OPPBRAKT: Ole Roar Næss er sjokkert over svakheten på MGs biler.

Ole Roar er kraftig irritert:

Denne bilen har ikke firehjulsdrift når du rygger

– Hadde bilselgeren fortalt meg dette, ville jeg aldri kjøpt bilen, sier Ole Roar Næss.

Publisert Sist oppdatert

For halvannet år siden kjøpte Ole Roar Næss i Oslo en ny MG av modellen «Marvel R», med firehjulstrekk, for 497.000 kroner.

– Jeg har en vanskelig kneik opp til hytta i Hallingdal. Derfor må jeg ha en firehjulstrekker, forteller han.

Men kort tid etter kjøpet av den populære kinesiske elbilen, oppdaget han noe som skulle overraske ham kraftig.

– Jeg har en bitte liten stigning opp fra boligen min, hvor jeg pleier å rygge. Flere ganger fikk jeg problemer der, fordi bilen sto og spant.

Unntak

Næss kontaktet forhandleren, som fortalte ham at joda, bilen har firehjulstrekk, men med ett viktig unntak:

Bilen har kun firehjulstrekk når den kjører forover, ikke under rygging, når giret står i revers.

Dette er så uvanlig at selv ikke erfarne biljournalister har fått det med seg. Heller ikke Motors biljournalist Øivind A. Monn-Iversen, før han havnet i samme situasjon.

Han hadde bilen på testkjøring opp til hytta si i Gudbrandsdalen på vinteren. Utenfor hytta skulle han morgenen etter rygge ut.

– Men jeg kom ikke av flekken, forteller Monn-Iversen.

Han forsto ikke hva som var feil, og kontaktet til slutt den norske importøren – som fortalte ham at bilen kun har firehjulsdrift fremover, ikke ved rygging.

KRITISK: Motors biltester Øivind A. Monn-Iversen, her i baksetet under testing av en MG.

– Svakhet

Etter det Øivind A. Monn-Iversen vet, er det ingen andre biler på markedet som kun har firehjulstrekk når man kjører forover. 

Det er bare de to MG-modellene MG Marvel R og MG4 Xpower, som er MGs eneste 4x4-modeller, som ikke trekker på alle fire i revers.

Han mener begrensningen på MG-modellene er en opplagt svakhet.

– Mange velger firehjulsdrift nettopp for å komme seg trygt ut med bilen en snøfylt morgen. Kanskje er det under rygging behovet for firehjulsdrift er størst.

Han påpeker også at flere av landets biltestere rett og slett ikke har fått med seg ulempen.

– Man kan jo ikke forestille seg at bilene har en slik svakhet, sier Monn-Iversen.

Selv har han påpekt begrensningen i sine test-reportasjer. Men han mener produsenten ikke på langt nær kommuniserer svakheten godt nok.

– Leser man i brosjyrene, står det masse fint om firehjulsdrift og fremkommelighet, men bare én bortgjemt setning om at du ikke har firehjulsdrift når du rygger, sier Monn-Iversen.

– Unnlater

MG-eier Ole Roar Næss ble sjokkert da merkeforhandleren Bilplaneten i Hallingdal fortalte ham om begrensningene i firehjulssystemet.

– For meg ser det ut til at de unnlater å informere om dette i all annonsering, sier Næss.

Han reklamerte, men kom ikke til enighet med forhandleren. Dermed havnet partene i retten, hvor Næss krevde å få heve kjøpet, fordi han mener han er blitt utsatt for opplysningssvikt.

Ole Roar Næss mener manglende firehjulstrekk i revers er så uvanlig at man må forvente å bli uttrykkelig informert om mangelen.

I tvil

Buskerud tingrett har under tvil kommet frem til at Næss ikke skal få heve. Under rettssaken la forhandleren frem dokumentasjon for at de og importøren informerer om forholdet, både på nett og i en papirbrosjyre.

– Retten legger vekt på at dette er tilgjengeliggjort både i papirbrosjyre og internett på en tydelig og oversiktlig måte, og ikke bortgjemt i masse tekst eller i en instruksjonsbrosjyre, skriver tingretten i sin dom, og fortsetter:

– Retten heller derfor i retning av at forholdet er å anse som opplyst.

Tingretten kritiserer også Ole Roar Næss for ikke å ha satt seg godt nok inn i hva han har kjøpt.

– Når man kjøper en ny bil til nærmere en halv million kroner, må det forventes at man setter seg inn i sentrale egenskaper ved bilen, skriver tingretten i dommen.

IKKE 4X4: MG4 Xpower mangler også 4x4 i revers.

– Sjokkerende

Ole Roar Næss synes dommen mot ham er sjokkerende lesning.

– Jeg er dømt for at jeg ikke har lest en skrytebrosjyre, sier han til Motor.

Han har de siste årene, etter at han har blitt en godt voksen mann, vært veldig bevisst på at han må ha en skikkelig firehjulstrekker for å komme seg greit opp til hytta i Hallingdal. Da han kjøpte MG-en, byttet han inn en Mitsubishi Outlander.

– Hadde bilselgeren fortalt meg at MG-en ikke har firehjulstrekk i revers, hadde jeg aldri kjøpt den.

– Må skifte bil

Siden tingretten har vært i tvil om dommen, har de derfor dømt bilforhandleren til å dekke sine egne saksomkostninger – selv om de vant saken.

– Retten mener opplysningen om tohjulsdrift er en opplysning Næss hadde grunn til å regne med å få. Det var grunnlag for å få denne saken prøvd, skriver tingretten i dommen sin.

Ole Roar Næss har lyst til å anke, men vet ikke om han våger – på grunn av den økonomiske risikoen.

– Men jeg kan ikke ha denne bilen. Jeg må skifte den ut.

Motor har spurt både importøren Norwegian Mobility Group og merkeforhandleren Bilplaneten hva de synes om dommen. De vil ikke svare på noen spørsmål, opplyser Dag Asbjørnsen, kommersiell direktør hos importøren.

Mindre motstand

Bilprodusenten MG har valgt den uvanlige løsningen for å oppnå lengre rekkevidde.

– Modellen er utrustet med énveiskobling i forbindelse med elmotoren foran. Dette innebærer at modellen er firehjulsdreven når man kjører forover. Ved rygging kjører modellen på 2WD og bakhjulsdrift, skriver produsenten MG i en brosjyre, og legger til:

– Fordelen med énveiskobling er at bilen får mindre rullemotstand, noe som resulterer i lengre rekkevidde.

Motors biltester Øivind A. Monn-Iversen er skeptisk til påstanden.

– Det kan umulig utgjøre mange meterne, sier han.

– «Alle» elbiler trekker jo bare på to hjul i 99 prosent av tiden. 4x4 kobles bare på når bilen selv merker det – eller ved at man aktivt aktiverer permanent 4x4.

Vil ikke svare

Motor har også spurt både importøren og merkeforhandleren Bilplaneten om hvor mye lengre rekkevidde man får. De vil ikke svare.

De svarer heller ikke på spørsmål om de heretter vil informere mer om tohjulsdrift ved rygging.

I retten påpekte MG-importøren at det er solgt over 3000 eksemplarer av MG med kun tohjulsdrift i revers, og at de bare har fått to reklamasjoner.