BIL I BOKS: Torje Sulland og Lars Mabro Carlsson i Electric Way med Dongfeng Box på bilutstillingen i Beijing.

Dongfeng Box:

Norges billigste: «Må etablere prisene på et lavere nivå»

Med nybilpris på 189.000 kroner skal denne bilen blåse fart til prisbålet. – Bilbransjen må ta rev i seilene og etablere prisene på et lavere nivå enn vi har nå, sier Sulland-sjef.

Publisert Sist oppdatert

BEIJING (Motor): Med Dongfeng Box har Torje Sulland og importørselskapet Electric Way blikket festet en prislapp med seks sifre og et 1-tall helt til venstre.

– Det gjenstår noen forhandlingsrunder med fabrikken om endelig pris, men målet er å tilby den rimeligste bilen på det norske markedet og presentere den til under 200.000, sier Sulland.

Statseide Dongfeng er en av Kinas største bilprodusenter. Etter en restrukturering i 2023 kom billigmerket Dongfeng Nammi som en avlegger av deres samarbeid med Renault-Nissan-alliansen. Og blant deres lille håndfull billigmodeller kommer Nammi 01 til Norge som Dongfeng Box.

Ingen jåle

Bilen har rekkevidde opp til 340 km.

Altså ingen jålete bil. Men den er viktig for mer enn prisbarrieren.

– Den åpner for et nytt segment, når det blir mulig for førstegangskjøpere å starte med en nybil, sier Lars Mabro Carlsson i Eletric Way.

Bilen produseres i fem konfigurasjoner ved en av Dongfengs fabrikker i Wuhan, tre av dem kommer til Norge.

– Det er åpenbart en strategisk beslutning å legge prisen så lavt som overhodet mulig. Vi trenger biler på veien for å bygge merket, og da er selvfølgelig pris et virkemiddel. Det er viktig for oss å komme på et prisnivå som vi ikke må reversere på, da får vi heller blø, sier Carlsson.

Lavere nivå

Han tror tiden for konstante bilpriser er forbi – og har en klar oppfatning om retningen de bør bevege seg i.

– Jeg tror alle i norsk bilbransje må ta rev i seilene og etablere prisene på et lavere nivå, sier han.

Electric Way har også Voyah i porteføljen, og lærte en lekse i forbindelse med introduksjonen av Voyah Free, en SUV som nå går for tett på 700.000 kroner. Dollarens himmelferd og byks i batteriprisen ble dyrekjøpte erfaringer.

Lille Box er langt unna premiumambisjonene til Voyah. Men det er prisen også.

To versjoner

Electric Way tar inn minst to versjoner av bilen:

● Den enkleste har 250 km WLTP-rekkevidde, batterikapasitet 31,4 kWt netto.

● Den større har 340 km og 42,3 kWt i batterikapasitet.

Bilen produseres i fem ulike versjoner i Kina, men ikke alle disse kommer til Norge.

– Produksjonen av den første gruppen biler som kommer til Norge starter i midten av juli, så da har vi dem i Norge i september. Salgsmålet i år er på 350 biler, sier Lars Mabro Carlsson.

PS: Nissan Leaf har den laveste fastprisen i Norge akkurat nå, med 234.000 kroner. I tillegg er det en del kampanjer, der Mazda MX-30 utmerker seg med 219.900, mot veiledende 289.550 kroner.