PRIS: Citroën ë-C3 legger seg helt i bunnen av norske nybilpriser

Billigbil:

Skal koste litt over 200.000 kroner

Citroën er straks klar med en elbil som kan starte en priskrig nederst på rangstigen.

Publisert

Nylig ble det klart at det kinesiske, statseide, bilmerket Dongfeng kommer med det som blir Norges billigste elbil, småbilen Box. Den skal ha en startpris på 189.000 kroner når den kommer hit i september.

Omtrent samtidig ruller Citroën inn på norsk grunn med en nesten like billig elbil. ë-C3 begynner på 208.900 kroner og skal ha en rekkevidde på 324 kilometer. 

Det med andre ord 20.000 over kineseren, men billigste variant av Box har kun 240 kilometers rekkevidde. 

Varianten med tilsvarende rekkevidde som  ë-C3 er ennå ikke priset, men det er ventet at den vil havne rundt 240.000 til 250.000 kroner.

Dyrtid

ë-C3 er bygget på Stellantis «Smart Car Platform» og er utstyrt med en 44 kWt LFP (Lithium Ferro Phosphate) batteripakke. Motoren yter 113 hestekrefter og bilen har en ladefart på 100 kilowatt. Ifølge Citroën skal det ta 26 minutter å lade fra 20 til 80 prosent.

– Sammen med den kommende ë-C3 Aircross vil den passe perfekt inn i en dyrtid der begrepet «mye bil for pengene» stadig blir viktigere for mange, sier produktsjef for Citroën hos Bertel O. Steen, Joachim Valstad, i en pressemelding.

STRIPE: Et tradisjonelt instrumentpanel er erstattet av en liten stripe med informasjon under vinduet og over rattet.

Av praktiske elementer trekker de fram at bilen har hengerfeste, som kan dra inntil 550 kilo, og at den tåler taklast på 80 kilo.

Innvendig utmerker ë-C3 seg med et fravær av et tradisjonelt instrumentpanel. I stedet har bilen et nytt head-up-display som viser kjøretøyinformasjon på en blank svart del mellom toppen av dashbordet og bunnen av frontruten.

Ikke instrumentpanel

Citroën kaller det «en slags hybrid mellom head-up-display og et instrumentpanel.» Dette skal gjøre at føreren får tilgang til all viktig informasjon uten å ta øynene fra veien.

ë-C3 blir tilgjengelig med to utstyrsnivåer, hvor det dyreste koster 238.900 kroner, men importøren sier det billigste også skal by på god komfort, i tillegg til førerstøttesystemer som filholderassistent, nødbrems og parkeringssensorer bak.

Med det høyeste utstyrsnivået kommet i tillegg komfortseter, delt baksetrygg, oppvarmet skinnratt, ryggekamera, 3D-navigasjon, trådløs Android Auto og Apple Carplay og oppvarmet frontrute.

ë-C3 er litt over fire meter lang og har et bagasjerom på 310 liter.

Bilen kommer i butikkene til høsten.

PS: Nissan Leaf har den laveste fastprisen i Norge akkurat nå, med 234.000 kroner. I tillegg er det en del kampanjer, der Mazda MX-30 utmerker seg med 219.900, mot veiledende 289.550 kroner.

LAST: ë-C3 har plass til over 300 liter i bagasjerommet og bilen kan dra en henger.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: