TYSKE TILSTANDER: Tross elbilvekst er stadig modeller med forbrenningsmotor, som denne Tiguan-utgaven, i kraftig flertall hos Volkswagen.

Bilsalget i 2021:

Eksplosiv elbilvekst

Pandemi og databrikkemangel skapte et ruglete marked for bilbransjen i 2021, men elbilsalget er i eksplosiv vekst.

Publisert

Salgsrapportene begynner å strømme inn fra verdens bilprodusenter, med en vekst i salget av elektriske biler for de fleste. Det er for så vidt ikke helt overraskende: EUs krav til maksutslipp av CO2 på 95 g/km på flåtenivå, har satt premissene for tempoet på elbilskiftet i Europa.

EU-grensene strammes med ytterligere 15 prosent i 2030 og så 37,5 prosent i 2030, og det er all grunn til å forvente en utvikling hos de europeiske produsentene som er i takt med disse kravene.

Mange av de største produsentene har ennå ikke sluppet 2021-tall, og vi kommer derfor til å oppdatere oversikten etter hvert som rapportene publiseres.

Tysk kinasjakk

For Volkswagen var det en generell nedgang på åtte prosent i 2021, mens ladbare biler hadde en vekst på 73 prosent fra året før. Det totale salgstallet landet på ca. 4.897.000 biler.

Men de elektrifiserte bilene utgjør i 2021 ikke mer enn sju prosent av det totale volumet for Volkswagen, ifølge Electrek.

Konsernet leverte 369.000 ladbare biler globalt, av disse var 119.650 eksemplarer av populære ID.4. VW oppgir videre at de har en ordrereserve på ID-modellene på drøyt 95.000 biler.

Men VW nådde ikke målene sine i det største av verdens markeder, det kinesiske. Volkswagen solgte 70.625 helelektriske biler i Kina i 2021, mens ambisjonen var mellom 80.000 og 100.000, skriver Automotive News.

Panedemiutfordringer og databrikkemangel oppgis som hovedforklaringer på hvorfor man ikke nådde salgsmålet.

Kinesiske konkurrenter som Nio, Xpeng og Li Auto endte mellom 90.000 og 100.000, mens markedsleder Tesla solgte 473.078 biler i Kina i fjor.

Volvo-byks

Volvo hadde en vekst på 5,6 prosent i totalsalget til 698.693 biler i 2021, mens de ladbare bilene økte 63,9 prosent. Recharge-modellene stod for 27 prosent av totalvolumet, ifølge en pressemelding.

I Norge hadde Volvo en vekst på 45 prosent – og en ladbar-andel på 95 prosent. Mens XC40 var bestselgeren i Norge, stod XC60 for det største salget globalt.

Historisk for BMW

BMW-konsernet hadde rekordtall for både hovedmerket BMW og erkeluksuriøse Rolls-Royce.

Både BMW og Mini mer enn doblet salget av elektriske biler, skriver Electrek.

Totalt solgte BMW-konsernet 2.521.525 biler, opp 8,4 prosent. Volumet av de helelektriske bilene økte 133 prosent – til 103.855 biler. I Europa var nesten var fjerde solgte BMW en elbil, selv veteranen i3 hadde en vekst på fem prosent i 2021.

Det er ventet en kraftig økning i salget av elektriske BMW-er, når i4 og iX ruller ut på veien for alvor i 2022. Også i7 og iX1 kommer i elektrisk utgave i 2022, før det følger en elektrisk 5-serie i 2023.

BMW skriver i en pressemelding at de forventer et doblet elbilsalg i år.

Toyota-rekord

Toyota hadde et historisk godt år i vest. For første gang ble det mestselgende bilmerke i USA, samtidig som Toyota Motor Europa kunne notere vekst på åtte prosent til 1.076.300 solgte biler i 2021, ifølge en pressemelding.

Det gjorde det japanske merket til det nest største i Europa.

Toyota starter utrullingen av helelektriske modeller i 2022 og lener seg fortsatt tungt på sin hybridteknologi. Hybridene utgjorde 70 prosent av europasalget ifjor.