TÆPP HER: Greenstat-gründer Vegard Frihammer tæpper kortet for å lade Leafen ved kjedens første anlegg – på Sotra utenfor Bergen.
TÆPP HER: Greenstat-gründer Vegard Frihammer tæpper kortet for å lade Leafen ved kjedens første anlegg – på Sotra utenfor Bergen.

Første Greenstation åpnet:

Satser globalt med nytt ladestasjon-konsept

Nå har det endelig åpnet en hurtigladestasjon som er slik «alle» ønsker den – med superenkel betalingløsning, tak over stolpene og snart også en prismast langs veien.

Publisert

Hvis vi holder Tesla-systemet utenom, har dårlig logistikk og svak brukervennlighet gjort hurtiglading til en prøvelse for mang en elbil-sjåfør.

Før helgen var det endelig offisiell åpning for et anlegg som har det meste man har etterspurt som en minimumsstandard for moderne ladestasjoner.

Lading ved Greenstation-anlegget på Straume på Sotra utenfor Bergen krever verken nedlasting av en ny app med klønete innlogging, du blir ikke klissvåt når du skal koble til, prisen på strømmen er ingen hemmelighet og prisen for drop-in-kunder er 20 prosent lavere enn hos nevnte Tesla.

– Greenstation peker mot framtiden. På flere områder setter de standarden i bransjen, med enkel lading og forbrukeren først. Skiltgjenkjenning og kortlesere på alle nye stolper er noe vi håper andre aktører kan lære av. Dette ønsker vi oss mer av. Vi må bort fra at noen ladestolper ser ut som prototyper, noe som gjør at mange sliter med komplisert betaling, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KLAR MELDING:</span> 4,89 kr for en kWt gjør Greenstation prisledende for drop-in-kunder.
KLAR MELDING: 4,89 kr for en kWt gjør Greenstation prisledende for drop-in-kunder.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SEKS STOLPER: </span>Greenstation-anleggene kan foreløpig ha inntil 24 stolper. Det første anlegget på Sotra har seks – hvorav fire har 150 kW effekt.
SEKS STOLPER: Greenstation-anleggene kan foreløpig ha inntil 24 stolper. Det første anlegget på Sotra har seks – hvorav fire har 150 kW effekt.

Jungel av rabatter

Prisbildet er så uoversiktlig i det norske lademarkedet, med en jungel av rabatter for ulike merker i ulike kjeder, at du skal være en dreven elbil-bruker for å vite hvor du hurtiglader billigst. Ved Greenstation-anlegget lyste kWt-pris på 4,89 tydelig på skjermen, i tillegg til info om mottatt mengde strøm, og snart kommer også prismasten – slik vi kjenner den fra klassiske drivstoff-stasjoner landet over.

Selv om offisiell åpning skjedde sist uke, har anlegget vært i drift siden ifjor.

– Jeg kjøpte meg elbil i oktober og kommer alltid hit når jeg trenger å hurtiglade. Det er det enkleste anlegget jeg har vært borti. Også er prisene helt greie, sier Tore Windspoll etter å ha tæppet bankkortet og satt i gang ladingen av sin Hyundai Ioniq.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DET ENKLESTE:</span> Greenstation er fast hurtigladestopp for Tore Windspoll. – Greie priser er det også, sier han.
DET ENKLESTE: Greenstation er fast hurtigladestopp for Tore Windspoll. – Greie priser er det også, sier han.

Byrkjelo neste

Anlegget på Sotra får snart følge av stasjoner i Byrkjelo, Gjøvik og Nes i Ådal. Målet er 10 stasjoner i 2022, så 30 nye neste år. Anlegget på Sotra har seks stolper (fire av dem med effekt inntil 150 kW), men installasjonene kan skaleres opp med seks stolper av gangen – som i første omgang betyr 24 stolper på de største anleggene.

Aker Clean Hydrogen er største eier med 20 prosent i morselskapet Greenstat, men det er videre over 1800 småaksjonærer i selskapet. Ambisjonene er store for en global satsing, med et mål om 1000 anlegg innen 2030.

– Er ikke Greenstation et bevis på at regjeringen har rett i at det er markedet som vil sikre den oppskaleringen av ladetilbudet som vi trenger?

– Det hadde vært å håpe, men markedet har ikke greid rask nok utbygging til nå, sier Braadland i NAF.

– NAFs tall har vist at ladetilbudet ikke har holdt tritt med den enorme veksten i elbiler. Det er faktisk på strekkene med største markedsgrunnlag – som E39 og E6 – at utbyggingen har ligget mest etter. Med mindre det har skjedd store endringer i strategiene til ladeutbyggerne, så er jeg avventende til at dette plutselig skal gå på skinner, sier Thor Egil Braadland.

– Det vi må unngå framover, er en pekelek, hvor ladeutbyggerne peker på staten og kommunene, og hvor offentlige myndigheter peker på utbyggerne. Begge må bidra. Vi håper regjeringens ladeplan tar tak i de utfordringene ladeoperatørene angir, som tilgang til strøm og arealer. Samtidig må ladeoperatørene vise at de forstår den enorme elbil-veksten som kommer til å fortsette i årene som kommer, sier Braadland.