
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig parkeringsplass, fikk bot
Oslo kommune ila en bilist bot fordi bilen hans sto i sykkelfeltet da han ventet på parkeringsplass.
I april i år skulle mannen i 40-årene parkere SUV-en sin i en parkeringslomme i Karenlyst Allé på Oslo vest.
Men der var alle plassene opptatt, og mannen bestemte seg for å vente på ledig plass sittende i bilen sin, mens han sto i sykkelfeltet som går forbi parkeringslommene.
En parkeringsbetjent fra Oslo kommune observerte mannen og bilen, ifølge et referat fra Oslo tingrett. Etter noen minutter gikk betjenten bort til ham for å informere om at hun ville ilegge ham et gebyr.
Da valgte mannen å starte bilen og kjøre av gårde. Dermed måtte kommunen sende ham boten, ifølge referatet.
– Plutselig kom hun
Den mannlige bilisten nektet å godta boten, eller kontrollsanksjonen, som det formelt heter. Han skrev til sammen fire brev til kommunen hvor han bestred ileggelsen. Mannen viser til at han ventet på ledig plass, at han ikke forlot bilen, og at han dermed lovlig kunne vente i sykkelfeltet.
Har du lest disse sakene?
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
Når Motor tar kontakt med ham, er han både engasjert og oppgitt over behandlingen han mener han fikk fra parkeringsbetjenten og hennes etat.
– Parkeringslommene er utenfor dagligvarebutikken Maschmanns, hvor det hele tiden kjører biler inn og ut. Jeg var ikke den eneste som ventet på plass. Vi var flere. Plutselig kommer parkeringsbetjenten på sykkel, tar masse bilder av oss, også kommer det bot i posten, forteller mannen.
Tapte
Bymiljøetaten i Oslo kommune nektet å godta klagen fra mannen. Dermed havnet striden i Oslo tingrett.
Der har mannen tapt.
Tingretten mener det er bevist utover enhver rimelig tvil at mannen parkerte i sykkelfeltet, noe som er i strid med trafikkreglene.
Retten mener det ikke er lov å stanse i det hele tatt i sykkelfelt, selv om det kun er korte stopp.
Reagerer
Bilisten understreker overfor Motor at han aldri før har klaget på en parkeringsbot, før nå.
– Hvordan skal jeg gjøre det når jeg ikke kan stå og vente på ledig plass, spør han, og legger til:
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
– Det kjørte hele tiden biler inn og ut.
Dessuten reagerer han på det han mener er manglende kommunikasjon fra parkeringsbetjenten.
– Hvorfor kunne hun ikke bare komme bort og si det til oss, at det ikke er lov å stå der. Da kunne vi flyttet oss, sier mannen, som ifølge rettsreferatet kjørte en nyere SUV av merket Bentley.
– Ingen unntak
Også Statens vegvesen mener det ikke er lov å stanse i et sykkelfelt. På denne informasjonssiden viser vegvesenet til at man aldri kan stanse blant annet i en sykkelvei eller sykkelfelt.
Stanseforbudet omfatter også blant annet fortau, gangveier, i eller ved veikryss og i kollektivfelt.
– Stanser du her, kan du skape utrygge og farlige situasjoner for andre. Det er ingen unntak fra stanseforbudene på disse stedene, skriver vegvesenet.
Bilisten må betale boten, som ifølge gjeldende satser er på 660 kroner. I tillegg må han betale 1000 kroner i sakskostnader til Oslo kommune.