NY STIL: En ny generasjon BMW lanseres om et drøyt år. Noe senere kommer råtassen M3.

BMWs elektriske M3:

1000 hester, virtuelle girskift og kunstig motorlyd

BMW møter nye utfordringer når historiske forpliktelser rundt kjøreglede skal bygges inn i elbilene. 

Publisert

Motor har allerede kjørt den første elbilen med simulerte girskift og tilhørende kunstig lyd av turtallsavhengige bensinmotorer. Hyundai har gjort denne jobben på imponerende vis med Ioniq 5 N (les Motors prøvekjøring her)

Det overrasker oss ikke at enda mer sportsorienterte produsenter som BMW har de samme tankene.

I et intervju med Top Gear magazine, er Frank van Meel – sjef for BMW-ene med en ekstra M i modellnavnet  – rosende i sin omtale av både girskiftene og lyden i Hyundaien. 

Kommer fra BMW

Han sier også at dette er noe BMW har jobbet med i flere år.

– I en elbil med bare ett gir og ingen motorlyd, får ikke sjåføren noe følelse av fart. Vi må finne løsninger som gjør at bilen kommuniserer med sjåføren uten at han tvinges til å sjekke speedometeret, sier BMW-sjefen.

Det er naturligvis litt interessant at mannen som har utviklet Hyundais sportslige biler de siste årene, Albert Biermann, hadde 31 års fartstid i BMW før han ble rekruttert av sørkoreanerne.

FACELIFT: BMW i4 M50 kommer i en forsiktig oppgradert utgave i disse dager. Effekten er 544 hester.

Over 1000 hester

BMW begynner å rulle ut sin nye generasjon elbiler om et drøyt år. En elektrisk M3 er varslet i 2027. I et intervju med Motortrend forsikrer van Meel at modellen vil ivareta alle historiske forpliktelser fra versjonene med forbrenningsmotor. 

Dette blir kraftig underbygget av utviklingssjefen i BMW, Frank Weber. Han har tidligere uttalt at modellen vil få teknologi som kan gi over 1000 hestekrefter.