LUKSUS: Kia EV9 blir en millionbil på det norske markedet.

Ypper seg mot «premiummerkene»:

Dette blir prisen på Kias storfamilie-SUV

En temmelig fullspekket sjuseter kommer på cirka 930.000 med vinterhjul. En helt fullspekket seksseter passerer millionen.

Publisert Sist oppdatert

Kia EV9

  • Pris: 899.900 som «GT-line» (inkludert omkostninger). 
  • Batteri: 99,8 kWt
  • Rekkevidde: 505 km (med 21 toms hjul)
  • Lengde/bredde (eksl speil)/høyde/bakkeklaring: 501/198/176/18 cm. 
  • Vekt: 2569 kg.
  • Effekt (firehjulsdrift): 384 hk/600 Nm (700 Nm med boost). 
  •  0–100 km/t: 5.3 (oppgradert). Toppfart: 200 km/t.
  • Bagasjerom (som fire- eller femseter): 828 liter, pluss frunk på 52 liter.
  • Bagasjerom (seks- eller sjuseter): 312–333 liter pluss frunk 52 liter.
  • Hengervekt (firehjulsdrift): 2500 kg.
  • Vekt: 2569 kg.
  • Hjul: 285/45 R21.

En av årets mest spennende og spektaktulære bil­nyheter er nå priset og klar for norske veier. 

Med store EV9 tar Kia nye og selvsikre designgrep, slik de gjorde med EV6 for noen år siden.  

Premiumklasse

Samtidig tar Kia steget inn i en klasse der de tradisjonelle premiummerkene regjerer, ganske upåvirket av noen forsøk fra ferske, kinesiske produsenter de siste årene. Konkurrentene heter nå Mercedes-Benz, BMW og Audi – ikke Volkswagen, Hyundai og Skoda. 

iX blir litt tam

Kia tilbyr et hav av plass i et karosseri som ikke på noe vis glir anonymt forbi hagene i mer pengesterke strøk. Igjen har designerne lekt seg med skisser og leire, og endt opp med et design som gjør selv en BMW iX en smule tam.

FUNKSJONELL: EV9 skiller seg ut blant de store SUV-ene. Karosseriet er høyt og firkantet og signaliserer storfamilie med plassbehov.
SATSER: Kia har ambisjoner om å markere seg i luksusklassen. Da må også design og materialkvalitet vært helt på topp.
ROMSLIG: Med alle seteradene opp, er det fortsatt over 300 liter bagasjeplass igjen – pluss frunken.
NYTTIG: Hos konkurrenter som BMW og Audi må man til verksted for å åpne panseret. På Kia får en frunk til for eksempel ladekabler.
SPEKTAKULÆRT: Kia har virkelig lekt seg med lyktedesignet på EV9. Bilene som kommer til Norge i første runde, får 21 toms hjul.

21 toms hjul

Prisen for lanseringsmodellen på det norske markedet: 899.000, inkludert omkostninger.

Da får man en sjuseter ned firehjulsdrift i utstyrsgraden «GT-line», som er den mest populære i Kia-utvalget. Inkludert i prisen er også 21-toms hjul og grå metallic lakk. Vinterhjul kommer i tillegg.

Andre tillegg

Øvrige tillegg som dytter prisen opp mot millionen: Seksseter som er vendbare på andre rad, panoramatak, hengerfeste og annen lakkfarge enn grå metallic. 

Motor har skrevet mye om Kia EV9. Les mer om design og seteløsninger her. Og les mer om fakta og spesifikasjoner på modellene her.