TRE VERSJONER: Porsche skal fortsette å utvikle Cayenne med bensinmotor og som ladehybrid, selv om det også kommer en ny elektrisk versjon.

Helomvending:

Porsche satser på bensinbiler

Porsche har bommet totalt på sin strategi de senere årene – og tar grep. Det betyr bensinbiler i mange år til.

Publisert Sist oppdatert

Porsche har tidligere hatt en av bilbransjens største marginer på sine produkter, men i de senere årene har denne gått kraftig ned. 

En kostbar omstilling til elbiler, som ikke har solgt som forventet, i tillegg til amerikanske importtariffer og nedgang i det kinesiske luksusmarkedet, har skapt store problemer for lønnsomheten til Porsche.

Tregt skifte

– I dag har vi spikret de siste stegene i omstillingen av produktstrategien vår. Vi opplever for tiden massive endringer i bilbransjen. Derfor blir det omstilling i alle avdelinger, sier administrerende direktør Oliver Blume, i en pressemelding.

I klartekst innebærer dette at forbrenningsmotoren vil være med i mange år. 

I forbindelse med resultatframleggelsen i 2022 sa Blume at de regnet med at 80 prosent av salget deres ville bestå av elbiler i 2030. Det året var driftsresultatet på 16 prosent, det er ventet at dette vil være på noen få prosent i år.

Les også: Porsche har bommet på det elektriske skiftet

Det har vist seg at det elektriske skiftet for sportsbiler og dyre luksusbiler, det Porsche lager, går langt tregere enn antatt. Prognosen for elbilandelen til Porsche i år ligger på 20 prosent.

Utsatt på ubestemt tid

En helt ny elektrisk plattform som skulle ligge til grunn for nye biler fra 2030, er utsatt på ubestemt tid. Flere planlagte elbilmodeller blir i tillegg utsatt.

Blant annet gjelder det en ny SUV-serie som skal ligge over Cayenne i modell-hierarkiet. Modellen skulle opprinnelig kun være elektrisk, nå har Porsche snudd helt om, noe som gjør at den i utgangs­punktet bare kommer med forbrennings­motor, eller som ladehybrid. 

KOMMER: Elbilmodellene som nærmer seg produksjon, som Cayenne, blir lansert i tråd med den opprinnelige planen.

I tillegg vil nåværende modeller som Panamera og Cayenne være tilgjengelige med forbrenningsmotorer og som ladehybrider langt inn i 2030-årene. Det planlegges også nye generasjoner av modellene, med forbrenningsmotor.

Blir dyrt

Det betyr dog ikke at Porsche gir opp elbilene. Eksisterende, og kommende, elbilmodeller som Taycan, Macan, Cayenne og 718 skal utvikles videre.

Omstillingen kommer til å påvirke årets resultat i negativ retning.

– Vi erkjenner at disse strategiske investeringene tynger våre kortsiktige økonomiske resultater, men de er avgjørende. Tiltakene vil skjerpe merke­identiteten vår og gjøre produktene våre enda mer attraktive og selskapet vårt enda mer robust, sier Blume.

PS: Hadde verden vært som Norge, ville Porsches opprinnelige planer fungert. Så langt i 2025 har merket en elbilandel på 95 prosent, i all hovedsak drevet av Macan. Veksten for Porsche er på 195 prosent sammenliknet med 2024, viser statistikken til Opplysningrådet for veitrafikken.

Powered by Labrador CMS