UPÅLITELIG: Hastighetsovervåkingen i MG4 er lite å stole på, viser fersk test.

Test av fartsgrenseovervåking:

Varslet feil hastighet 15 ganger på under tre mil

Det er enorme forskjeller på de intelligente fartsassistentene. Fra uintelligent til svært smart.

Publisert

I en test av fartsgrenseovervåkingen på fem ulike biler, utført av svenske Vi Bilägare, kommer MG4 klart dårligst ut. Kineseren ender opp med å melde feil fartsgrense hele 15 ganger i løpet av en sløyfe på 2,8 mil i variert trafikk nord for Stockholm.

I motsatt ende finner vi Mercedes E 200 – med null feilmeldinger.

Motor har skrevet flere artikler om denne teknologien. Her kan du lese mer om systemet. Og her kan du lese bilprodusentenes forklaring på hvorfor de ofte bommer.

God å ha

De øvrige testede modellene er Honda CR-V, Hyundai i10 og Toyota C-HR. Alle fem bilene inngår Vi Bilägares langtidstest, der de kjøres og saumfares i et år.

Den snaue tre mil lange testruten beskrives som et «komplisert trafikkmiljø», der det er utfordrende å ha full oversikt, og der hastighetsovervåkingen virkelig kan være til nytte.

Men antallet feil er foruroligende høyt. De fordeler seg slik på bilene:

MG4: 15. Hyundai i10: 7. Honda CR-V: 6. Toyota C-HR: 5. Mercedes E-klasse: Null.

Den testede MG-en har ikke siste versjon av systemet, der det også varsles med lyder. De svenske testerne uttrykker lettelse over dette … de nyeste systemene varsler som kjent både visuelt og akustisk.

OVERBEVISTE: Dyrere biler har bedre teknologi og høyere sikkerhet, og Mercedes-Benz E-Klasse overbeviste i testen til Vi Bilägare.

Presis MG

Hondaen varsler umiddelbart når systemet mener hastigheten overgår  gjeldende fartsgrense. Mercedes derimot, tillater føreren å passere grensen med tre kilometer innen den varsler. Først visuelt, og så med lyder etter ytterligere fem sekunder. 

MG4 får ros for å ha en svært presis hastighetsmåler. Legger man seg 10 km/t over, og av dårlig vane kalkulerer inn litt feilvisning og litt buffer, så risikerer man altså en klekkelig bot. 

12 operasjoner ...

Det er ikke til å legge skjul på at mange leter etter knappene som deaktiverer den akustiske varslingen. I Mercedes skjer det med ett trykk. I Honda må man stå stille og i «P» for å gjøre det samme. 

I de øvrige bilene er det mer komplisert. Ifølge det svenske testlaget kreves det hele 12 operasjoner med rattknappene for å deaktivere systemene i Toyotaen. Hyundai krever sju, MG4 krever tre.