I en test av fartsgrenseovervåkingen på fem ulike biler, utført av svenske Vi Bilägare, kommer MG4 klart dårligst ut. Kineseren ender opp med å melde feil fartsgrense hele 15 ganger i løpet av en sløyfe på 2,8 mil i variert trafikk nord for Stockholm.
I motsatt ende finner vi Mercedes E 200 – med null feilmeldinger.
De øvrige testede modellene er Honda CR-V, Hyundai i10 og Toyota C-HR. Alle fem bilene inngår Vi Bilägares langtidstest, der de kjøres og saumfares i et år.
Den snaue tre mil lange testruten beskrives som et «komplisert trafikkmiljø», der det er utfordrende å ha full oversikt, og der hastighetsovervåkingen virkelig kan være til nytte.
Men antallet feil er foruroligende høyt. De fordeler seg slik på bilene:
Den testede MG-en har ikke siste versjon av systemet, der det også varsles med lyder. De svenske testerne uttrykker lettelse over dette … de nyeste systemene varsler som kjent både visuelt og akustisk.
Annonse
Presis MG
Hondaen varsler umiddelbart når systemet mener hastigheten overgår gjeldende fartsgrense. Mercedes derimot, tillater føreren å passere grensen med tre kilometer innen den varsler. Først visuelt, og så med lyder etter ytterligere fem sekunder.
MG4 får ros for å ha en svært presis hastighetsmåler. Legger man seg 10 km/t over, og av dårlig vane kalkulerer inn litt feilvisning og litt buffer, så risikerer man altså en klekkelig bot.
Det er ikke til å legge skjul på at mange leter etter knappene som deaktiverer den akustiske varslingen. I Mercedes skjer det med ett trykk. I Honda må man stå stille og i «P» for å gjøre det samme.
I de øvrige bilene er det mer komplisert. Ifølge det svenske testlaget kreves det hele 12 operasjoner med rattknappene for å deaktivere systemene i Toyotaen. Hyundai krever sju, MG4 krever tre.