DET ORDNET SEG: Mercedes har valgt å utstyre de kommende produksjonsutgavene av CLA med utstyr som gjør at den kan lade på flere stolper.
Mercedes-Benz AG – Communicati
800-volt:
Mercedes CLA får omformer likevel
Da den første modellen i Mercedes' nye generasjon elbiler, CLA, ble lansert i en rekke europeiske land nylig, var det en litt uvanlig mangel.
«Vær oppmerksom på at det ikke er mulig å lade ved 400 V-ladestasjoner, og derfor vises disse heller ikke i navigasjonen,» kunne man lese på en rekke Mercedes-hjemmesider da de la ut CLA-modellen for en liten tid tilbake.
Det innebar med andre ord at bilen, med et batterisystem på 800-volt, ikke kunne bruke ladestolper som ga 400-volt.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Blir tilgjengelig fra 2026
Dermed kommuniserer ikke bilen med for eksempel Tesla-ladere, bortsett fra de aller nyeste, kalt V4.
Andre biler med 800-volts batterisystem har gjerne en omformer innebygd som gjør at bilene kan lade på alle slags stolper, noe altså CLA ikke hadde.
Nå har Mercedes trolig innsett at dette ikke var så lurt.
– For 2026-bestillinger vil det være en omformer tilgjengelig som muliggjør lading på både 400V- og 800V-ladestasjoner. Norsk salgsstart forventes tidlig i høst, sier André Jaskiewicz, informasjonssjef hos den norske Mercedes-importøren, Bertel O. Steen.
Det betyr samtidig at den norske importøren venter med å ta inn CLA til omformer-problematikken er løst, noe som gjør at den kommer for salg her noe senere enn på mange andre europeiske markeder.
DC-DC-omformer
Så vidt Motor kunne forstå, så er nemlig ikke bilene i starten av produksjonen, som pågår nå, utstyrt med omformere. Dermed velger den norske importøren å ta inn bilen først når disse er inkludert.
Dette kalles en «DC-DC-omformer», den hever spenningen fra ladestasjonen. Dette gjør det mulig å lade på et bredere utvalg av hurtigladestasjoner.
– Biler med 800 volts-batterisystemer er ikke kompatible med eldre ladestasjoner, som leverer opp til 500 volt, med mindre bilen er utstyrt med en omformer som øker spenning internt, sier Jan Tore Gjøby, rådgiver for lade- og batteriteknologi i NAF.
Les alle Motors biltester: