HELELEKTRISK: De første bildene av BMW i5 ble offentliggjort i dag. Dette er toppmodellen M60.

Elektrisk 5-serie lansert i dag:

Når en bil som dette blir elektrisk, så blir alle det

Helelektriske i5 har effekt på nivå med det heftigste BMW kan by på av bensinmotorer – men er nesten en million billigere.

Publisert Sist oppdatert

Kanskje ikke den mest relevante opplysningen når BMW lanserer en helelektrisk versjon av den klassiske 5-serien. Men vi vet at BMW-entusiastene er opptatt av prestasjoner. Vi vet også at flere av dem har sverget på at de aldri skal kjøpe elbil.

Og selv om vi liker argumenter som brummende lyd, vekslende girkasser og duften av eksos, så er i5 det beste eksempelet på hvilken retning utviklingen går.

Når en klassiker som dette blir helelektrisk, så blir alle det.

En mill. rimeligere

Den foreløpig råeste versjonen av nykommeren heter i5 M60. Den har 517 hk/795 Nm under normal kjøring, og 601 hk/820 Nm i spesifikke moduser. 0–100 km/t går på 3,8 sekunder.

Den kan best sammenliknes med dagens BMW M5 Competition. Den har en V8 bensinmotor med to turboer og effekt på 625 hk/750 Nm. 0–100 går på 3,3 sekunder.

Pris i5: 1.080.000. Pris M5: 2.017.000.

KLASSISK: Det er naturlig at åttende generasjon 5-serie først kommer som sedan. Men allerede neste sommer kommer Touring, altså stasjonsvognen.

– Det ligger i DNA-et til BMW 5-serie å by på sportslige ytelser i et dynamisk oppsett. For den nye generasjonen er det BMW i5 M60 som tar denne posisjonen fra start. Slagordet ren kjøreglede forplikter nemlig vel så mye for vår elektriske modellportefølje, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

Hengervekt

Heldigvis kommer i5 også i mer siviliserte og folkelig prisede versjoner. eDrive40 har en startpris på 686.000. Da får man bakhjulsdrift, 340 hk, og et maksimalt dreiemoment på 430 Nm når Sport Boost eller Launch Control aktiveres, samt muligheten for å trekke henger på 1500 kilo (M60 kan trekke 2000 kilo). 0–100 går på 6,0 sekunder.

VELKJENT: Selve instrumentpanelet kjenner vi fra øvrige nye BMW, mens de opplyste listene er inspirert av nye i7.

Rekkevidde

I 2024 kommer ytterligere en versjon av denne med firehjulsdrift, altså xDrive. Samme oppgradering ser vi hos den litt mindre BMW i4 (les mer her). Da kommer det også stasjonsvogner – Touring, på BMW-språket – av disse versjonene.

LYSMESTER: BMW er blant de best på lysteknologi. i5 får naturligvis også de gode laserlysene.

Batterikapasiteten er på 81,2 kWt (netto) med ladefart på 205 kW. Oppgitt rekkevidde (WLTP) på de to modellene er opptil 516 (M60) og 582 km (eDrive40).

Kan bestilles nå

Innvendig kjenner man igjen det horisontale og lett kurvede instrumentpanelet som først ble introdusert i SUV-en iX. Øvrige overflater og lyssetting kjennes igjen fra den store limousinen i7 (les Motors test her).

5-serien er også første modell fra BMW som har et helt vegansk interiør som standard. Dette inkluderer overflatene på setene, dashbordet og dørpanelene, samt rattet.

  • i5 kan bestilles hos norske forhandlere fra i dag. Og nei, en ny 5-serie ikke være helelektrisk. Tre ladbare versjoner med opptil 10 mil elektrisk rekkevidde, lanseres neste vår.