HER GÅR DET BRA: NAFs Benny Christensen under en vellykket lading.

Frykt og avsky ved ladestasjoner? 

Slik styrer du unna lade­trøbbel på tur

Mange elbilister har opplevd ladetrøbbel, og det er gjerne helt enkle ting som er årsaken. 

Publisert

Ifølge statistikken til Elbilforeningen er det nå rett under 730.000 elbiler på norske skilter, eller ganske nøyaktig 25 prosent av personbilbestanden. Det betyr at svært mange som skal ut på tur med bil i påsken må lade en gang i blant.

Det kan av og til gå litt skeis. Stress og annet kan gjøre at man feiler ved hurtigladestolpen.

Ladeappoperatøren Elton, med 30 ladeselskap og 45.000 ladestasjoner i sin app, kjenner til problemstillingen med krøll ved ladingen. Og har noen råd til hvordan man skal unngå å gå på de vanligste.

1. Bilen reagerer ikke når jeg plugger i lader

Flere biler har en sperre som blir aktivert etter to minutter, for eksempel hvis bilen har stått ulåst i et lite tidsrom. Løsningen er å låse og låse opp bilen igjen for å fjerne sperren, da uten å ha i laderen.

– Problemet er spesielt vanlig på leiebiler som benytter app-er for å låse bilen. Samme fremgangsmetode gjelder for disse, at du låser og låser opp igjen før du setter i laderen på nytt, sier Charlotte Halle Roppen, markedssjef i Elton Mobility.

En annen årsak kan være at laderen ikke er satt helt inn, slik at bilen ikke registrer at den skal lade. Her må man bruke en smule fingerfølelse.

– Forsikre deg om at ladepistolen er dyttet godt nok inn i ladeporten. Hvis ikke, får du ikke startet ladingen, sier Benny Christensen, teknisk konsulent i NAF Advokat.

2. Du har blitt utålmodig

Det kan være fristende å trykke på knappen i appen eller «tæppe» brikken flere ganger etter hverandre hvis ladingen ikke vil starte med en gang. Det er ikke så lurt.

– Vær tålmodig. Ta deg god tid ved ladestolpen og ikke stress. Tar du ut og inn ladepistolen, og stopper og starter ladingen gjentatte ganger, kan systemet «gå i svart». Følg anvisningene på ladestolpens skjerm, sier Christensen.

Halle Roppen anbefaler også ta det med ro. 

Charlotte Halle Roppen, markedssjef i Elton Mobility.

– Prøv én gang til, i et rolig tempo, da burde det gå fint. 

Et knep er å gjøre en endring som du tror vil føre til et annet resultat dersom du fortsetter. For eksempel å ta laderen ut og inn av bilen eller laderen, eller lås og lås opp.

– Virker ikke det, er det bedre å bytte lader enn å prøve samme lader på nytt. Mange ladere trenger to minutter for å komme seg etter en feil, som oppleves lenge når du står ved stolpen. Noen trenger til og med fem minutter, sier Halle Roppen.

3. Ladingen starter ikke

Vær sikker på at du har penger på kortet. Før ladingen starter, reserverer ladeløsningen et beløp fra kortet ditt eller Vipps. Beløpet varierer fra løsning til løsning. Hvis du ikke har nok penger på kortet, starter ikke ladingen. 

I tillegg er det noen løsninger som gjør en ny reservasjon for hvert forsøk du gjør, mens andre klarer å gjenbruke den samme reservasjonen hvis laderen ikke starter på første forsøk. Klikker du mange ganger, risikerer du å reservere et ganske stort beløp på kontoen din

DEKNING: Pass på at det er dekning på konto. Før ladingen reserverer ladeløsningen et beløp på kortet eller Vipps.

– En app kan fortelle deg hvorfor ladingen ikke starter og gi deg råd og forslag for å løse problemet. For eksempel å sjekke at du har penger på kortet hvis reservasjonen ikke går gjennom, eller prøve å koble til bilen på nytt hvis appen får kontakt med laderen, men ikke bilen, sier Halle Roppen.

Bruker man brikke, er det vanskeligere å finne ut hvorfor ladingen ikke starter.

– Forsikre deg om at bilen er «skrudd av». En bil som står med tenningen på, får du som oftest ikke ladet. Og pass på at lade-apper og betalingsinformasjon er oppdatert, ellers kan du få problemer ved ladestolpen. Vær føre var, sier Christensen.

4. Lader gir ikke den ladehastigheten bilen kan motta

– Ikke lad med kaldt batteri. Det tar både mye tid og gir deg ekstra utgifter. Batteriet er ikke varmt når du har trillet fra fjellet og ned til bygda.  Har bilen din forvarming? I så fall – bruk den, sier Christensen.

I tillegg er det lurt å lade med riktig watt.

–  Det hjelper ikke med en 250 kW-lader hvis bilen din ikke kan ta imot mer enn 50 kW. Det tar like lang tid, men koster mye mer.

RIKTIG DOSE: Hvis bilen kun kan ta mot 50 kilowatt, går det ikke noe fortere med en lader som kan gi 250 kilowatt.

Hvis det ikke er temperaturen som preger ladingen, kan hastigheten være påvirket av at det er flere som lader på ladestolpen, ifølge Halle Roppen.

– En lader på 300 kilowatt kan bare gi denne hastigheten om det er koblet til én bil. Så fort du deler ladestolpen med en annen bil, blir hastigheten halvert til 150 kilowatt per bil, sier hun.

5. Laderen sitter fast etter lading

Sitter laderen fast i bilen etter at det har skjedd en feil, eller ved endt lading? 

– Lås og lås opp igjen. Da skal laderen løsne, sier Halle Roppen.

Mange elbilmodeller har i tillegg nødløsninger hvis laderen ikke løses ut. Det kan være «hemmelige» knappekombinasjoner på nøkkel eller dashboard som tvinger ladekabelen til å løsne. Andre kan ha en mekanisk utløser, for eksempel Tesla har en slik løsning i bagasjerommet, på innsiden av ladeluka.

Halle Roppen mener det kan være lurt å sjekke på Google eller Youtube om det finnes en slik nødløsning til din bil.