Se Dagfinns video:

Her påstår Teslaen at den krasjer

Parkeringsassistenten på Teslaen til Dagfinn Norang er så dårlig at den viser at bilen kjører på noe, selv når den står på en gresslette uten noen hindringer rundt bilen. Nå er han tilkjent prisavslag.

Publisert Sist oppdatert

– Dette systemet er både ubrukelig og unøyaktig på denne bilen, sier bilteknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.

Han har med forbløffelse sett en video tatt av Tesla-eier Dagfinn Norang i Flekkefjord, som viser at Teslaen til Norang rett og slett tror at den kjører inn i hindringer, selv om den står på en åpen gressplen.

Det lyser rødt rundt store deler av bilen, både foran, langs hele førersiden og bak.

– Her ser vi hvordan Tesla vision fungerer. Den gir beskjed om at det er hindringer rundt hele bilen. Men jeg står på en helt åpen plass, sier Norang på videoen.

– Latterlig

På opptaket han selv gjorde i april i fjor, går han deretter ut av bilen, og filmer rundt hele Teslaen – for å dokumentere at han står på en åpen gresslette.

– Her er det ingen hindringer, Og dette skal være like godt som parkeringssensorer, sier han oppgitt, og legger til:

– Det er en rimelig latterlig påstand, for å si det mildt.

Misfornøyd

Bilen til Dagfinn Norang, en Tesla Model Y, hadde til hans store overraskelse ikke vanlige parkeringssensorer da han fikk den levert i november 2022. Ca. fire måneder etter overtakelsen installerte Tesla i stedet sitt nye Tesla Vision, et kamerabasert system.

INGEN HINDRINGER: Langs førersiden er det ingen hindringer.

Det systemet er Norang svært misfornøyd med.

Han hevder han ikke ble informert om at Tesla samme høst endret standardutstyret på bilmodellen, og ikke lenger leverer biler med parkeringssensorer.

Tesla, derimot, hevder at Norang og andre kunder ble informert om endringene gjennom informasjon på Teslas nettsider.

30.000 kr

Norang klaget til forbruker-myndighetene, og krevde å få heve kjøpet av bilen.

Forbrukerklageutvalget, som avgjør tvister etter blant annet bilhandel, har avslått hevingskravet. Men de har tilkjent Norang 30.000 kroner i et skjønnsmessig prisavslag, for at standardutstyret ble endret uten at Tesla ifølge Forbrukerklageutvalget informerte godt nok.

– Kunden hadde grunn til å forvente at bilen ville ha parkeringssensorer, konkluderer Forbrukerklageutvalget, som også påpeker at Tesla ikke har dokumentert at den kamerabaserte parkeringsassistenten fungerer like godt som parkeringssensorer.

– Ubrukelig

Motor har sendt Norangs video til Tesla Norge, og spurt hva de synes om kvaliteten på bilens kamerabaserte parkeringsassistent.

NAF-EKSPERT: Audun Bergerud.

Tesla har ikke svart.

NAF er derimot ikke nådig i sin kritikk, etter å ha sett videoen.

– Man må kunne stole på parkeringsassistentene. Her viser Teslaen at det er hindringer rundt bilen, uten at det er det. Det er misvisende, og da blir systemet ubrukelig, sier bilteknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.

Forskjell

Også Norsk elbilforening har vært kritiske til kvaliteten på Tesla vision-systemet. 

Da de testet dette systemet opp mot en Tesla Model 3 som har parkeringssensorer, avdekket de at Tesla vision ikke oppdaget en lyktestolpe bak bilen, mens Teslaen med tradisjonelle parkeringssensorer lett registrerte og advarte mot den samme lyktestolpen.

Dagfinn Norang har nå testet sin egen bil på nytt, for å dokumentere at systemet ikke er blitt bedre siden i fjor vår.

Han har sendt Motor en video, som viser at bilen sier han må stoppe å rygge omlag to meter fra en murkant. En annen video han har laget, viser at bilen hans først ber ham stoppe fra å kjøre fremover når bilen treffer hjulene han har lagret i garasjen.

SEN VARSLING: Først når Teslaen treffer hjulene, ber den føreren stanse.

Saksøkt

Tesla Norge nekter å betale Norang de 30.000 kronene Forbrukerklageutvalget har vedtatt at Tesla skal betale ham. 

I stedet har de saksøkt ham, og tatt saken til tingretten.

Forbrukerklage­utvalget er ment som et løsningsorgan i forbrukertvister, slik at selger og kjøper skal slippe å gå til retten med de kostnadene det medfører. 

Motor har spurt Tesla Norge hvorfor de ikke aksepterer vedtaket, og i stedet saksøker kunden sin.

Det har Tesla heller ikke svart på.

Dagfinn Norang vil helst ha en bil med parkeringssensorer.

– Jeg hadde en lånebil en ukes tid med sensorer. Det fungerte mye bedre, sier han.