Mange stusset da BMW lot taket på luksus-SUV-en X5 falle i en coupéliknende formasjon for 25 år siden. Modellen fikk navnet X6.
I dag har mer eller mindre alle bilprodusenter fulgt etter.
iX1 som coupé
Mange har både en SUV og en coupéversjon av samme modell, som for eksempel Volvo (XC40/C40) og VAG-produktene Audi (Q8/Q4 som både SUV og Sportback), VW (ID.4/ID.5) og Skoda (Enyaq/Enyaq Coupé).
Andre har har helt nyutviklede modeller med dette utseendet, som for eksempel Toyota bZ4X og Ford Mustang Mach-E.
BMW iX2 er i stor grad basert på iX1, som ble lansert i fjor høst. Men der iX1 har det tradisjonelle SUV-formatet, har altså iX2 den coupéaktige silhuetten.
Sammenlignet med forrige generasjon X2, er den blitt over 19 cm lengre (455 cm) – og også fem cm lengre enn dagens iX1.
Bagasjeromsvolumet er også blitt 35 liter større sammenliknet med iX1, fra 490 til 525 liter. Men coupéformen gjør at det naturligvis forsvinner en del plass i høyden over seteryggen.
Tilhengervekten er den samme på iX2 og iX1 med firehjulsdrift: 1200 kg.
Rekkevidde
Batteristørrelsen (64,7 kWt netto) og effekten (313 hk.) er også den samme. Den offisielle rekkevidden (WLTP) er fra 417 til 449 km, avhengig av utstyrsnivå.
En ny funksjon, kalt Max Range, skal kunne gi opptil 25 prosent bedre rekkevidde, ved å begrense effekt i både motor og klimaanlegg.
Priser, inkl. levering:
BMW iX2 xDrive30 «Charged», fra kr. 544.900.
BMW iX2 xDrive30 «Charged Plus», fra kr. 579.900.
BMW iX2 xDrive30 «Fully Charged», fra kr. 619.900.