Volkswagen rapporterer om en generell vekst i billeveranser på 3 prosent, verden sett under ett, i første kvartal av 2024.
Tallene viser at det går bra i Kina (pluss 8 prosent), Sør-Amerika (pluss 14) og Nord-Amerika (pluss 5). I Europa var salget omtrent som i fjor, med en liten nedgang på 0,3 prosent.
Av totalt 2,1 millioner biler som ble levert, var 1,97 millioner utstyrt med bensin- eller dieselmotorer.
136.400 var elbiler. Og det er her tallene ikke ser like bra ut. Selskapet konstaterer at et heftig oppsving på over 91 prosent i Kina ikke kunne kompensere for et fall i Europa på hele 24,3 prosent.
I absolutte tall dreier det seg om en nedgang fra 98.300 solgte elbiler i Europa januar til mars i 2023, til 74.400 i tilsvarende periode i år.
Britiske The Telegraph [for abonnenter] har innhentet en kommentar fra Volkswagen-styremedlem Hildegard Wortmann, som sier:
– Vårt varierte produktutvalg gir oss den nødvendige fleksibiliteten til å kompensere for endringer i enkeltsegmenter, som det vi nå ser blant elbilene.
Avisen fastslår for egen regning at forklaringen er enkel – uten insentiver vender kundene tilbake til forbrenningsmotorer.
Tabellen under viser konsernets el-bestselgerliste, per nå:
VAGs mest solgte elbiler på verdensbasis i første kvartal 2024