ENORM LASTEKAPASITET: Eksempel på PCTC, eller bilfrakteskip. Dette skipet tilhører norske Höegh Autoliners.

Frakttrøbbel: 

Nå kan det ta mye lengre tid å få bil fra Kina

Nye logistikkutfordringer gjør at kjøpere av kinesiskproduserte biler kan bli nødt til å smøre seg med (mer) tålmodighet.

Publisert

Problemet er rift om båtbilletter. Dette rammer alle biler som er laget i Kina, uavhengig av merke –inkludert modeller som Polestar 2 og Tesla Model 3. 

Ifølge bilmarkedekspert Mathias Schmidts analyser, også gjengitt av Vi Bilägare, er det etterdønninger fra koronatiden bilprodusentene må hanskes med.

Under covid ble det langt mindre behov for store bilfraktskip, også kalt PCTC. Å holde alle skipene på vannet ble for dyrt, derfor ble de eldste sendt på skraphaugen. 

Leiebilfirmaer først

Forskjellene er ikke store: I dag finnes det cirka 750 slike båter. Det er bare 20 færre enn før pandemien. 

Men samtidig øker etterspørselen. Derfor er det vanskeligere å få plass på skipene, og naturligvis dyrere å bruke dem, enn noensinne. Schmidt skriver at døgnprisen for en PCTC nå er på over 120.000 dollar, ikke inkludert mannskapets lønn, drivstoff eller havneavgifter. En rekordsum, ifølge analytikeren.

Privatkunder er heller ikke på toppen av prioriteringslisten. Der befinner bilutleieselskaper seg.

Mange skip er bestilt, men slike fartøy er ikke hyllevare – det tar minst to år å lage nye. Inntil videre må produsenter, eksportører og kunder belage seg på mer venting. Samt kanskje noe høyere priser.

Hva med Suez?

I sin analyse tar ikke Schmidt høyde for en annen faktor – krigshandlingene i Gaza. 

Allerede i november ble en PCTC, «Galaxy Leader», kapret utenfor Jemen. En regulær stengning av kanalen er ikke iverksatt, men flere fraktselskaper avstår nå fra å bruke denne ferdselsåren. Alternativet er å seile rundt Afrika.

Onsdag sendte det norske rederiet Höegh Autoliners (se bildet øverst toppen) ut en pressemelding om at det ikke akter å seile gjennom Rødehavet inntil videre.

– Basert på avgjørelsen fra Sjøfartsdirektoratet 19. desember om å øke sikringsnivået for den sørlige delen av Rødehavet til nivå 3 og oppfordringen til å unngå ferdsel i området, vil vi ikke gjennomføre ordinær ferdsel i området med våre fartøy inntil videre, skriver rederiet.

Flere andre norske rederier har kommet til samme konklusjon de siste dagene, ifølge NTB. Bakgrunnen er at norske og en rekke andre nasjoners skip er blitt angrepet.