«KINESISK STORM»: Renault styreleder Jean-Dominique Senard ser mørke skyer over europeiske bilprodusenters elbil-satsing.

Renault-sjef:

Frykter «metall-krig» med Kina

Kina har innført restriksjoner på eksport av to metaller som er viktige for elbilproduksjon.

Publisert

Fra neste måned må europeiske bilprodusenter ta i bruk sine reservelagre av metallene germanium og gallium, etter at Kina nettopp har vedtatt eksportrestriksjoner.

Begge metallene er sentrale i bilproduksjon.

Germanium brukes blant annet i halvledere, gallium benyttes i radarer, utstyr til radiokommunikasjon, satellitter og LED-skjermer.

Bebreider ingen

Kina er verdens ledende eksportør av begge metallene, og lagrene i Europa er ifølge Automotive News bare store nok til rundt et halvt års produksjon.

– Fremtidens krig blir en metall-krig, sier Renaults styreleder Jean-Dominique Senard.

– Vi slåss for å trygge forsyningskjedene våre. Kineserne, og ingen kan bebreide dem for det, legger nå en beskyttende hånd over sine gruver og i særdeleshet metallene vi trenger for å lage elbiler, sier Senard.

Handelskrig

Kina og USA befinner seg i en sakte eskalerende handelskrig Renault-sjefen frykter at Europa ikke vil styre klar av .

– Hvis dette leder til en geopolitisk krise, blir batteriproduksjonen rammet i betydelig grad, sier Senard, som forsikrer at selskapet leter etter alternative forsyningslinjer.

Volkswagen har også kommentert situasjonen, kort: «Vi er rede til å samarbeide om å løse problemet.»

Å få egne anlegg på plass kan ta et par år. Hvis Kina så plutselig dropper restriksjonene igjen, kan europeiske produsenter bli sittende med en svært høy regning for fasiliteter de kanskje ikke har behov for.