
Tiltalt i aksjonærsøksmål:
Elon Musk: «Jeg nærmest hater å være Tesla-sjef»
Spørsmålet om hvem som skal overta som administrerende direktør (CEO) i Tesla etter Elon Musk er igjen blitt aktuelt, skriver finansnettstedet Bloomberg.
Anledningen er en rettssak Tesla-sjefen for tiden er innblandet i.
Elon Musk vitnet sist uke i en rettssal i Delaware i forbindelse med et aksjonærsøksmål som stammer fra en avtale som ble inngått for fem år siden: Teslas kontroversielle overtakelse i 2016 av SolarCity, selskapet som lager solcelle-takpaneler.
Musk var styreleder og største aksjonær i begge selskapene på den tiden.
Representanter for investorer og pensjonsfond hevder Musk og styret i Tesla brøt sine forpliktelser da de organiserte oppkjøpet. Musk er den eneste tiltalte; det øvrige styret inngikk i fjor et forlik verdt 60 millioner dollar.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
Hvorfor bør så investorer bry seg om dette?
Skribenten i Bloomberg, Dana Hull, kommer med noen grunner:
For det første er det faktum at saken er kommet så langt interessant i seg selv. Styret valgte å gjøre opp; Musk gjorde det ikke. Musk trekker seg ikke tilbake når han mener at han har rett. Han er også vant til å vinne - sist han var i retten var i desember 2019 for en ærekrenkelsessak. Han kunne ha inngått et forlik, men kjempet tilbake - og vant.
Tesla = Musk = et problem
Enda viktigere, rettssaken har gjort at bekymringene angående Teslas avhengighet av én nøkkelperson - og hvordan planlegge for hans etterfølgelse. I sin siste årsrapport bemerker selskapet:
«Vi er svært avhengige av tjenestene til Elon Musk, vår administrerende direktør og største aksjonær. Selv om Musk tilbringer betydelig tid med Tesla og er svært aktiv i vår ledelse, bruker han ikke sin fulle tid og oppmerksomhet på Tesla. Musk fungerer for tiden også som administrerende direktør og teknisk teknisk sjef for Space Exploration Technologies Corp., en utvikler og produsent av romfartøy, og er involvert i andre nye teknologivirksomheter.»
Nærmest hater sjefsrollen
Det var på et spørsmål mandag om hans rolle som administrerende direktør at Musk svarte:
–Jeg nærmest hater det og jeg vil mye heller bruke tiden min på design og teknologiutvikling.
Det er ikke nytt at Musk tenker på å slutte som Tesla-sjef. I 2015 hadde han til og med en ansettelseskontrakt nærmest klar for Herbert Diess - i dag toppsjef for Volkswagen-konsernet.
Flere saker om Tesla på Motor:
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Plaid leveres i desember:
Åpner for bestilling av Teslas monsterutgave
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Tesla vil gi mer presise data:
Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget
-
Overrasker i måling:
Unike tall for neste Tesla-modell
-
Trodde han punkterte:
Plutselig knakk bærearmen på Teslaen
-
Store sprik i ladeprisene:
Her er det billigst å lade Tesla
-
Bileksperter venter skifte:
Tror Tesla mister lederplassen innen 2025
-
Produserer bare svart og hvitt:
Slik er Teslas grep for å redde Europa-produksjonen
-
Nybilregistreringene i juni:
Model Y på topp i ny svak måned for bilsalget
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
Tesla-sjefen slår alarm:
– Bekymring for konkurs overskygger alt
-
Tesla-eiere:
– Nei, vi frykter ikke ladekøer
-
Tesla-sjefen advarer:
Musk frykter Rivian og Lucid er på vei mot konkurs
-
Klarte ikke åpne Tesla-døren:
Knuste vinduet for å komme seg ut av brennende bil
13 år i sjefsstolen
Problemet hos Tesla i dag er at det når spørsmålet om Elon Musks etterfølger stilles, ikke kommer opp ett eneste navn.
Musks personlighet og varemerket Tesla er så tett sammenvevet at det er vanskelig å tenke på den ene uten den andre.
Han har vært selskapets ansikt utad helt siden 2008, og det er en uvanlig lang tid i bilindustrien.
Det er utvilsomt også en utfordring på lengre sikt.
Personer som har vært påtenkt som mulige etterfølgere, som Doug Field og Jon McNeil, har forlatt selskapet - henholdsvis til Apple og til mobilitetsselskapet Lyft. Begge var ansett som kandidater til en stilling som operativ leder mens opptrappingen av Model 3-produksjonen sto på for fullt - men de sluttet før noe slikt kunne bli finalisert.
Ingen etterfølger i sikte
I romfartsselskapet, SpaceX er Gwynne Shotwell president og operativ leder, og har en tydelig «nummer to-rolle». Hun sitter også i SpaceX-styret. Tesla, derimot, har aldri hatt noen i den rollen, noe som er bemerkelsesverdig med tanke på at Musk ikke er heltidsadministrator - etter selskapets egen innrømmelse.
Inntjeningsrapporteringen for andre kvartal skal offentliggjøres 26. juli. På et tidspunkt vil selskapet også måtte sende inn sin fullmaktserklæring og kunngjøre når den årlige generalforsamlingen skal avholdes.
Ved disse anledningene vil investorer og andre berørte få anledning til å presse for svar på spørsmål om hva som vil komme etter Elon Musk. Det kan bli spennende.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
Måtte gå av som styreleder
Angående rettssaken som pågår, har den belyst hvor tett Musk var involvert i alt som hadde å gjøre med både Tesla og SolarCity, selv om han ikke deltok i selve avstemningen om avtalen.
Mens sammenslåingen skjedde for fem år siden, er det avdekkende for situasjonen at at ingen andre nåværende ledere i Tesla er stevnet som vitne i saken.
Musk måtte trekke seg som styreleder i Tesla som en del av et forlik med SEC, oppsynsorganet for børsen i USA i 2018. Han var anklaget for å ha kommet med falske påstander for å manipulere aksjekursen da han annonserte at han ville ta Tesla av børsen.
Han har imidlertid muligheten til å gjenoppta styrelederrollen senere i år.
Men Elon Musk kan ifølge Bloomberg ikke forlate konsernsjefrollen før han har funnet noen som kan ta over for ham – og det er store sko å fylle.