Kanskje ikke den mest relevante opplysningen når BMW lanserer en helelektrisk versjon av den klassiske 5-serien. Men vi vet at BMW-entusiastene er opptatt av prestasjoner. Vi vet også at flere av dem har sverget på at de aldri skal kjøpe elbil.
Og selv om vi liker argumenter som brummende lyd, vekslende girkasser og duften av eksos, så er i5 det beste eksempelet på hvilken retning utviklingen går.
Når en klassiker som dette blir helelektrisk, så blir alle det.
Den foreløpig råeste versjonen av nykommeren heter i5 M60. Den har 517 hk/795 Nm under normal kjøring, og 601 hk/820 Nm i spesifikke moduser. 0–100 km/t går på 3,8 sekunder.
Den kan best sammenliknes med dagens BMW M5 Competition. Den har en V8 bensinmotor med to turboer og effekt på 625 hk/750 Nm. 0–100 går på 3,3 sekunder.
Pris i5: 1.080.000. Pris M5: 2.017.000.
– Det ligger i DNA-et til BMW 5-serie å by på sportslige ytelser i et dynamisk oppsett. For den nye generasjonen er det BMW i5 M60 som tar denne posisjonen fra start. Slagordet ren kjøreglede forplikter nemlig vel så mye for vår elektriske modellportefølje, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.
Annonse
Hengervekt
Heldigvis kommer i5 også i mer siviliserte og folkelig prisede versjoner. eDrive40 har en startpris på 686.000. Da får man bakhjulsdrift, 340 hk, og et maksimalt dreiemoment på 430 Nm når Sport Boost eller Launch Control aktiveres, samt muligheten for å trekke henger på 1500 kilo (M60 kan trekke 2000 kilo). 0–100 går på 6,0 sekunder.
Rekkevidde
I 2024 kommer ytterligere en versjon av denne med firehjulsdrift, altså xDrive. Samme oppgradering ser vi hos den litt mindre BMW i4 (les mer her). Da kommer det også stasjonsvogner – Touring, på BMW-språket – av disse versjonene.
Batterikapasiteten er på 81,2 kWt (netto) med ladefart på 205 kW. Oppgitt rekkevidde (WLTP) på de to modellene er opptil 516 (M60) og 582 km (eDrive40).
Annonse
Kan bestilles nå
Innvendig kjenner man igjen det horisontale og lett kurvede instrumentpanelet som først ble introdusert i SUV-en iX. Øvrige overflater og lyssetting kjennes igjen fra den store limousinen i7 (les Motors test her).
5-serien er også første modell fra BMW som har et helt vegansk interiør som standard. Dette inkluderer overflatene på setene, dashbordet og dørpanelene, samt rattet.
i5 kan bestilles hos norske forhandlere fra i dag. Og nei, en ny 5-serie må ikke være helelektrisk. Tre ladbare versjoner med opptil 10 mil elektrisk rekkevidde, lanseres neste vår.