbilene Motor har kjørt, kommer omsider til en litt for smal vei nær deg.

Publisert Sist oppdatert

Et lettere ekstatisk knippe Ford-ansatte fikk i dag overbrakt beskjeden om at F-150 Lightning – den elektriske versjonen av ikonet som har vært USAs mest solgte pickup i 46 år på rad – vil inngå i den norske porteføljen.

Ford F-150 Lightning

  • Pris: 1.183.000
  • Motor/drivlinje: 452 hk./1005 Nm., ettrinns automat, firehjulsdrift.
  • 0–100 km/t: 4,9 sek.
  • Rekkevidde: Ikke WLTP-testet, men 386 km (EPA) er rundt regnet 480 km WLTP.
  • Batteri: 98 kWt.
  • Hurtiglading: 150 kW. 5-80 prosent på 39 minutter
  • Lengde/bredde (inkl speil), høyde/bakkeklaring: 591/244/195/21 cm.
  • Vekt/nyttelast/hengervekt: 2730/805/3492 kg.
  • Lasteplan/frunk: 1495/400 liter

Norge blir da første nasjon utenfor Nord-Amerika som får denne muligheten. Og allerede fra i dag av, kan man sette seg opp på en liste der man melder sin interesse for kolossen som er nesten seks meter lang og to og en halv meter bred.

– Forhåpentligvis vil den første kunden få sin bil innen jul, sier administrerende direktør i Ford i Norge, Per Gunnar Berg – og presiserer:

– I år!

400 liter frunk

Han kan fortelle om voldsom interesse rund den enorme femseteren, som kan klassifiseres som både pickup, SUV og stasjonsvogn.

Frunken – altså bagasjerommet under panseret, der amerikanere flest er vant til å finne en brummende bensinmotor – rommer hele 400 liter. Til sammenlikning, har en Mustang Mach-E et ordinært bagasjeromsvolum på 402 liter ...

Motor imponert

– Siden F-150 Lightning ble avduket i USA, har vi hatt en helt enorm interesse for denne. I løpet av mine 25 år i Ford har jeg aldri opplevd maken, sier Ford-sjef Berg.

Motor fikk kjøre en F-150 Lightning på norske veier en times tid i fjor høst. Og det var særdeles interessant – les mer her.

ARBEIDSBIL: Innvendig er plassen enorm, men interiøret bærer mer preg av arbeidsbil enn luksusbil.

Én versjon og farge

På grunn av den store etterspørselen har Ford i flere omganger økt produksjonen. Fra høsten av skal det etter planen produseres 150.000 biler i året ved fabrikken i Dearborn i USA.

Glem nybilkonfiguratoren: Bilene som kommer til Norge, er helt like og i samme farge, en mørk, blå metallic. De kommer med batterier på 98 kWt netto, 452 HK og et maksimalt dreiemoment på 1050 Nm. 0–100 km/t går unna på under 5 sekunder.

SUPERBRUKERE: Ford-sjefen Per Gunnar Berg (i midten) hadde hentet over Joe fra New York (t.v.) og Jace fra Ohio – som begge har lang erfaring med F-150-Lighting. Joe kjører blant annet ofte med en 12 meter lang campingvogn på slep.

Rekkevidde

Rekkevidden er ikke målt etter europeisk standard (WLTP), men den amerikanske EPA-målemetoden gir 386 km. Her kan man erfaringsmessig legge på cirka 20 prosent for å få WLTP-tallet.

Prisen på 1.183.000 kroner kan, ifølge Ford, kanskje gå noe ned når de har full oversikt over kostnadene for å konvertere bilen til norske standarder.

Den norske varianten kommer med tiveis elektrisk justerbart førersete og både varme og kjøling i forsetene. Med egen strømkilde kan bilens batteri gi strøm til verktøy eller andre elektriske produkter, med inntil 2,3 kW (2300 W).