
Ny rettsbehandling om kort tid:
Teslas fabrikk kan drukne i mangel på vann
Neste fredag skal tysk rett ta stilling til en innsigelse som i ytterste konsekvens kan stanse Teslas nye fabrikk i Tyskland. Striden står om vanntilførselen.
Tesla-fabrikken i Grünheide i Brandenburg utenfor Berlin er helt sentral for bilprodusentens ekspansjonsplaner, men selskapet har støtt på en endeløs rekke med innsigelser fra det tyske byråkratiet og lokale krefter som er mot etableringen av fabrikken.
Egentlig skulle den åpnet for seks måneder siden.
Lokale myndigheter arbeider seg fortsatt gjennom en søknad som per i dag teller 13.500 sider. Denne må Tesla få godkjent, før kommersiell produksjon kan starte.
En avgjørelse vil fortsatt ta noe tid, ifølge en talsperson for myndighetene.
– Selv om avgjørelsen skulle bli positiv for Teslas del, så vil vedtaket formuleres på et tresifret antall sider – og det blir ikke i den nedre enden av tallskalaen – med mange betingelser og krav som må etterkommes, sier talspersonen som ikke er navngitt i en artikkel nyhetsbyrået Reuters publiserte denne uken.
Men nå er det vann som er stridens kjerne.

Har du lest disse sakene?
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
Opp av hatten
To lokale miljøgrupper mener myndighetene ikke gjorde tilstrekkelige undersøkelser av tilgangen på vannkilder i området, og hvis de får gjennomslag, må Tesla starte en ny prosess rundt dette – som vil bli langvarig og ikke nødvendigvis ender som selskapet ønsker, skriver Reuters. En talsmann for domstolen sier at kjennelsen er ventet samme dag som innsigelsen behandles, altså fredag 4. mars.
Miljøgruppene Grüne Liga og Nuba frykter at vannbehovet på Tesla-fabrikken, stipulert til 1,4 millioner kubikkmeter årlig, vil tappe en for stor del av regionens drikkevannskilder.
Og det er ingen tvil om at vanntilgangen i området er begrenset, noe også det lokale vannverket har bekreftet.
– Landet vårt er relativt rikt på vann, men i Grünheide vil vi behøve hjelp fra andre regioner. Hvilken tilbyder har kapasitet til å trekke så mye vann opp av hatten på så kort tid? spør en talsperson for vannverket – som formodentlig ikke ville tolkes helt bokstavelig.
Men én ting er fabrikkens behov for vann i en første fase.
«Lokalbefolkningen har i mange år blitt fortalt at de må begrense vannforbruket sitt. Så kommer verdens rikeste mann og får alt lagt for sine føtter.»
Innbygger i Grünheide
Vil utvide
Det lokale vannverket har vært tydelige på at tilgangen på vann i nærområdet ikke vil kunne dekke behovet som oppstår hvis Tesla vil øke produksjonen ved fabrikken, slik de har flagget klare ambisjoner om.
Fabrikken i Tyskland er – sammen med det nye gigantanlegget i Texas i USA – helt avgjørende for at Tesla skal kunne øke produksjonen av elbiler i den takten selskapet har ambisjoner om.
Ved Grünheide-anlegget skal det både produseres batterier og biler. Tesla har annonsert en målsetting om 500.000 kjøretøy årlig. Det aller meste av produksjonen til Europa, inkludert Norge, skal foregå ved denne fabrikken.

Utblåsning
Tesla-sjefen Elon Musk har flere ganger blåst ut sin frustrasjon over det han mener er tysk byråkrati, etter at strid om trær og truede slangearter tidligere har bremset utbyggingen.
De siste ukene er det publisert bilder som viser hundrevis av nyproduserte biler stående parkert utenfor fabrikkens vegger. Men det hjelper ikke om bilene kan bygges, hvis de ikke kan selges.
Axel Vogel, som er miljøminister i delstaten Brandenburg, sa i januar at de lokale myndighetene mener vanntilførselen for regionens 170.000 innbyggere ikke er truet.
Men enkelte av de 170.000 tar ikke hans ord for god fisk:
– Lokalbefolkningen har i mange år blitt fortalt at de må begrense vannforbruket sitt. Så kommer verdens rikeste mann og får alt lagt for sine føtter. Det er noe med dette systemet som er galt, sier Manuela Hoyer som bor i Grünheide og har ledet et lokalt initiativ mot gigantfabrikken.
Kinesisk løsning
Tesla har klart å trappe opp produksjonen ved den nyeste storfabrikken i Shanghai det siste året. Reuters skriver torsdag at selskapet vurderer å bygge en ny fabrikk der i nærheten av det eksisterende anlegget.
Ifølge artikkelen kan en slik utvidelse sikre en produksjon på mer enn to millioner biler pr år. Detaljer om planene er ikke kjent, og Tesla har ikke villet kommentere saken.
De aller fleste Tesla-modellene som nå selges i Norge blir produsert i Kina.

Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler