
Bilsalget i 2021:
Eksplosiv elbilvekst
Pandemi og databrikkemangel skapte et ruglete marked for bilbransjen i 2021, men elbilsalget er i eksplosiv vekst.
Salgsrapportene begynner å strømme inn fra verdens bilprodusenter, med en vekst i salget av elektriske biler for de fleste. Det er for så vidt ikke helt overraskende: EUs krav til maksutslipp av CO2 på 95 g/km på flåtenivå, har satt premissene for tempoet på elbilskiftet i Europa.
EU-grensene strammes med ytterligere 15 prosent i 2030 og så 37,5 prosent i 2030, og det er all grunn til å forvente en utvikling hos de europeiske produsentene som er i takt med disse kravene.
Mange av de største produsentene har ennå ikke sluppet 2021-tall, og vi kommer derfor til å oppdatere oversikten etter hvert som rapportene publiseres.
Tysk kinasjakk
For Volkswagen var det en generell nedgang på åtte prosent i 2021, mens ladbare biler hadde en vekst på 73 prosent fra året før. Det totale salgstallet landet på ca. 4.897.000 biler.
Konsernet leverte 369.000 ladbare biler globalt, av disse var 119.650 eksemplarer av populære ID.4. VW oppgir videre at de har en ordrereserve på ID-modellene på drøyt 95.000 biler.
Men VW nådde ikke målene sine i det største av verdens markeder, det kinesiske. Volkswagen solgte 70.625 helelektriske biler i Kina i 2021, mens ambisjonen var mellom 80.000 og 100.000, skriver Automotive News.
Panedemiutfordringer og databrikkemangel oppgis som hovedforklaringer på hvorfor man ikke nådde salgsmålet.
Kinesiske konkurrenter som Nio, Xpeng og Li Auto endte mellom 90.000 og 100.000, mens markedsleder Tesla solgte 473.078 biler i Kina i fjor.
Volvo-byks
Volvo hadde en vekst på 5,6 prosent i totalsalget til 698.693 biler i 2021, mens de ladbare bilene økte 63,9 prosent. Recharge-modellene stod for 27 prosent av totalvolumet, ifølge en pressemelding.
I Norge hadde Volvo en vekst på 45 prosent – og en ladbar-andel på 95 prosent. Mens XC40 var bestselgeren i Norge, stod XC60 for det største salget globalt.
Har du lest disse sakene?
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Se listen:
Vegvesenet mener disse veiene bør bygges først
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene
-
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!
Historisk for BMW
BMW-konsernet hadde rekordtall for både hovedmerket BMW og erkeluksuriøse Rolls-Royce.
Både BMW og Mini mer enn doblet salget av elektriske biler, skriver Electrek.
Totalt solgte BMW-konsernet 2.521.525 biler, opp 8,4 prosent. Volumet av de helelektriske bilene økte 133 prosent – til 103.855 biler. I Europa var nesten var fjerde solgte BMW en elbil, selv veteranen i3 hadde en vekst på fem prosent i 2021.
Det er ventet en kraftig økning i salget av elektriske BMW-er, når i4 og iX ruller ut på veien for alvor i 2022. Også i7 og iX1 kommer i elektrisk utgave i 2022, før det følger en elektrisk 5-serie i 2023.
BMW skriver i en pressemelding at de forventer et doblet elbilsalg i år.
Toyota-rekord
Toyota hadde et historisk godt år i vest. For første gang ble det mestselgende bilmerke i USA, samtidig som Toyota Motor Europa kunne notere vekst på åtte prosent til 1.076.300 solgte biler i 2021, ifølge en pressemelding.
Det gjorde det japanske merket til det nest største i Europa.
Toyota starter utrullingen av helelektriske modeller i 2022 og lener seg fortsatt tungt på sin hybridteknologi. Hybridene utgjorde 70 prosent av europasalget ifjor.
Mest lest på Motor.no:
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla
-
Prøvekjørt: Renault Megane E-Tech
Kjør debatt: Er dette den peneste elbilen?