
Åpnet ladestasjonene for alle:
Her er tabben du bør unngå ved Tesla-stolpene
Tesla tester åpning av sine ladestasjoner for alle slags elbiler, men det skjer ikke helt uten utfordringer. Her er det viktigste du må huske.
PS: Denne saken er oppdatert 24.2 – den europeiske versjonen av Nissan Ariya har ladeport på høyre side foran, ikke venstre, som vi skrev i den opprinnelige versjonen.
Teslas frislipp er stort sett godt nytt for landets elbileiere. Foreløpig har Tesla åpnet omlag en fjerdedel av sine 1234 ladestolper for alle.
Men siden dagens park av elbiler har ladeportene på minst fem forskjellige steder, kan det bli utfordringer.
Teslas biler har ladeporten på venstre side bak, og de fleste ladestasjonene er designet slik at man enkelt kan rygge inn når det skal hurtiglades.
Men de fleste andre elbiler har ladeporten et helt annet sted, og selv om man skulle klare å få bilen tett på stolpen, kan det bli problemer.
Se bare på bildet øverst i denne saken: Her er en Tesla og to Audi e-tron på Teslas nyeste Supercharger på Lillehammer. Tre biler opptar fem plasser, fordi e-tron har ladeporten på venstre side foran. Å rygge inn er umulig, for ladekabelen er altfor kort til å rekke nesten en hel billengde. Så disse to e-tron-eierne har kjørt med fronten inn – og lagt beslag på oppstillingsplassen som er beregnet til ladestolpen ved siden av.
Så hva skal man gjøre?
Har du lest disse sakene?
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
Mange av Tesla-stasjonene har stolper hvor du kjører inntil med siden av bilen, ikke rygger inn. Der vil de fleste kunne koble seg til, uavhengig av hvor ladeporten er plassert.

Her og der
Men det store flertallet av Teslas ladepunkter er beregnet for at man rygger inn og plugger inn på venstre side bak. Det funker ok for Tesla og et knippe andre, som Polestar og Volvo, samt Stellantis-beitet med de nyeste Opel-modellene Corsa-e/Mokka-e, Peugeot, Citroën og DS, samt gamle Hyundai Ioniq.
- For alle modellene fra BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, Skoda, Seat, Cupra, Mini, Fiat og Mazda – pluss kinesiske Hongqi og BYD – er ladeporten på høyre side bak. Det har også enkeltmodellene Audi Q4 e-tron, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, MG Marvel R og Xpeng P7.
- Porsche Taycan, Nissan Ariya, Renault Mégane E-Tech og NIO ES8 har porten på høyre foran. Her kan det være muligheter ved å kjøre rett inn, istedenfor å rygge på Tesla-vis.
- For Audi e-tron 50/55/60, Ford, Jaguar og Opel Ampera-e er porten på venstre side foran. Som den er på de fleste store familiefrakterne.
- Dessuten er det er et knippe som har ladeporten midt på fronten: Maxus og Honda, pluss enkeltmodellene Renault Zoe, MG ZS EV, Kia e-Niro, Kia-e-Soul og Kia Soul EV, Hyundai Kona og ikke minst Nissan Leaf.

Stresstest
Tesla har ikke ennå meldt om store utfordringer, men får stresstesten denne uka, når det er vinterferie i store deler av landet.
Det er fortsatt uklart om Tesla gjør alvor av planene om å åpne alle sine ladestasjoner for alle.
Mest lest på Motor.no:
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang