DYRT OG DYRERE: Verkstedpriser kan være høye nok for hvem som helst.

Tyske tall:

Elbiler klart dyrest å reparere

Elbiler er 30–35 prosent dyrere å få på veien igjen etter et uhell eller en ulykke, sammenliknet med biler med forbrenningsmotor.

Publisert

Tallene kommer fra et hold som har god grunn til å følge med på forskjellene: GDV, tyske forsikringsselskapers bransjeorganisasjon.

Tallgrunnlaget omfatter perioden 2019 til 2021 og cirka 319.000 forsikrede biler per år. Alle modellene måtte være representert med over 2000 eksemplarer for å komme med i oversikten, opplyser GDVs pressetalsperson Kathrin Jarosch til Motor.

Hovedfunnet er at elbiler er dyrere å reparere – men at disse bilene, med sine førere, både forårsaker og er involvert i færre ulykker enn biler med forbrenningsmotorer.

I sammenlikningen er 37 modellpar satt opp mot hverandre. Dette er gjort på en måte som sikkert vil høste både anerkjennelse og kritikk.

Drivlinjesøsken

GDV har nemlig lagt seg i selen for å finne korresponderende modeller, altså elbiler og deres motpart med forbrenningsmotorer – eller omvendt. 

For noen modeller er motpartene åpenbare: 

● Mazda MX-30 vs. Mazda CX-30

● Hyundai Ioniq Electric vs. Hyunda Ioniq Hybrid

● Volkswagen e-Golf vs. Volkswagen Golf VII 1.4

● Peugeot E-208 vs. Peugeot 208

... og så videre. Vi kunne nevnt Mini Cooper, Fiat 500, Opel Corsa og Seat Mii, alle sammen biler med parallellversjoner.

Tesla vs. BMW

For modeller uten krystallklare drivlinjesøsken blir det hele litt vanskeligere. 

– I slike tilfeller har våre eksperter funnet passende biler å sammenlikne med, opplyser Jarosch.

Innenfor samme merke kan det se slik ut:

● Renault Zoe vs. Renault Clio

● Nissan Leaf (1. gen) vs. Nissan Note, men 2. gen. vs. Nissan Pulsar

Én sentral produsent som ikke sysler med forbrenningsmotorer, må likevel med. Da ble det slik:

● Tesla Model S vs. BMW 540i xDrive

● Tesla Model 3 vs. BMW 330i

Batterier – og kunnskap

Konklusjonen er altså at det koster 30 til 35 prosent mer å reparere en elbil.

GDV viser til fire årsaker:

1: Batteriene er dyre. 

2: Usikkerhet. Elbiler er fortsatt et såpass nytt fenomen at mange ikke kan nok om dem. Derfor opererer for eksempel enkelte verksteder med veldig store sikkerhetsmarginer. 

3: For få verksteder.

4: Høyere timepriser for reparasjon av elbiler, et punkt som antakelig henger sammen med det foregående.

Forlanger endringer

Forsikringsbransjen ønsker alltid å holde utgifter på et lavest mulig nivå, men deres forslag – eller krav – gir mening uansett. 

GDV forlanger forsterket batteribeskyttelse i bilene, og at verksteder skal ha bedre tilgang på verktøy for batterianalyser.

Dessuten setter organisasjonen fingeren på et potensielt svært viktig punkt, når den med ettertrykk krever at det må bli bedre rutiner for hel eller delvis reparasjon av batteripakkene. GDV viser her til både kostnader og miljøhensyn.

– Hvis prisen for elbilskiftet spinner ut av kontroll, vil også aksepten synke. Det kan vi ikke risikere, sier styreleder Heinz Gressel.

Her kan du lese mer om det samme hos svenske Vi Bilägare.