GOD NUMMER TO: Som tidenes nest mest solgte elbil bak Tesla Model 3 har Leaf vært en vinner for Nissan og produktsjef Arnaud Charpentier.

Nissan forbereder sin elbil 2.0:

«Dette er det viktigste vi har lært av Leaf-eventyret»

Elbil-pioneren Nissan står klar med en ny modell som tegner til å bli et blinkskudd. I et intervju med Motor forteller en av Nissan toppsjefer hva bestselgeren Leaf har lært dem om elbilkjøperne.

Publisert

MADRID (Motor): I nærmere 20 år har Leaf vært en nøkkelmodell på Nissans reise til en lederposisjon blant verdens elbilprodusenter.

Etter flere års utviklingsarbeid kom de første Leaf-modellene på veien i desember 2010, året etter ble de introdusert i Norge og siden salget tok seg i opp i 2012 har Nissan solgt over 52.000 Leaf her i landet.

Så sent som i mars i år var den fortsatt blant Norges 10 mest solgte bilmodeller.

Vi satt ned forleden med Arnaud Charpentier, Europa-sjef for produktstrategi i Nissan, for å få vite hva Nissan har lært av Leafs reise, hvordan han ser utviklingen i bilmarkedet de kommende årene, og hvorfor den nye SUV-en Ariya har blitt så forsinket.

– Hva skjedde egentlig med Nissan Ariya? Vi fikk den presentert som klappet og klar i Tokyo i 2019, men den er fortsatt ikke i butikkene?

– Vel, det skjedde egentlig ikke noe annet enn det vi alle har fått kjenne på, pandemien og databrikkekrisen. Vi måtte utsette en viktig vintertest i 2020, og så ballet det på seg med begivenheter utenfor vår kontroll. Og så har vi jo det faktum at vi ønsker å levere ut en helt perfekt bil.

DEN NESTE: Nissan Leaf og storebror Ariya.

– Den ble presentert som ganske perfekt allerede den gang?

– I designet, ja. Men den var ikke helt klar når det kom til energibruk og teknologi. Vi skulle selvfølgelig hatt den ute tidligere, men det viktigste er å være krystallklare på strategien: fra 2030 skal vi utelukkende produsere elektriske biler. Vi hadde litt motvind i enkelte faser mellom Leaf og Ariya som kostet oss tid, men strategien har forblitt den samme. Allerede da vi startet utviklingsarbeidet med Leaf tidlig på 2000-tallet, var det med overbevisning om at elektrisk vil være fremtiden. Det vi imidlertid ikke visste den gangen, var at utviklingen skulle gå så ekstremt fort. Akselerasjonen i dette markedet har vært voldsom, særlig de tre–fire siste årene. Ja, du har rett i at det har tatt tid, men en viktig komponent i strategien har vært å komme med et produkt som gjør overgangen til elektrisk best mulig for forbrukerne. For det store flertallet er dette fortsatt en helt fremmed teknologi.

BIL FOR ALLE: – Det som la til rette for utviklingen i Norge, har nå kommet i form av ulike insentiver i markeder over hele Europa, sier produktdirektør Arnaud Charpentier i Nissan.

– I Norge kan man nå selge to–tre ganger så mange eksemplarer av enkelte nye modeller som man faktisk får inn biler. Det er forventning og nysgjerrighet til nye modeller, og for mange en følelse av at produsentene ikke møter dette raskt nok. Hvordan ser du det?

– Dette går raskt! Veldig raskt. Og igjen, ingen i industrien ventet at tingene skulle utvikle seg så hurtig. Selv om vi hadde solgt mange Leaf-modeller, så kunne vi ikke se for fire år siden at dette markedet ville eksplodere. Vel, Norge er en historie for seg. Men det som la til rette for utviklingen i Norge, har nå kommet i form av ulike insentiver i markeder over hele Europa: en uttalt sluttdato for kjøp av biler med forbrenningsmotor, forbud mot å kjøre i bysentrum, og nye økonomiske støtteordninger for å nevne noe.

– Hva er det viktigste dere har lært av Leaf-prosjektet?

– Det aller viktigste handler ikke om Nissan Leaf som bil i seg selv, men hvordan kundene har tatt til seg ny mobilitetsteknologi. Enten vi liker det eller ikke, må elbil-kundene forholde seg til de begrensningene disse bilene fortsatt har. Det er svært enkelt i hverdagen med korte turer til og fra jobben eller butikken. Andre ting er ikke like lett ennå. Jeg opplever at vi har en ganske rasjonell kundegruppe, men for det jeg vil kalle demokratiseringen av elbilen må vi ha kjøretøy som klarer lange reiser like enkelt. Vi trenger å se biler som går tre timer non-stop i 120–130 km/t på Europas motorveier. Vi venter Ariya skal være det samme for lange turer som Leaf har vært for hverdagsreisen, selv om denne langkjøringen bare står for 15–20 prosent av bruken. Så kommer alt dette til å endre seg når faststoffbatteriene kommer rundt 2028.

«Vel, Norge er en historie for seg.»

Arnaud Charpentier, Europa-sjef for produktstrategi i Nissan

– Dere venter at denne batteriteknologien blir en revolusjon?

– Det spørs hva du kaller en revolusjon, men det vil være et svært viktig steg i utviklingen mot å gjøre elbil tilgjengelig for alle. Kostnadene blir lavere, ladetiden blir kortere, bilene blir lettere og bedre.

– Vi har sett en utvikling med ekstrem vekst i SUV-segmentet og etterspørselen etter romslige biler. Hvordan tror du elbil-introduksjonen vil påvirke dette?

– Jeg tror vi kommer til å se et skifte i retning litt mindre biler, men jeg er ikke sikker på om elektrisk drivlinje er en faktor i den utviklingen. Det er i større grad knyttet til den prisveksten som følger av at bilene har stadig mer teknologi. Det er en trend jeg ser hos nesten alle bilprodusenter. Med økt pris vil noen tenke at en litt mindre modell gjør nytten, i hvert fall når de tilbyr nesten identisk teknologi. Det er en klassisk oppskrift i bilindustrien å bredde ut teknologien i hele modellporteføljen og slik få ned kostnadene maksimalt gjennom stordriftsfordeler. Jeg tror også noen av de kundene som tidligere valgte dyre premium-biler, vil vurdere en modell som Ariya ut fra den samme logikken.

KOMMER I SOMMER: Nissan starter trolig Ariya-utleveringen i sommer.
STADIG POPULÆR: Nissan Leaf er fortsatt en av Norges 10 mest solgte bilmodeller, over 10 år etter lansering.

– Ser du noen ting som vil endre prisbildet betydelig før neste generasjon batteriteknologi er på plass?

– Vel … vi holder et fast blikk på prisbildet og gjør det vi kan for at disse bilene skal være tilgjengelige for flest mulig. I dag er det vanskelig å si noe sikkert slik situasjonen er med databrikker, råvaremangel og krig. Det er ganske komplekst, om jeg skal være ærlig. Prisutviklingen vil normalt være tett sammenvevd med hva slags teknologi som introduseres, i disse tider for eksempel når det gjelder autonomi og grad av selvkjøring. I det store bildet er det kanskje riktig å si at råvaresituasjonen gjør ting enda litt mer usikkert nå.

– Kommer Nissan selv til å produsere faststoffbatteriene?

– Det vet vi ikke, det tror jeg ikke noe kan gi svar på ennå. Men forskning og utvikling vil skje internt i Nissan, og det er en viktig faktor. Når det gjelder industrialiseringen av batteriene, kan løsningen være en annen.