Carlos Tavares, toppsjef i Stellantis-konsernet, tror på en ny vår for Jeep.
JEEPPI! Carlos Tavares, toppsjef i Stellantis-konsernet, tror på en ny vår for Jeep.

Første elektriske modell:

Ledning skal gjøre Jeep til storselger

Jeep har et av bilindustriens sterkeste merkenavn, men aldri hatt draget på norske bilkjøpere. Med deres første elektriske modell tror den norske importøren på nye tider.

Publisert Sist oppdatert

PARIS (Motor): Drøyt tre millioner biler er nyregistrert i Norge på 2000-tallet. Jeep står for 0,11 prosent av dem, 3400 stykker.

Avenger er modellen som skal bryte den trenden.

– Ingen bilimportør vet i disse dager med sikkerhet hvilke volumer som faktisk blir levert, men vi er lovet et rimelig antall biler. Vi venter at vi kan selge rundt 1500 eksemplarer av denne modellen, sier Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef for Jeep i Bertel O. Steen.

Men hva skal faktisk selges?

Avenger er snytt ut av samme nesa som Peugeot e-2008, Opel Mokka-e og Citroën ë-C4. På godt og vondt en volum-modell fra Stellantis-konsernet, bygd på andre generasjon av eCMP-plattformen.

OPTIMIST: Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef for Jeep i Norge, venter firesifret Jeep-salg når merket nå elektrifiseres.

Forhjulstrekk

På godt: 54 kWt batteri, motoreffekt på 156 hk og maksmoment på 260 Nm. Mellom 388 og 408 km rekkevidde, avhengig av utstyr, for en innstegspris på 350.000 kroner.

Fullutstyrt kommer Avenger på litt under 400.000 kroner. Varmepumpe er standard. Med ladekapasitet på 100 kW anslår Jeep hurtiglading fra 20 til 80 prosent på 24 minutter.

På vondt: Når Jeep først går elektrisk, så skjer det med forhjulstrekk – som resten av B-SUV-balletten til Stellantis.

Under presentasjonen på bilutstillingen i Paris denne uka ble det lokket med firehjulstrekk på en konseptvariant av samme Avenger, men selskapet slapp ingen detaljer om lanseringstidspunkt.

I denne klassen er det nå strengt tatt bare Toyota Yaris Cross og Mini Countryman som leveres med trekk på alle fire hjul.

GULT ER KULT: Avanger er 408 cm, 16 cm kortere enn Renegade, og dermed den minste av Jeep-modellene.
KONSEPT: Varianten kommer senere. Kanskje. Foreløpig vises bare en konseptmodell.

Ut på tur

4WD eller ikke: det er ubestridt Jeep-preg også på Avenger.

Den ikoniske grillen har de sju rektanglene, bredere og lavere enn på Jeep-modeller flest, med «e» for elektrisk i rektangel nummer to fra høyre.

Bakkeklaringen er på 20 cm, seks centimeter mer enn en søstermodell som e-2008.

Og den har kjøresystemer i god Jeep-tradisjon som skiller den fra de andre modellene i segmentet. Avenger har såkalt Selec-Terrain og Hill Descent Control som standard. Selec-Terrain-systemet har seks innstillinger: «Evo» for økt rekkevidde, «Sport» for kvikkere kjøring, «Snø» for maks grep på vinterveier, «Mud» for søle og «Sand» så du ikke kjører deg fast på løst underlag.

PS: Avenger skal produseres ved Stellantis-fabrikken i Tuchy i Polen, med anslått årsvolum på 100.000 biler.