– ID.7 er en modell vi forventer å selge betydelige volumer av, sier Ulf Tore Hekneby, Harald A. Møller-sjef og fungerende VW Norge-topp.
I 2023 kom coupé-utgaven av ID.7, romslig og WLTP-rekkevidde på opp mot 600 km, avhengig av utstyrsvariant.
Stasjonsvognen som hadde verdenspremiere mandag, har inntil 685 km elektrisk rekkevidde – og inntil 605 liter bagasjerom, inntil 1714 liter med baksetene nedfelt.
Da skal det være plass nok til to meter lange planker bak forseteryggen.
ID.7 var overraskende svak i rekkeviddedelen av vår vintertest, tross stabilt forbruk ganske tett på WLTP-løftet.
Men den ladet hurtig. Og det skal gå enda raskere nå.
Stasjonsvognen har batteri med ladeeffekt inntil 200 kW. Coupén vi testet for noen uker siden hadde oppgitt maks på 175, men vi registrerte 190 kW som mest ved stolpen.
Priser og leveringstidspunkt er ennå ikke kommunisert.
Annonse
Stasjonsvogn?
Så gjenstår et spørsmål – som begynner å bli presserende viktig for Volkswagen i Norge:
Banker det fortsatt hjerter for stasjonsvognen, eller er det bare SUV som gjelder?
VW har hatt fått tøff konkurranse i en prøvelse av et nybilmarked.
Firehjulstrekk-versjonen av ID.4 har klart riktignok seg bra i den tetteste bilklassen, mens salget av en forbedret ID.3 har tatt seg opp.
Merket som har abonnert på øverste plass på norsktoppen var bare det tredje mest solgte merke i fjor. Årets marked har vært mildt sagt skranglete, kanskje særlig for Volkswagen – som hittil bare har registrert om lag 550 nye biler. Vi er vant til tall som er 4-5 ganger høyere.
ID.7 stasjonsvogn kommer samtidig som stadig flere merker presenterer elektriske stasjonsvogner:
MG5 badet alene en stund, men har fått selskap av Nio ET5 Touring, Opel Astra Sports Tourer og senest BMW i5 Touring.
Ved siden av ID.7 kommer snart også en elektrisk Audi A6 Avant.
Av disse har Opelen flest registreringer (38 stk hittil i år), et tall som knapt egner seg til å konkludere i noen slags retning om denne bilklassens mulighet for et comeback opp mot gamle høyder.