
Ikke så harde på gassen:
Nå har det skjedd noe viktig med vår holdning til fartsgrensene
Før kjørte et flertall av norske bilister over fartsgrensen. Det gjør de ikke lenger.
I 2006 var det bare 45,6 prosent av norske bilister som holdt fartsgrensen.
Nå har den samme andelen økt til 60,1 prosent, ifølge målinger som er gjort ved Statens vegvesens nasjonale tellepunkter.
Utviklingen går parallelt med en trend hvor antallet dødsulykker i trafikken blir stadig lavere. For høyt fart var medvirkende årsak i om lag fire av ti dødsulykker i 2020, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
I årets tre første måneder omkom 13 mennesker i trafikken, mot 14 i samme periode i 2021. I fjor var det 87 personer som mistet livet i trafikken, en nedgang på 6 personer fra året før.
Glad for endring
Guro Ranes, som er leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, er glad for norske sjåførers endrede holdning til fartsgrensen.
– Dette viser en svært god utvikling og positiv trend. At stadig flere holder fartsgrensene, har vært et viktig bidrag for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken. Det er viktig å synliggjøre at det blant folk flest har blitt vanlig å holde seg på riktig side av fartsgrensene, sier Ranes.
Nå har Statens vegvesen laget en kampanjefilm for å markere denne utviklingen:
– Fart og fartsgrenser har alltid engasjert folk og meningene har vært mange. Men fart handler ikke om hva vi mener eller føler. Fart er fysikk. Å forstå risiko og sannsynligheter er ikke lett, verken i trafikken eller ellers. Men sammenhengen mellom fart og ulykker er tydelig, sier Ranes.
Har du lest disse sakene?
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
Tallene fra Statens vegvesen viser også at fleste som kjører for fort, bare kjører litt fortere enn fartsgrensen:
- De fleste som kjører over fartsgrensen i dag begrenser seg til å kjøre noen få km/t for fort. Registreringene for 2019 viser at 8,63 prosent av det samlede trafikkarbeidet foregår med hastighet mer enn 10 km/t over fartsgrensen. Tilsvarende tall for 20 km/t over fartsgrensen er 1,46 prosent og for 30 km/t over fartsgrensen 0,32 prosent.
Men marginalt fortere kan være farlig nok:
«Forskjellen på å kjøre i 80 og 90 kilometer i timen, kan være forskjellen på om du klarer å stoppe i tide eller om du ikke klarer det. Det du akkurat klarer å stoppe for i 80 km/t, vil du treffe med en fart på 50 km/t, hvis du hadde kjørt i 90. Litt fortere er altså mye farligere enn mange tror», skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Dette tror vi om fart
I forbindelse med kampanjen refererer Statens vegvesen også til noen nøkkelfunn i en landsrepresentativ spørreundersøkelse som Transportøkonomisk Institutt (TØI) har gjennomført:
- De fleste overholder fartsgrensene, men vi tror at flertallet kjører for fort og ikke overholder fartsgrensene.
- Vi tror best om oss selv – at færre av de «andre» overholder fartsgrensen.
- Bare en av ti tror at «andre bilister» (de vi ikke kjenner), vil overholde fartsgrensen neste gang de skal kjøre der det er fartsgrense 80.
- Vi tror at andre ser på det å holde fartsgrensen som noe negativt.
- 54 prosent tror at andre bilister ville oppleve dem som irriterende hvis de alltid måtte holde fartsgrensen på veier med fartsgrense 80, men kun 26 prosent sa de selv ville føle seg irritert eller kjede seg hvis de måtte holde fartsgrensen.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler