TRE BILER, FEM LADESTOLPER: Feilvendte tyskere tar opp mye rom på Teslas ladestasjoner.

Åpnet ladestasjonene for alle:

Her er tabben du bør unngå ved Tesla-stolpene

Tesla tester åpning av sine ladestasjoner for alle slags elbiler, men det skjer ikke helt uten utfordringer. Her er det viktigste du må huske.

Publisert Sist oppdatert

PS: Denne saken er oppdatert 24.2 – den europeiske versjonen av Nissan Ariya har ladeport på høyre side foran, ikke venstre, som vi skrev i den opprinnelige versjonen.

Teslas frislipp er stort sett godt nytt for landets elbileiere. Foreløpig har Tesla åpnet omlag en fjerdedel av sine 1234 ladestolper for alle.

Men siden dagens park av elbiler har ladeportene på minst fem forskjellige steder, kan det bli utfordringer.

Teslas biler har ladeporten på venstre side bak, og de fleste ladestasjonene er designet slik at man enkelt kan rygge inn når det skal hurtiglades.

Men de fleste andre elbiler har ladeporten et helt annet sted, og selv om man skulle klare å få bilen tett på stolpen, kan det bli problemer.

Se bare på bildet øverst i denne saken: Her er en Tesla og to Audi e-tron på Teslas nyeste Supercharger på Lillehammer. Tre biler opptar fem plasser, fordi e-tron har ladeporten på venstre side foran. Å rygge inn er umulig, for ladekabelen er altfor kort til å rekke nesten en hel billengde. Så disse to e-tron-eierne har kjørt med fronten inn – og lagt beslag på oppstillingsplassen som er beregnet til ladestolpen ved siden av.

Så hva skal man gjøre?

Mange av Tesla-stasjonene har stolper hvor du kjører inntil med siden av bilen, ikke rygger inn. Der vil de fleste kunne koble seg til, uavhengig av hvor ladeporten er plassert.

LETT MATCH: Denne BMW-en har ladeport på høyre bak, men møter ingen problemer når bilen kan kobles til fra siden.

Her og der

Men det store flertallet av Teslas ladepunkter er beregnet for at man rygger inn og plugger inn på venstre side bak. Det funker ok for Tesla og et knippe andre, som Polestar og Volvo, samt Stellantis-beitet med de nyeste Opel-modellene Corsa-e/Mokka-e, Peugeot, Citroën og DS, samt gamle Hyundai Ioniq.

Men en oversikt som Norsk Elbilforening har laget, viser at flertallet av modellene har ladeporten plassert et annet sted:

  • For alle modellene fra BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, Skoda, Seat, Cupra, Mini, Fiat og Mazda – pluss kinesiske Hongqi og BYD – er ladeporten på høyre side bak. Det har også enkeltmodellene Audi Q4 e-tron, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, MG Marvel R og Xpeng P7.
  • Porsche Taycan, Nissan Ariya, Renault Mégane E-Tech og NIO ES8 har porten på høyre foran. Her kan det være muligheter ved å kjøre rett inn, istedenfor å rygge på Tesla-vis.
  • For Audi e-tron 50/55/60, Ford, Jaguar og Opel Ampera-e er porten på venstre side foran. Som den er på de fleste store familiefrakterne.
  • Dessuten er det er et knippe som har ladeporten midt på fronten: Maxus og Honda, pluss enkeltmodellene Renault Zoe, MG ZS EV, Kia e-Niro, Kia-e-Soul og Kia Soul EV, Hyundai Kona og ikke minst Nissan Leaf.
SERIØST STILIG: Kan en ladeport være noe ekstra? Utvilsomt! På Porsche Taycan åpnes den med et sveip med fingeren. Og den står på høyre siden foran.

Stresstest

Tesla har ikke ennå meldt om store utfordringer, men får stresstesten denne uka, når det er vinterferie i store deler av landet.

Det er fortsatt uklart om Tesla gjør alvor av planene om å åpne alle sine ladestasjoner for alle.