SKAL KUTTE: Volkswagens ledelse skal kutte utgifter, det kan gå ut over produksjonsanleggene i hjemlandet. Her fra fabrikken i Dresden.

Volkswagen skal spare:

Vurderer nedleggelse i Tyskland for første gang

Volkswagen-gruppen skal kutte kostnader, det kan gå utover fabrikker og arbeidsplasser i Tyskland.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen vurderer å legge ned fabrikker i Tyskland, melder Automotive News.

Det er også snakk om at selskapet vil foreta permitteringer i Tyskland og avslutte et jobbsikringsprogram som hindret tvungne oppsigelser fram til 2029. Målet er selvsagt å spare penger.

Volkswagens fagforening sier skal det være snakk om et stort bilproduksjons­anlegg og én fabrikk som lager deler.

Har du lest disse sakene fra Motor?

Aldri før

Det som gjør det hele ekstra spesielt, er at Volkswagen aldri i sin 87 år lange historie har lagt ned noen fabrikker på tysk jord, ifølge Automotive News.

Det brygger opp til konflikt med fagforeningene, som har lovet at de vil sette seg kraftig imot planene.

– Ledelsen har i dag lagt frem en uansvarlig plan, som ryster fundamentet til Volkswagen og utgjør en massiv trussel mot arbeidsplasser og lokasjoner.  Vi vil ikke tolerere planer selskapet legger på bekostning av arbeidsstyrken og som skaper store forstyrrelser i regionene i vårt land, sier Thorsten Groeger fra IG Metall.

Det er fra før av kjent at Volkswagen-gruppen sliter med marginene, og at Volkswagen, som er det største merket under paraplyen, har lagt fram en plan for å kutte kostnader. Målet er å barbere de med over 100 milliarder innen 2026.

Les også: Flere VW-jobber i fare

Årsakene til de økte kostandene skal være høyere logistikk-, energi- og arbeidskostnader. Volkswagens margin falt til 2,3 prosent i første halvår, sammenlignet med 3,8 prosent året før. I tillegg koster det elektriske skiftet store summer, samtidig med at kundene opplever en dyrtid.

Sliter i Kina

Som om ikke det var nok, så sliter Volkswagen i Kina, deres største marked. Der kinesiske konkurrenter ruller ut billigere elbiler i et stort antall. De samme merkene er nå på vei inn i det europeiske markedet.

Oliver Blume, adm. dir. i Volkswagen-gruppen.

– Det økonomiske miljøet har blitt enda tøffere, og nye aktører presser seg inn i Europa. Noe som gjør at Tyskland faller enda mer bakpå når det gjelder konkurranseevne, sier Oliver Blume, administrerende direktør i Volkswagen-gruppen.

Samtidig er det dristig av Blume å gå til kamp mot fagforeningene. Det har felt flere av hans forgjengere.

300.000 i Tyskland

Volkswagen har rundt 650 000 ansatte globalt, hvor nesten 300 000 er i Tyskland. Halvparten av selskapets tilsynsstyre består av arbeidstaker­representanter, og den tyske delstaten Niedersachsen, som eier en eierandel på 20 prosent i bilprodusenten, støtter ofte fagforeningene.

Konsernet produserte i fjor rundt 9 millioner kjøretøy globalt, sammenlignet med en total kapasitet på 14 millioner enheter.

Analytikere mener anleggene i Osnabrück og Dresden er de som ligger dårligst an, med tanke på nedleggelse.