KNALLKJØP: Erik Follestad sjekket finansieringsbeviset på huset – og klasket til med en RS6.

10-punktsjekken med Erik Follestad:

– Tre ting gjelder: 4WD, bensin og ryggekamera

Bilinteresse kan koste flesk, selv om du kjøper brukt. TV-kjendis og iskriger Erik Follestad har drømmebilen, en Audi RS6. Men er forberedt på å selge seg ned …

Publisert Sist oppdatert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrkjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. I dag: TV-personligheten Erik Follestad.

Du kan lese tidligere 10-punktsjekker her!

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Jeg er veldig bilinteressert. Jeg har en onkel som alltid har hatt sportsmodeller fra Audi og har drømt om å kunne eie en slik siden – tja, 2000 omtrent. Sist sommer fikk jeg endelig anledning til å kjøpe drømmebilen, en Audi RS6, det er en sportsbil kamuflert som stasjonsvogn – en «spekket» A6. Inkludert forsikring, bensin og lån koster den meg rundt 15.000 i måneden.

Erik Follestad (34)

  • Tidligere klubb- og landslagsspiller i ishockey. Utdannet tømrer. Kjent og kjendis i forbindelse med «Iskrigerne», TV 2s dokumentarserie om Vålerenga Ishockey. Deretter deltaker i «Skal vi danse» og «71 grader nord». Fast deltaker i panelet til VGTVs «Spårtsklubben».
  • Nå engasjert av tre mediehus; TV 2 som ekspertkommentator ishockey, VG i TV-serien «Til fjells med Folle» og Discovery/TV Norge i oppussingsprogrammet «Sinnasnekker’n». Har også skuespillerroller i Netflix-serien «Så var det jul igjen» og TV 2 Plays «Innebandykrigerne».
  • Samboer, en sønn (2,5 år).

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Vi skulle kjøpe hus og da måtte jeg sjekke om bilkjøpet ville påvirke finansieringsbeviset mitt. Det gjorde det ikke. Det er en dyr bil. Den drikker mye bensin, selv om jeg kjører den pent. Det er en teit bil å ha, jeg tjener ikke så mye penger. Men jeg ga litt blaffen. Når det gjelder min bil, er det lurt å vurdere type forsikring. Forsikringssummen kan variere veldig. Jeg er en ikke særlig smart bil-holder. Kjæresten min har en elbil som hun bruker til og fra jobb.

BRUKT ER BRA: – Jeg kjøper stort sett bruktbiler, alltid fra forhandler, alle mine biler har vært brukt. De tre siste har vært mellom ett og to år gamle, forteller Erik Follestad.

Håndvask

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Håndvask, minimum to ganger i måneden.

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Felger, dekk, hjul – dekkhotell. Derfor er det alltid i bra stand. Jeg bytter ikke dekk. De får jeg fra fabrikk. Jeg har nok solgt bilen før dekkene må byttes. Før, da jeg hadde dårlig råd og gamle biler, kjøpte jeg gjerne billigere utgaver som angivelig skulle være like gode som de dyrere.

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha? 

– Jeg kjøper stort sett bruktbiler, alle mine biler har vært brukt. De tre siste har vært mellom ett og to år gamle. Jeg kjøper dem hos en forhandler, og de har ikke gått så langt. 20.000 til 50.000 kilometer og innenfor 100.000-garantien. Den jeg har nå var halvannet år gammel. Jeg pleier å kjøre dem i to til tre år, litt i henhold til hvor god råd jeg har.

Alltid garasje

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– I garasje året rundt.

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (a la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Oppvarmet ratt er bra, og skiboks om vinteren. Den må ha firehjulstrekk, som er viktig på vinteren, for vi er mye på fjellet. Og god plass i bagasjerommet. Dermed beskriver jeg bilen jeg har nå. Jeg vil ikke ha elbil som hovedbil, jeg må fylle drivstoff. Det viktigste er: Firehjulstrekk, bensindrevet og ryggekamera.

ALLE MANN TIL PUMPENE: Litt småskeptisk ved Uno X-pumpa når literprisen vipper over 23 kroner. RS6-tanken tar drøyt 80 liter.

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Min er mørk grå. De fleste jeg har hatt har vært det. Svart er også bra, mørk blå, mørk grønn kan være fint. Men aldri hvit. Det er for «amerikansk Strashy», for å være ærlig. Ikke fint i det hele tatt. Utseendet handler imidlertid også om hvordan bilen er «spekket», bremseklossene og så videre.

Dårligste investering

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Jeg kjøpte en Range Rover Sport før den jeg har nå. Da jeg solgte, endte det med et tap på 250.000 kroner – etter fem måneder. Økonomisk er bilkjøp en «halvveis» investering. Alle er stort sett dårlige, men i det forrige tilfellet ble tapet vel stort.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Er det noen som kan overgå den jeg har nå? Ja og nei. Det er en helt rå bil, men den går litt under radaren. Du må være en «kjenner» for å vite at det er nettopp den bilen. Hvis jeg skulle «uppet gamet», ville kanskje en Geländewagen med samme type motor vært noe. Men jeg vet at det ikke vil skje. Jeg skal heller selge meg ned. Jeg merker den renta, jeg også.

G-WAGEN NESTE? Hvor går man fra en RS6? Erik Follestad funderer på en Geländewagen, men er forberedt på å selge seg ned.