DEN STØRSTE: Elbilmarkedets kraftigste rugg i personbilsegmentet, Kia EV9.

EV9 nærmer seg:

Kia mener alvor. Seriøst.

Bildesignere har snakket seg hese om bilen som fremtidens stue. Nå kommer Kia med noe som det faktisk går an å flytte inn i.

Publisert Sist oppdatert

FRANKFURT (Motor): EV9 er den andre modellen i Kias helelektriske EV-serie etter EV6, og vi vet strengt tatt ikke så mye mer om hva som venter enn at dette blir den største.

Og stor er ordet.

KIA EV9

  • Batteri: 99,8 kWt lithium-ion.
  • Lengde/bredde/høyde: 5010/1980/1755 mm. Akselavstand: 3100 mm. Bakkeklaring: 177 mm.
  • RWD-versjon: 150 kW/203 hk/350 Nm. Forbruk: 21.0 kWt/100 km m 19-toms hjul. Rekkevidde: 541 km. 0–100 km/t: 9.4 sek. Toppfart: 185 km/t.
  • 4WD-versjon: 282.6 kW/384 hk/600 Nm (700 Nm med boost). Forbruk: 22.8 kWt/100 km m 19-toms hjul. Rekkevidde: 497 km. 0–100 km/t: 6.0 sek., 5.3 (oppgradert). Toppfart: 200 km/t.
  • Bagasjerom: 312–333 liter (med setene oppe på 6/7 seter), 828 liter (med ⅘ seter), pluss 90 liter/52 liter frunk (RWD/AWD).
  • Hengerkapasitet: 950 kg (RWD) eller 2500 kg (4WD). Vekt: 2426-2569 kg.
  • Hjuldimensjon: Baseline 255/60R19 eller 275/50R20. GT Line 275/50R20 eller 285/45 R21.

Det blir ganske enkelt den romsligste elektriske personbilen på markedet: 501 cm lang, 198 cm bred, 175,5 cm høy og en effektiv, boksete form – og med tre seterader for den som vil.

Det finnes riktignok modeller som strekker målebåndet lengre: Mercedes EQS er lengre, Hongqi e-HS9 er både lengre og bredere. Men når det kommer til plassutnyttelse og romfølelse har Kia steppet opp.

Tidlige skisser av EV9 viste en bil med ulikt hengslede dører som slo hver sin vei og en kupé du virkelig steg inn i. Produksjons­varianten er i noe større grad som biler flest, med bakdørene godt festet i B-stolpen.

Men mye annet ved denne bilen er det vanskelig å finne maken til. Og det tjener Kia til ære at de har testet grensene.

Akkurat som konsernsøster Hyundai har strukket designet på sine Ioniq-modeller, viser Kia med EV9 at elbilen gir mulighet til mer enn bare å konstruere på romsligere på mål.

TO GODE KUBIKK: Med setene nedfelt åpenbarer det seg muligheter for en cowboystrekk, eventuelt kan du fylle opp vel 2400 liter bagasjerom. Seks-seter-versjonen har brukbart med plass i kupeen når setene er vendt mot hverandre. GT-Line lanseres i en blå matt-farge – elegant, men lakken er krevende for den som vil holde på finishen.

Mer enn forvokst

Ved første øyekast kan EV9 tas for en forvokst e-Soul, men det ville underslå at Kias designere har tatt godt vare på det elbilteknologien gir av muligheter for å konstruere kupeen på en ny måte:

  • Førermiljøet er luftig med en åpning mellom fører og passasjer der andre kunne valgt en vegg av en midtkonsoll.
  • For den som går for treraders-utgaven, er det mulig å vende setene på andre rad så vi faktisk nærmer oss noe som likner en sittegruppe.
  • Bilen har såkalt V2L-teknologi slik at du kan bruke batteriet som energikilde for lys eller en grill.
  • Og du skal neppe vente lenge før det er muligheter for å få spesialbygd telt som kan supplere de soveplassene du tryller ut av nedfelte stoler (som gir nær 2400 liter og et ganske flatt gulv) på andre og tredje rad.
  • Slik tar denne bilen deg lengre ut på tur enn mange andre.

Elegant og markant

Rekkevidden er isolert sett ikke unik:

Varianten med firehjulstrekk går ordinære 497 km på én lading, ifølge WLTP-målingene. På plussiden veier koreanernes ladeteknologi – som i prinsippet gir deg 239 km på et kvarter. Våre tester har vist at dét er mer teori enn praksis.

Men legg til at designere virkelig har latt kontrastene få komme fritt til uttrykk.

Du må se bilen med egne øyne for å se det vakre i at de mykt bølgende sidene faktisk kan rammes elegant inn av noe så markert og kantete som disse hjulbuene.

Kias designteam fikk en mulighet til å tenke nytt – og lot den ikke gå fra seg:

– Dette var et slags blankt ark for oss, med en stor SUV på en ny plattform, hvor vi kunne se med nye øyne på aerodynamikken, det ergonomiske, brukernytten. Vi trakk veksler på visse ting vi har gjort før, men vi prøvde å bringe inn et nytt blikk. Vi startet denne designfilosofien på EV6, men den tester ikke i samme grad idéene om kontrastene, eller inspirasjonen fra og respekten for naturen, slik det er her i både bruksmuligheter og materialvalg, sier sjefdesigner Karim Habib.

LINJEANSVARLIG: Designsjef Karim Habib.
HAR MER EV PÅ GANG: Visepresident for produkt og marketing, Sjoord Knipping.

Et vilt tips

Kia viste frem bilen for første gang i produksjonsferdig versjon på sitt såkalte Brand Summit i Frankfurt for halvannen uke siden. Bortsett fra detaljer er vitale mål kjent fra tidligere (se faktaboks over).

Mot slutten av året kommer den på norske veier.

Stadig er det uklart hva den skal koste, men det går an å tippe på startpris et eller annet sted mellom 700.000 og 800.000 kroner.

Kia har ikke sagt når endelig pris vil være klar.

EV9 – som er tungt inspirert av amerikanske bilpreferanser, før den designmessig ble ferdigstilt hjemme i Sør-Korea – er først og størst av el-SUV-ene fra Kia. Men den er definitivt ikke den siste.

Av 15 helelektriske biler som Kia skal lansere globalt (ikke alle vil komme til Europa) innen 2027, er det grunn til å tro at SUV-ene vil dominere.

– Det vil komme plenty med SUV-er, ja, sier Sjoord Knipping, Kias produkt- og markedssjef i Europa.

Hjertet som slår

– SUV-er er fortsatt selve hjertet i det europeiske bilsalget, i hvert fall hvis du inkluderer alt fra mindre B-segment-biler til D-segment eller D+-biler som denne, sier Knipping.

Den første kommer i 2024, ifølge Kias føremelding.

– Og det er en …

– … bil som er mindre enn EV9, haha. Det er alt jeg kan si.

– Men hvor viktig er det med små biler for å favne bredt i Europa?

– Det store volumet i Europa er i C-segmentet (mellom 420 og 460 cm lange), B-segmentet (mellom 370 og 420 cm lange) er fortsatt også viktig. C-segmentet favner biler alt fra kombiklassen til crossovere og SUV-er. Vi forbereder en produktportefølje for det vi anser som de viktigste markedene i Europa, sier han.

– Samtidig ser jo vi også en tendens til at folk velger mindre biler, fordi elbilene lett har bedre plass. Men B og C har historisk vært viktig for vårt merke, det kommer det til å være også i fremtiden når vi går til komplett elbil-portefølje, avslutter Sjoord Knipping.

BASELINE: Innstegsmodellen Baseline, her i 7-seter-utgaven som har seter på andre rad som ikke kan vendes.