
Volvos elbiler leveres med helårsdekk:
– Volvo gambler med sikkerheten til unge sjåfører
Mannen bak Motors dekktester fatter ikke at Volvo utstyrer sine tunge og lynraske elbiler med helårsdekk. Sparetiltaket rammer først og fremst unge, urutinerte sjåfører, mener han.
Alle nye elbiler fra Volvo kommer nå levert til Norge med helårsdekk. Motors lesere er trolig kjent med at disse dekkene ikke er bra nok under norske vinterforhold, noe også Volvo er tydelige på (les kommentar fra Volvo nederst i saken).
– Men de er heller ikke bra nok på sommerstid, fastslår Nils Svärd.
Innhold fra NAF
Forstår ikke
Han er dekkekspert i Vi Bilägare, og mannen som administrerer og overvåker de omfattende sommer- og vinterdekktestene som Motor publiserer to ganger i året.
Han forstår ikke at en bilprodusent som har fått så mye oppmerksomhet og suksess nettopp på grunn av sikkerhetsfokuset, nå kan akseptere reduserte krav til en av de viktigste sikkerhetsfaktorene på en bil.
– Det er ganske sikkert ikke Volvos egne dekkeksperter som vil ha helårsdekk, derimot sjefene som ser økonomien i dette, sier Svärd.
Har du lest disse sakene?
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner

Sparer penger
Han ser for seg at Volvo kan spare masse penger på både logistikk, innkjøp og oppbevaring av felger og dekk, og ikke minst på noe så banalt som hjulskift til den store flåten av Care By Volvo-biler, der alt er inkludert i abonnementsprisen.
Og det er den siste kundemassen her som Svärd er mest opptatt av.
– Jeg vil tro at de som søker etter et så enkelt bihold som mulig, og som velger Care By Volvo, også er de minst bilinteresserte kjøperne, sier han.
På tvers av alt
Han tror kundegruppen til nye elektriske C40 i stor grad består av unge, urbane mennesker med ganske liten kjøreerfaring.
– Plutselig vil Volvo at disse unge voksne skal kjøre en stor SUV med 408 hester som veier 2,3 tonn, og som har så mye grep gjennom firehjulsdriften at man ikke merker at det er glatt før man må bremse eller svinge hardt. Det går på tvers av alle tanker rundt sikkerhet, sier Svärd.

Bremselengden
Stadig flere elbilprodusenter utvikler sommerdekk sammen med dekkprodusentene. Målet er å gjøre disse dekkene så lette og energieffektive som mulig for å øke rekkevidden.
Et av tiltakene er å redusere mønsterdybden for å få lavere rullemotstand. Det betyr at man går på akkord med det som etter de flestes oppfatning er et dekks viktigste egenskap: bremselengden.
– Lav rullemotstand er motpolen til kort bremselengde, bekrefter Svärd.

Betydelig forskjell
– Når Volvo hevder at helårsdekket har egenskaper tilnærmet et sommerdekk, sammenlikner Volvo med et sommerdekk spesiallaget for lavt forbruk. Altså et dekk med lite mønsterdybde og dårligere bremseegenskaper. Kjøper man et vanlig sommerdekk hos dekkforhandleren, uten Volvo-merking, merker man betydelig forskjell i kjøresikkerhet, sier han.
Dette er ikke unikt for Volvo. Alle bilprodusentene vil ha ned CO2-tallet eller øke rekkevidden på sine produkter. Her er dekkene en viktig bit i det store puslespillet.
Svärd påpeker også at helårsdekkene er blitt bedre de siste årene. I lavere temperaturer og i kraftig regn kan de faktisk være bedre enn sommerdekkene. Han ser for seg at de kan fungere bra i deler av Norge.

Aldri fra Polestar
Dekkene gir derimot ikke samme kjøreopplevelse som gode sommerdekk. Og Svärd er forundret over at Volvo ønsker å dempe kjøregleden mange forbinder med lynhurtige biler som dette.
– Polestar ville aldri sluppet sine biler på helårsdekk. Tror Volvo at deres kunder er villige til å akseptere en dårligere kjøreopplevelse?
Volvo i Norge bekrefter at elbilene (XC40 og C40) og et utvalg ladbare hybrider vil leveres med Recharge-dekk fra fabrikk, og dermed erstatte sommerdekkene som tidligere har vært standard.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Anbefaler vinterdekk
Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo i Norge, påpeker videre at de har en tydelig anbefaling til norske kunder om bruk av vinterdekk i Norge. Han skriver dette i en epost til Motor:
«Vi anbefaler på det sterkeste at norske kunder utstyrer bilen sin med vinterdekk dersom bilen skal kjøres på norske veier i vintersesongen, og kundene kan velge dette som ekstrautstyr når de bestiller bil hos en autorisert Volvo-forhandler eller i Volvo Cars’ nettbutikk».
- Vi Bilägare har tidligere testet helårsdekk mot vanlige vinterdekk på vinterføre [krever innlogging]. Resultatene viste blant annet at biler med helårsdekk hadde hele 40 prosent lengre bremsestrekning på is enn bilen med piggfrie vinterdekk. Målt mot piggdekk var forskjellen enda større.