S-MAX: Ford S-max, her i 2012-modell.

Bruktbilselger ble frikjent:

Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt

Bilselgeren sa ikke at bilen var blitt kondemnert. Likevel vant han konfliktsaken, fordi han hadde gitt alle andre opplysninger.

Publisert

Biler som har vært kondemnert – eller vraket, som er den folkelige betegnelsen, har lavere markedsverdi.

Men når selger informerer kjøper om alt, bare uten å bruke begrepet «kondemnert» eller tilsvarende, er det nok informasjon – og dermed ikke grunnlag for kjøper å få prisavslag, eller få heve kjøpet.

Olsen bil

Årlig selger forsikringsselskapene i Norge hele 5000 kondemnerte kjøretøy til bilverksteder for gjenoppbygging, skrev Motor i en dokumentar i 2019.

Det innebærer at 1 av 100 bruktbiler for salg har vært kondemnert.

En mann fra Jæren kjøpte en slik bil fra en privatperson på Sørlandet. Bilen, en Ford S-max 2014-modell, var blitt kondemnert etter et uhell, og deretter gjenoppbygget av det nå nedlagte bruktbilfirmaet Olsen Bil, som Motor har omtalt i flere artikler.

Krevde utbedring

Bilen var en av de mange bilene Statens vegvesen foretok etterkontroll på i en større aksjon etter at bruktbilselgeren ble avslørt. Der ble det avdekket at bruktbilfirmaets reparasjon ikke var god nok, og eieren fikk beskjed om å utbedre bilen for å få den godkjent.

Det gjorde eieren, før han solgte den videre til mannen på Jæren for 270.000 kroner

I forbindelse med salget informerte han om at bilen var reparert etter en skade, og hvor bilen var blitt reparert. Han informerte imidlertid ikke at bilen var blitt kondemnert.

Avisoppslag

Kjøperen av bilen ble derfor svært overrasket da han etter kjøpet kom over et avisoppslag i regionavisen Fedrelandsvennen, hvor selgeren av bilen i et intervju fortalte at han krevde erstatning fra Olsen Bil for at bilen har vært kondemnert.

Kjøperen klaget, og krevde å få heve kjøpet fordi han mener bilen er verdiforringet når den har vært kondemnert.

Men han vant ikke frem hos Forbrukerklageutvalget – som nå har behandlet saken.

Forbrukerklageutvalget behandler konflikter etter bruktbilhandel. De mener at når selgeren har gitt alle andre nødvendige opplysninger om de tidligere skadene, må han ikke også informere om at bilen har vært kondemnert.

– Ikke generell regel

Forbrukerklageutvalget påpeker at så lenge selgeren opplyste om den tidligere skaden ved bilens B-stolpe, og at de påkrevde utbedringene også er gjort hos merkeforhandler for totalt 84.000 kroner, har det ingen betydning at det ikke er opplyst om at bilen har vært kondemnert.

– Det kan ikke oppstilles som en generell regel at selgeren alltid plikter å opplyse om at bilen har vært kondemnert dersom det for øvrig er gitt tilstrekkelige utfyllende opplysninger om skaden, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Forbrukerklageutvalget mener også at kjøperen av bilen ikke har dokumentert at bilen er teknisk forringet. Siden reparasjonen har bilen dessuten gått hele 71.000 kilometer, påpeker Forbrukerklageutvalget.