MOTVILJE: Bildet viser en demonstrasjon mot Tesla i London i mars.

April-tall:

Voldsom tilbake­gang for Tesla i Europa

Tesla-salget i Europa i april er langt lavere enn i samme periode i fjor.

Publisert

I Sverige solgte Tesla 203 biler i april, det er en nedgang på 81 prosent fra april i foregående år. 

Endringen i Sverige siden årsskiftet, frem til dags dato, er på over 60 prosent i negativ retning. Det skriver Reuters.

Store fall i store markeder

Slik er Teslas apriltall i noen andre europeiske land:

● Nederland – ned 73,2 prosent.

● Danmark – ned 67,2 prosent

● Storbritannia – ned 62 prosent.

● Frankrike – ned 59,4 prosent.

Tirsdag kom også Tyskland-tallene, og dermed er brorparten av de største, europeiske elbilmarkedene dekket – her gikk Tesla tilbake med 45,9 prosent.

Tung start, tyngre fortsettelse

Det finnes ennå ikke en totaloversikt for hele Europa i april, men kvartalstallene (1. januar til 31. mars) viste en Tesla-nedgang på 37,2 prosent, i en periode da elbilsalget som sådan økte med 28 prosent. 

Siden Teslas apriltall i de største markedene er vesentlig styggere, er det grunn til å tro at et salg som har duppet i hele år, nå dupper enda kraftigere. 

Små tall, store svingninger

Tre faktorer, som peker i litt forskjellige retninger, er verdt å merke seg:

● Reaksjonene mot Tesla og toppsjefen Elon Musk har vært krasse og tallrike i Europa, se for eksempel bildet øverst i artikkelen. Bakgrunnen er Musks uttalelser og handlinger som medlem av USAs administrasjon.

Andre produsenters tall viser hvor store prosentmessige svingninger som kan oppstå når antallet biler tross alt er ganske lavt. 

Volkswagen solgte for eksempel 2314 elbiler i Storbritannia i april, BYD stoppet på 1419 eksemplarer. Dette gir vekst på henholdsvis 194 og 311 prosent, sammenliknet med april i fjor.

Den oppgraderte versjonen av Teslas storselger Model Y blir ikke lansert i Storbritannia før i juni, kanskje har Tesla prioritert å lage venstrerattede biler først. Ergo kan det fortsatt være en del potensielle kjøpere som sitter på gjerdet. 

Men i flere av de andre markedene har modellen kommet for lengst, gjerne med tilsvarende kampanjerente som i Norge.