
Regenerering og isete underlag:
«Er farten for stor, kan ikke elektronikken redde deg»
Flere nye elbiler har regenerering som ikke kan kobles ut, og Motor får mange henvendelser fra bilister som opplever bilene som utrygge. – Er farten for stor, kan ikke elektronikken redde deg, sier NAF.
NAFs generelle råd til deg som skal ut på glatt underlag er svært enkelt: Senk farten mer enn du tror.
– Mange har flere førerstøttesystemer i bilen, og de er der for å hjelpe deg til å få tilbake kontrollen på bilen. Men husk: Er farten for stor, kan ikke elektronikken redde deg. Kjører du i byhastigheter, mellom 30 og 50 km/t, og øker farten med bare 10 km/t, vil du omtrent doble bremselengden, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Særlig mange av leserne som har tatt kontakt med Motor, opplever de nye Tesla-modellene som krevende på vinterføre, fordi regenereringen ikke kan kobles ut.
– Den opprinnelige muligheten til å manuelt endre regenereringsmodus var tilpasset de eldre bilene våre. Siden den gang har vi gjort betydelige forbedringer, og systemene for veigrep og stabilitetskontroll i de nyeste bilene våre er betraktelig mer sofistikerte, sier Even Sandvold Roland, kommunikasjonsansvarlig i Tesla Norge, til Motor.
– Dette betyr ikke at regeneringsnivået i bilen er fast – bilene våre overvåker veigrep og kjøreforhold kontinuerlig og gjør dynamiske tilpasninger for å gi dem best mulige kjøreegenskapene og optimalt forbruk til enhver tid, legger han til.
– Men i absolutt alle biler, også Tesla-er, er det slik at sikkerhetssystemer ikke erstatter en ansvarlig kjørestil, og det er viktig å tilpasse farten etter kjøreforholdene, sier Sandvold Roland.
Har du lest disse sakene?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
-
Bileiere fortviler:
Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering
Vanskelig
NAF påpeker at det kan være vanskelig å avgjøre hvor glatt underlaget faktisk er. Over 40 prosent har opplevd at det de trodde var vann på veien, viste seg å være is, viser en undersøkelse utført av Norstat for NAF.
– Mange opplever farlige situasjoner når bakken dekkes av et tynt islag. Underkjølt regn er vanskelig å oppdage og vrient å manøvrere på, sier Nils Sødal.

– Glatt føre er utfordrende, spesielt underkjølt regn. Når regndråpene fryser til is med en gang de treffer bakken, blir hele veibanen glatt som en skøytebane. De samme føreforholdene får vi når regn har frosset på bakken over natten. Er du usikker på føret, må du vurdere å la bilen stå, fortsetter han.
Gjør en test
Når du kjører på glatt og isete føre, er det viktig å teste veigrepet, men pass på at det ikke er biler rett bak eller mot deg, rådgir NAF i en pressemelding.
– Mister du kontrollen eller oppdager en fare for sent - husk å ha begge hendene på rattet, styr og brems alt du kan. Du skal bremse hardt, og ikke slippe opp selv om du hører det bråker og rister fra ABS-en, rådgir Sødal.
– Men den viktigste forholdsregelen tar du i forkant. Få ned farten i tide og mer enn du tror holder. Det øker muligheten for å styre unna og begrenser skaden ved det sammenstøt, avslutter Nils Sødal.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen