SNØBØYLER: Slik ser ideen til «automatiske snøkjettinger» ut, gjennomskåret. Se video i saken.

Ny patentsøknad:

Hyundai og Kia har laget hjul med integrert «kjetting»

Metallbøylene skal åpenbare seg ved et tastetrykk.

Publisert

Alle som har satt på tradisjonelle snøkjettinger etter at bilen allerede står godt begravet i dyp snø, vet hvor plundrete det kan være. Og hvor lang tid det kan ta før følelsen kommer tilbake i fingrene.

Det finnes vitterlig noen alternativer, som «snøsokker» og «strips», men det er vanskelig å nekte for at en knapp på dashbordet eller en skjerm hadde vært å foretrekke.

Vi sier på ingen måte at løsningen er rett rundt hjørnet, for det er noen «men ...» heftet ved Hyundai-konsernets nye idé.

 Likevel er det verdt et blikk: 

Løsningen som nylig er lansert av Hyundai og Hyundai-eide Kia i fellesskap, handler om seks bøyler laget i minnemetall. I dette tilfellet betyr det at hvis/når bøylene blir bøyd under en utfordrende klatreøkt, vil de likevel gå tilbake til sin opprinnelige form når de får strøm og systemet iverksettes.

Disse bøylene er selvsagt jevnt fordelt rundt hjulet – se bilde og video (under). 

Hovedinnvendingen er åpenbar: Løsningen krever en helt ny type dekk. Ergo blir dette kanskje dyrt. 

Med forbehold om at bøylene ser helt annerledes ut i en eventuell produksjonsutgave, klarer vi heller ikke helt å slippe tanken på sideforskyvning ... kanskje ned i en grøft. De enkle tegningene viser jo ingen friksjonsskapende egenskaper i så måte. På den annen side er jo heller ikke dekkene utstyrt med mønster i dette enkle eksempelet.

Her kan du lese pressemeldingen fra Hyundai og Kia, som har levert patentsøknader i Sør-Korea og USA.

Og under kan du se videoen: