AMERIKANSK FAVORITT: Amerikanere liker Subaru og kan velge mellom 11 forskjellige modeller, blant annet Forester.
Foto: SUBARU
USA-undersøkelse:
Subaru og Lexus på topp, Stellantis på bunn
En amerikansk undersøkelse som handler om hvor tilfredse bileierne er, er godt nytt for flere japanske produsenter – mens det er krisetall for Stellantis-merkene.
Ifølge den nyeste undersøkelsen fra American Customer Satisfaction Index (ACSI) om kjøretøy og eiernes tilfredshet, blir amerikanere mindre fornøyde med kjøretøyene sine. Den generelle tilfredshetsindeksen falt med ett poeng i år, til 79, melder ACSI i en pressemelding.
Tilfredsheten med de fleste kjøretøyrelaterte komponenter og opplevelser var stort sett uendret. Nedgangen er knyttet til teknologi og sikkerhet.
Se tabeller nederst i saken.
Les alle Motors biltester:
Praktisk innovasjon
– Bilprodusenter navigerer i et marked der innovasjon og praktisk anvendelighet møtes. Kundene forventer avansert teknologi og effektivitet, men de gransker også hver eneste krone som brukes, sier Forrest Morgeson, førsteamanuensis i markedsføring ved Michigan State University og forskningsdirektør emeritus ved ACSI.
Morgeson mener merkene som blomstrer, er de som kan levere meningsfulle forbedringer uten å miste av syne det som betyr mest for sjåførene akkurat nå.
Undersøkelsen viser at bileierne generelt sett er mindre fornøyde med hybrider og elbiler. Hybrider falt med to poeng til 80, mens elbiler falt med fire poeng, til 73.
Bensinbilene holdt seg stabilt, med en tilfredshetsindeks på 80.
Lexus med stor framgang
Undersøkelsen er del i to, en for vanlige biler og en for luksusbiler.
For merkene fra Stellantis er målingen helt krise, med alle sine merker, Jeep, Dodge, Chrysler og Ram, i bunn av listen. Mens Lexus har stor framgang og totalt sett har den høyeste poengsummen.
Der er også verdt å merke seg at Subaru har et helt annet liv i USA, enn det vi er vant til fra Norge, med en høyt salg kombinert med tilsvarende tilfredshet. Her til lands har merket nærmest forsvunnet de senere årene.
Interessant nok toppet Subaru også en tilsvarende undersøkelse i Storbritannia tidligere i år.
ACSI sier undersøkelsen er basert på 9949 respondenter som er tilfeldig valg og kontaktet via e-post mellom juli 2024 og juni 2025.
Vanlige merker
|
Merke
|
2024
|
2025
|
Endring
|
| 1. Subaru | 83 | 85 | 2% |
| 2. Mazda | 81 | 82 | 1% |
| 3. Toyota | 83 | 82 | -1% |
| 4. Buick | 80 | 81 | 1% |
| 5. GMC | 79 | 81 | 3% |
| 6. Honda | 82 | 81 | -1% |
| 7. Hyundai | 78 | 80 | 3% |
| 8. Chevrolet | 79 | 79 | 0% |
| 9. Ford | 79 | 78 | -1% |
| 10.Nissan | 77 | 78 | 1% |
| 11. Volkswagen | 78 | 78 | 0% |
| 12. Kia | 80 | 77 | -4% |
| 13. Jeep | 75 | 74 | -1% |
| 14. Dodge | 74 | 72 | -3% |
| 15. Chrysler | 71 | 69 | -3% |
| 16. Ram | 77 | 69 | -3% |
| Snitt | 79 | 79 | 0% |
Kilde: American Customer Satisfaction Index Automobile Study
Luksusmerker
|
Merke
|
2024
|
2025
|
Endring
|
| 1. Lexus | 82 | 87 | 6% |
| 2. Mercedes-Benz | 83 | 82 | -1% |
| 3. Cadillac | 82 | 81 | -1% |
| 4. Tesla | 83 | 81 | -2% |
| 5. Acura (Honda) | 77 | 78 | 1% |
| 6. Audi | 80 | 77 | -4% |
| 7. BMW | 79 | 75 | -5% |
| Snitt | 81 | 80 | -1% |
Kilde: American Customer Satisfaction Index Automobile Study
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: