Carlos Tavares, toppsjef i Stellantis-konsernet, tror på en ny vår for Jeep.
STELLANTIS-SJEFEN: Carlos Tavares, her under en Jeep-lansering i oktober.

Advarer om «stygg kamp»:

«Europeere kommer til å velge kinesiske biler»

Miljøregler er i ferd med å ta livet av store deler av Europas bilindustri, mener Carlos Tavares i Stellantis.

Publisert Sist oppdatert

Det er prisforskjellene Stellantis' konsernsjef Carols Tavares vil til livs.

Under CES (Consumer Electronics Show) i Las Vegas fyrte han nylig av denne salven:

– Forskjellene i pris mellom europeiske og kinesiske biler er store. Hvis ingenting endres, kommer europeiske kjøpere fra middelklassen til å velge kinesiske biler, sa Tavares og viste til europeeres reduserte kjøpekraft.

– Dette vil igjen føre til en stygg kamp, sa Stellantis-sjefen, ifølge Automotive News.

– 40 prosent dyrere

Tavares mener at de europeiske utslippsmålene er et av de største hindrene for verdensdelens bilindustri.

– Reguleringene gjør at elbiler laget i Europa, er rundt 40 prosent dyrere enn tilsvarende biler laget i Kina, sa han.

– Vi har sett denne filmen før, sa portugiseren, og viste til hvordan Europas solcellepanel-industri har slitt i motbakke.

Bråk uansett

Ifølge ham finnes det to veier videre: En kamp på kniven mot kinesiske produsenter – eller å gjennomføre det han kaller en «re-industrialisering» i Europa, ved at viktige ledd i leverandørkjedene flyttes (tilbake) hit.

  • I det første scenariet spår Tavares store omlegginger, blant annet i form av fabrikker som flyttes til andre land.
  • I det andre scenariet ser han for seg politisk styrte handelsrestriksjoner.

Stellantis-sjefen medgir at det siste alternativet vil føre til heftig motstand, også blant europeiske bilprodusenter.

– Tyskerne vil ikke være spesielt entusiastiske, på grunn av deres omfattende virksomhet i Kina, sier han.