MÅ UNDERSØKES: Simen Huse ved Simco frykter at ulykken i Byfjordtunnelen kan skyldes feil ved bilens elektronikk. Her er han i ferd med å undersøke ulykkesbilen fra Sandvika.

Dødsulykken i Byfjordtunnelen:

«Kan dreie seg om feil i bilens elektroniske system»

En overvåkingsvideo viser tydelige bremselys på ulykkesbilen, og det er lange bremsespor på stedet. Likevel stoppet ikke den nesten nye BMW-en i tide til å unngå en fatal krasj. 

Publisert Sist oppdatert

Det er Stavanger Aftenblad som i en omfattende reportasje belyser flere sentrale spørsmål rundt etterforskningen av dødsulykken. 

I 08-tiden onsdag 13. september 2023 mistet to menn i 60-årene livet, da en nesten helt ny BMW iX1 og en Volkswagen Transporter varebil fra 2021 frontkolliderte i Byfjordtunnelen nord for Stavanger.

Leiebil

BMW-en, som var en nesten ny leiebil, ble hentet hos et utleiefirma kort tid før ulykken. 1,4 kilometer inn i Byfjordtunnelen kolliderte den med en møtende VW Transporter.

Et overvåkingskamera på stedet fanget opp ulykken, skriver Stavanger Aftenblad.

Av videoen framgår det at bremselysene til BMW-en lyste. Det var også tydelige spor i veidekket som indikerer  at bilen bremset. Men BMW-en stanset ikke, melder Stavanger Aftenblad i sin reportasje. 

Avisen har snakket med Simen Huse i Simco, som er ekspert på bilelektronikk og ofte brukes som sakkyndig i rettssaker. 

Simen Huse på Simco i Råde undersøker ulykkesbilen fra Sandvika-ulykken, en Volvo XC40. Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN

– Jeg kan ikke konkludere før jeg har undersøkt BMW-en, men det er klare indikasjoner på at noe har vært feil med bilen. Jeg har sett bilder som viser et fullstendig oppbrent bremsesystem. Det skjer ikke etter én oppbremsing. Og dette var en ny bil. Alt tyder på at bilisten har bremset det han maktet, sier Simen Huse til Aftenbladet.

Huse forteller til Motor at han har blitt kontaktet av både politiet og Statens vegvesen angående ulykken, men at han nå snart to år seinere, fortsatt ikke har fått tilgang til bilen. 

Bremsene brent

Bilens bremser skal ha vært fullstendig oppbrent, melder Stavanger Aftenblad. 

– Når man tråkker på bremsen, skal gasspådraget avta. Det virker ikke som det har skjedd her. Det kan til og med se ut som om BMW-en har akselerert mens bilisten bremset, sier Huse, og viser til at alt av bremser var brent bort.

– Det kan dreie seg om en feil i bilens elektroniske system, men sikker kan jeg ikke være før jeg får undersøkt bilen og programvaren, sier Huse til Stavanger Aftenblad. 

Overfor avisen opplyser PR- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Northern Europe, Oskar Södergren, at BMW samarbeider med myndighetene.

– Vi er kjent med den tragiske ulykken. Våre kunders sikkerhet er av største betydning for oss, og vi tar saker som involverer våre kjøretøy svært alvorlig, sier han. 

Flere hendelser

Motor har tidligere skrevet om flere alvorlige hendelser der sjåfører hevder at bilen akselererte av seg selv eller at bremsene ikke overstyrte gassen. 

Se artikkelrekke under.

I Sandvika omkom en mann i 60-årene etter at hans Volvo XC40 raste ut av et parkeringshus i fjerde etasje.

På oppdrag fra de etterlatte har Simen Huse undersøkt bilen og gjort flere tekniske funn som tyder på at sjåføren aldri satt i førersetet da ulykka skjedde. 

I Drøbak ble en mann frifunnet av retten etter en alvorlig ulykke der han skadet sju personer. Retten kunne ikke utelukke at ulykken skyldtes tekniske feil ved kjøretøyet. Simen Huse var sakkyndig vitne i saken. 

Vet du noe om denne saken?

Kanskje har du opplevd noe som likner? Kontakt oss her: jon.terje@motor.no eller peter@motor.no

Powered by Labrador CMS