TREKKVOGN: Porsche sier neste generasjon Cayenne, også med elektrisk drivlinje, skal tåle samme hengervekt som dagens modell med forbrenningsmotor.

Se bilder:

Ny el-Porsche trekker 3,5 tonn

Snart lanseres Porsches Cayenne-modell i en ny generasjon, blant annet med en elektrisk drivlinje som har de samme praktiske egenskapene som før, men er mye raskere.

Publisert Sist oppdatert

Det nærmer seg lanseringen av neste generasjon Cayenne, og Porsche lar nå modellen utfolde seg offentlig, dog med foliering i kamuflasjedesign.

Denne gangen har en prototype vært med på et bakkeløp i England med Gabriela Jílková som sjåfør, hun er en del av utviklingsavdelingen til Porsches Formel E-team.

3,5 tonn hengervekt

Jílková slo den tidligere rekordtiden for SUV-er med over fire sekunder. 

– Løypa er utfordrende og tilgir ikke feil. Det er ingen avkjøringssoner og lite rom for korrigeringer. Men den aktive fjæringen gir den nye Cayenne enorm stabilitet og presisjon. Jeg følte meg helt trygg hele tiden, sa hun etterpå.

Pressemeldingen sier ellers ikke så mye om spesifikasjonene rundt den kommende Cayenne-modellen. 

Men et praktisk element trekkes fram, bilen skal kunne trekke en henger på 3,5 tonn, noe som er mye til en elbil å være.

Fortsatt forbrenningsmotor

Det er også det samme som dagens Cayenne med forbrenningsmotor.

– Kundene våre har alltid satt pris på den høye nytteverdien til Cayenne. Derfor ønsket vi ikke å inngå noen kompromisser i utviklingen av den helelektriske modellen, sier  Michael Schätzle, visepresident for Cayenne-produktene hos Porsche.

Det er også klart at Cayenne vil komme med ulike drivlinjer.

– Kundene våre vil også ha kraftige og effektive forbrenningsmotorer og hybridmodeller til rådighet langt inn i det neste tiåret.

Schätzle legger til at utviklingskostnadene knyttet til dette er store.

– Vi kan imidlertid bare oppnå det ytelsesnivået som ble demonstrert offentlig for første gang i England, gjennom elektrifisering. 

Powered by Labrador CMS