Parkeringsassistenten på Teslaen til Dagfinn Norang er så dårlig at den viser at bilen kjører på noe, selv når den står på en gresslette uten noen hindringer rundt bilen. Nå er han tilkjent prisavslag.
– Dette systemet er både ubrukelig og unøyaktig på
denne bilen, sier bilteknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.
Han har med forbløffelse sett en video tatt av Tesla-eier
Dagfinn Norang i Flekkefjord, som viser at Teslaen til Norang rett og slett tror
at den kjører inn i hindringer, selv om den står på en åpen gressplen.
Det lyser rødt rundt store deler av bilen, både foran, langs
hele førersiden og bak.
– Her ser vi hvordan Tesla vision fungerer. Den gir
beskjed om at det er hindringer rundt hele bilen. Men jeg står på en helt åpen
plass, sier Norang på videoen.
– Latterlig
På opptaket han selv gjorde i april i fjor, går han
deretter ut av bilen, og filmer rundt hele Teslaen – for å dokumentere at han
står på en åpen gresslette.
– Her er det ingen hindringer, Og dette skal være like
godt som parkeringssensorer, sier han oppgitt, og legger til:
– Det er en rimelig latterlig påstand, for å si det
mildt.
Annonse
Misfornøyd
Bilen til Dagfinn Norang, en Tesla Model Y, hadde til hans
store overraskelse ikke vanlige parkeringssensorer da han fikk den levert i
november 2022. Ca. fire måneder etter overtakelsen installerte Tesla i stedet sitt
nye Tesla Vision, et kamerabasert system.
Det systemet er Norang svært misfornøyd med.
Han hevder han ikke ble informert om at Tesla samme høst
endret standardutstyret på bilmodellen, og ikke lenger leverer biler med
parkeringssensorer.
Tesla, derimot, hevder at Norang og andre kunder ble informert om
endringene gjennom informasjon på Teslas nettsider.
30.000 kr
Norang klaget til forbruker-myndighetene, og krevde å få
heve kjøpet av bilen.
Forbrukerklageutvalget, som avgjør tvister etter blant
annet bilhandel, har avslått hevingskravet. Men de har tilkjent Norang 30.000
kroner i et skjønnsmessig prisavslag, for at standardutstyret ble endret uten
at Tesla ifølge Forbrukerklageutvalget informerte godt nok.
– Kunden hadde grunn til å forvente at bilen ville ha
parkeringssensorer, konkluderer Forbrukerklageutvalget, som også påpeker at Tesla
ikke har dokumentert at den kamerabaserte parkeringsassistenten fungerer like
godt som parkeringssensorer.
Motor har sendt Norangs video til Tesla Norge, og spurt
hva de synes om kvaliteten på bilens kamerabaserte parkeringsassistent.
Tesla har ikke svart.
NAF er derimot ikke nådig i sin kritikk, etter å ha sett
videoen.
– Man må kunne stole på parkeringsassistentene. Her viser
Teslaen at det er hindringer rundt bilen, uten at det er det. Det er
misvisende, og da blir systemet ubrukelig, sier bilteknisk konsulent Audun
Bergerud i NAF.
Forskjell
Også Norsk elbilforening har vært kritiske til kvaliteten
på Tesla vision-systemet.
Da
de testet dette systemetopp mot en Tesla Model 3 som har
parkeringssensorer, avdekket de at Tesla vision ikke oppdaget en lyktestolpe
bak bilen, mens Teslaen med tradisjonelle parkeringssensorer lett registrerte og advarte
mot den samme lyktestolpen.
Dagfinn Norang har nå testet sin egen bil på nytt, for å
dokumentere at systemet ikke er blitt bedre siden i fjor vår.
Han har sendt Motor en video, som viser at bilen sier han
må stoppe å rygge omlag to meter fra en murkant. En annen video han har laget,
viser at bilen hans først ber ham stoppe fra å kjøre fremover når bilen treffer
hjulene han har lagret i garasjen.
Annonse
Saksøkt
Tesla Norge nekter å betale Norang de 30.000 kronene
Forbrukerklageutvalget har vedtatt at Tesla skal betale ham.
I stedet har de
saksøkt ham, og tatt saken til tingretten.
Forbrukerklageutvalget er ment som et løsningsorgan i
forbrukertvister, slik at selger og kjøper skal slippe å gå til retten med de
kostnadene det medfører.
Motor har spurt Tesla Norge hvorfor de ikke aksepterer
vedtaket, og i stedet saksøker kunden sin.
Det har Tesla heller ikke svart på.
Dagfinn Norang vil helst ha en bil med
parkeringssensorer.
– Jeg hadde en lånebil en ukes tid med sensorer. Det
fungerte mye bedre, sier han.