For halvannet år siden kjøpte Ole Roar Næss i Oslo en ny MG
av modellen «Marvel R», med firehjulstrekk, for 497.000 kroner.
– Jeg har en vanskelig kneik opp til hytta i Hallingdal.
Derfor må jeg ha en firehjulstrekker, forteller han.
Men kort tid etter kjøpet av den populære kinesiske
elbilen, oppdaget han noe som skulle overraske ham kraftig.
– Jeg har en bitte liten stigning opp fra boligen min, hvor
jeg pleier å rygge. Flere ganger fikk jeg problemer der, fordi bilen sto og
spant.
Unntak
Næss kontaktet forhandleren, som fortalte ham at joda,
bilen har firehjulstrekk, men med ett viktig unntak:
Bilen har kun firehjulstrekk når den kjører forover, ikke
under rygging, når giret står i revers.
Dette er så uvanlig at selv ikke erfarne biljournalister
har fått det med seg. Heller ikke Motors biljournalist Øivind A. Monn-Iversen,
før han havnet i samme situasjon.
Han hadde bilen på testkjøring opp til hytta si i
Gudbrandsdalen på vinteren. Utenfor hytta skulle han morgenen etter rygge ut.
– Men jeg kom ikke av flekken, forteller Monn-Iversen.
Han forsto ikke hva som var feil, og kontaktet til slutt den
norske importøren – som fortalte ham at bilen kun har firehjulsdrift fremover,
ikke ved rygging.
Annonse
– Svakhet
Etter det Øivind A. Monn-Iversen vet, er det ingen andre
biler på markedet som kun har firehjulstrekk når man kjører forover.
Det er bare
de to MG-modellene MG Marvel R og MG4 Xpower, som er MGs eneste 4x4-modeller,
som ikke trekker på alle fire i revers.
Han mener begrensningen på MG-modellene er en opplagt
svakhet.
– Mange velger firehjulsdrift nettopp for å komme seg
trygt ut med bilen en snøfylt morgen. Kanskje er det under rygging behovet for firehjulsdrift er størst.
Han påpeker også at flere av landets biltestere rett og
slett ikke har fått med seg ulempen.
– Man kan jo ikke forestille seg at bilene har en slik
svakhet, sier Monn-Iversen.
Selv har han påpekt begrensningen i sine
test-reportasjer. Men han mener produsenten ikke på langt nær kommuniserer svakheten
godt nok.
– Leser man i brosjyrene, står det masse fint om
firehjulsdrift og fremkommelighet, men bare én bortgjemt setning om at du ikke
har firehjulsdrift når du rygger, sier Monn-Iversen.
MG-eier Ole Roar Næss ble sjokkert da merkeforhandleren
Bilplaneten i Hallingdal fortalte ham om begrensningene i firehjulssystemet.
– For meg ser det ut til at de unnlater å informere om
dette i all annonsering, sier Næss.
Han reklamerte, men kom ikke til enighet med
forhandleren. Dermed havnet partene i retten, hvor Næss krevde å få heve kjøpet,
fordi han mener han er blitt utsatt for opplysningssvikt.
Ole Roar Næss mener manglende firehjulstrekk i revers er
så uvanlig at man må forvente å bli uttrykkelig informert om mangelen.
Annonse
I tvil
Buskerud tingrett har under tvil kommet frem til at Næss
ikke skal få heve. Under rettssaken la forhandleren frem dokumentasjon for at
de og importøren informerer om forholdet, både på nett og i en papirbrosjyre.
– Retten legger vekt på at dette er tilgjengeliggjort
både i papirbrosjyre og internett på en tydelig og oversiktlig måte, og ikke bortgjemt i masse
tekst eller i en instruksjonsbrosjyre, skriver tingretten i sin dom, og
fortsetter:
– Retten heller derfor i retning av at forholdet er å
anse som opplyst.
Tingretten kritiserer også Ole Roar Næss for ikke å ha
satt seg godt nok inn i hva han har kjøpt.
– Når man kjøper en ny bil til nærmere en halv million
kroner, må det forventes at man setter seg inn i sentrale egenskaper ved bilen, skriver
tingretten i dommen.
– Sjokkerende
Ole Roar Næss synes dommen mot ham er sjokkerende
lesning.
– Jeg er dømt for at jeg ikke har lest en skrytebrosjyre,
sier han til Motor.
Han har de siste årene, etter at han har blitt en godt
voksen mann, vært veldig bevisst på at han må ha en skikkelig firehjulstrekker
for å komme seg greit opp til hytta i Hallingdal. Da han kjøpte MG-en, byttet
han inn en Mitsubishi Outlander.
– Hadde bilselgeren fortalt meg at MG-en ikke har
firehjulstrekk i revers, hadde jeg aldri kjøpt den.
Annonse
– Må skifte bil
Siden tingretten har vært i tvil om dommen, har de derfor
dømt bilforhandleren til å dekke sine egne saksomkostninger – selv om de vant
saken.
– Retten mener opplysningen om tohjulsdrift er en
opplysning Næss hadde grunn til å regne med å få. Det var grunnlag for å få
denne saken prøvd, skriver tingretten i dommen sin.
Ole Roar Næss har lyst til å anke, men vet ikke om han
våger – på grunn av den økonomiske risikoen.
– Men jeg kan ikke ha denne bilen. Jeg må skifte den ut.
Motor har spurt både importøren Norwegian Mobility Group
og merkeforhandleren Bilplaneten hva de synes om dommen. De vil ikke svare på
noen spørsmål, opplyser Dag Asbjørnsen, kommersiell direktør hos importøren.
Mindre motstand
Bilprodusenten MG har valgt den uvanlige løsningen for å oppnå
lengre rekkevidde.
– Modellen er utrustet med énveiskobling i forbindelse
med elmotoren foran. Dette innebærer at modellen er firehjulsdreven når man
kjører forover. Ved rygging kjører modellen på 2WD og bakhjulsdrift, skriver
produsenten MG i en brosjyre, og legger til:
– Fordelen med énveiskobling er at bilen får mindre
rullemotstand, noe som resulterer i lengre rekkevidde.
Motors biltester Øivind A. Monn-Iversen er skeptisk til
påstanden.
– Det kan umulig utgjøre mange meterne, sier han.
– «Alle» elbiler trekker jo bare på to hjul i 99 prosent
av tiden. 4x4 kobles bare på når bilen selv merker det – eller ved at man
aktivt aktiverer permanent 4x4.
Annonse
Vil ikke svare
Motor har også spurt både importøren og merkeforhandleren
Bilplaneten om hvor mye lengre rekkevidde man får. De vil ikke svare.
De svarer heller ikke på spørsmål om de heretter vil informere
mer om tohjulsdrift ved rygging.
I retten påpekte MG-importøren at det er solgt over 3000
eksemplarer av MG med kun tohjulsdrift i revers, og at de bare har fått to
reklamasjoner.