ALLE SKAL INN: Porsche skal bytte en nøkkelkomponent i varmeapparatet på samtlige Taycan-modeller fra 2020, 2021 og 2022.

Bytter del i alle Taycan-modeller:

Bruker AI i jakten på frosne Porsche-kunder

Porsche skal bytte en sentral del av varmeapparatet i samtlige Taycan-modeller. Mer enn 2000 norske kunder har allerede byttet. Nå bruker Porsche AI i jakten på resten.

Publisert Sist oppdatert

Problemer med et varmeapparat som verken varmer kupéen eller forvarmer batteriet, har dominert Porsche-forumene i vinter.

Det er populære Taycan-modeller fra 2020 og 2021 det først og fremst gjelder, men også bilene av modellårgang 2022 skal inn til service for å bytte en vital del av varmeapparatet.

Flere Taycan-eiere har rapportert om at delen er byttet både to og tre ganger.

Porsche har jobbet med problemet i over to år, etter at de først ble klar over feilen. Men det er ganske nylig at de har funnet en erstatning som de er trygge på.

– Jeg har hatt problemet selv i min egen bil, og jeg forstår at det har skapt en håpløs situasjon for kundene våre. Vi har brukt tid på å forstå hva som faktisk skjer ved denne feilen, for den oppstår litt uforutsigbart. Men alle deler som vi nå setter inn i Taycan-modellene vi tar inn til service, er av en versjon vi er helt trygge på vil fungere som den skal, sier Kevin Giek, produktsjef for Taycan i Porshce-konsernet, i en teams-samtale.

Kostnadsfritt

Porsche vil ikke gi detaljer om hvilken del det er snakk om, eller hvem som produserer delen, men sier at den nye delen er laget av samme produsent – og selv om fadesen har enorme kostnader for Porsche, så løper leverandørforholdet videre.

Og for kundene skjer byttet kostnadsfritt.

Utfordringen handler i langt større grad om å finne eierne av bilene som må fikses først.

Problemet med varmeapparatet fikk omtale i bransjemagasiner verden over sist vinter, men da hadde Porsche-konsernet ennå ikke nok eksemplarer av den delen de nå skifter inn i bilene.

– Nå har vi for så vidt nok deler, men ikke til å skifte i alle bilene samtidig. Vi prioriterer de markedene som har en kald vinter – som Norge. Og en viktig del av jobben er å identifisere de bilene som mest sannsynlig får dette problemet først, sier Stefan Lutz, kvalitetsdirektør i Porsche AG.

AI-jakt

Porsche får hver uke data fra alle bilkundene som har valgt å åpne for deling av den automatiserte datafangsten i bilen, noe som gjelder rundt 90 prosent av kundene i Norge.

– Den informasjonen hjelper oss veldig. På bakgrunn av værforhold der bilen kjøres, bruk av varmeapparat, hyppighet på lading og nær 60 andre parametere kan vi beregne en risikoscore, som gir god kunnskap til å forutsi hvem som mest sannsynlig vil oppleve problemet i løpet av noen uker – og disse kan kalles inn til service først, sier Kevin Giek.

Selve verkstedarbeidet tar seks timer.

Og når ytterligere rundt 2125 biler skal inn for service, så gjenstår altså mer enn 2000 dagsverk hos Porsches servicepartnere.

Porsche har ikke satt noen dato for når problemet skal være fikset hos samtlige norske kunder, men sier det er til stor hjelp at eierne deler dataene i bilen.

– Det gir mulighet til å respondere raskere til de som trenger å få skiftet først, sier Giek.

FJONG TIL FJELLS: En Porsche Taycan med full stopp etter endt rekkeviddetest – på sommerføre, heldigvis…