
«Vrakbil» ble til «ekstremt velholdt»:
Didrik ble lurt trill rundt av bruktbilselgeren
Denne BMW-en ble solgt som «vrakbil» for 29.000 kroner. Tre uker senere ble den solgt som en «helt ekstremt velholdt» bil for 67.000 kroner.
– Det er synd å bli lurt slik. Men det er jo på grensen til komisk også, sier Didrik Ruus.
For knappe tre år siden kjøpte Oslo-mannen en da ni år gammel BMW personbil som hadde gått 98.000 kilometer, for 67.000 kroner.
– Den så fin ut, og kilometerstanden var lav. Derfor kjøpte jeg den, forteller Ruus til Motor.
Men tre måneder etter kjøpet begynte det plutselig å ryke fra motorrommet og lukte svidd fra motoren. De ble starten på en bruktbilhistorie som Ruus nå tre år etterpå fortsatt rister på hodet av.
Og som nå har endt med at Ruus har fått hevet kjøpet, etter at bruktbilselgeren først lurte ham.
Oljelekkasje
Etter at det røyk fra motorrommet, fikk Ruus flere verksteder samt NAF til å undersøke bilen. De avdekket flere kostbare feil. Blant annet en omfattende oljelekkasje som det vil koste over 50.000 kroner å utbedre.
Feil på bruktbiler er normalt. Men på denne bruktbilen var antallet feil mange, og kostnadene for å utbedre dem var større enn kjøpesummen.

I tillegg til den store oljelekkasjen var det blant annet feil med lyktene, bakrutevarmeren og klimaanlegget.
Et av verkstedene som har undersøkt bilen, avdekket at det er brukt tettemasse av «ymse slag», som verkstedet skriver, i forkant av motoren. Fjernes denne tettemassen, fryktet verkstedet at oljelekkasjen ville blitt mye verre.
Det som imidlertid er veldig spesielt i denne bruktbilhistorien, er at Didrik Ruus har greid å få tak i salgskontraktene fra salgene før han kjøpte bilen. De er avslørende lesning.
«Vrakbil»
- Ruus kjøpte bilen for 67.000 kroner av et lite bruktbilfirma i Oslo.
- Bare syv dager tidligere ble bilen solgt til dette bruktbilfirmaet av en annen privatperson for 45.000 kroner – altså 22.000 kroner mindre.
- 13 dager før dette igjen, ble bilen solgt av et annet bruktbilfirma på Østlandet til denne privatpersonen. Salgsprisen da var bare 29.000 kroner – altså 38.000 kroner mindre enn Ruus tre uker senere kjøpte bilen for.
I to ledd hadde altså selgerne god fortjeneste på bruktbilen.
Dette sistnevnte bruktbilfirmaet skrev følgende om bilen: «Lekker olje. Varmeapparatet virker ikke. Vrakbil».
Mer stoff om bruktbil:
-
Dyr tabbe:
Oppga feil årsmodell på sportsbilen
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Bruktbilselger feilinformerte:
Utstyr manglet, og bilen var bruktimportert
-
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
-
Golfen var trafikkfarlig:
Etter ni år ble bilens forhistorie avslørt
-
Omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
-
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
-
Motorlampen lyste på vei hjem:
Retten mente kjøper må få heve kjøp av 18 år gammel bil
-
Fikk heve kjøpet:
Klaget på at Teslaen hadde for gammel autopilot
-
Blank løgn fra forhandler:
– Ikke en ripe. Nye sommerdekk. Ingen rust. Sjeldent pen ...
-
To år etter Stavanger lufthavn:
Ny brann i 2006 diesel-Zafira – helt tilfeldig, mener Opel
-
Ekspertene svarer:
Bruktbilkjøperen kom tilbake og vil ha utbedret rust – hva gjør jeg?
-
Fem år siden forrige oljeskift:
Feil info om service kostet 15.000 kr
«Ekstremt velholdt»
Men bruktbilfirmaet som like etter solgte bilen til Didrik Ruus, nevnte hverken oljelekkasjen eller det defekte varmeapparatet i salgsannonsen.
I annonsen skrev derimot bruktbilfirmaet: «Helt ekstremt velholdt, alle servicer i boka.»
Ruus la ikke merke til at noe var galt eller feil med bilen da han kjøpte den. Men da han senere ettergikk bilens forhistorie, og også sendte den på NAF-test, fant NAF ut at bilen ikke har vært på de servicene den skulle.
Didrik Ruus fikk blankt avslag da han ba bruktbilselgeren om å få heve kjøpet. Bruktbilselgeren hevder i et brev at bilen fungerte tilfredsstillende da han eide bilen, som altså bare var syv dager.
Ruus klaget derfor til Forbrukerrådet, og deretter til Forbrukerklageutvalget, som nå har gjort et vedtak om at kjøpet skal heves, og at Ruus skal få tilbake kjøpesummen, i tillegg til renter og utleggene han har hatt.
– Selgeren hadde ikke på noe vis grunnlag for å omtale bilen slik han gjorde, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Forbrukerklageutvalget gjorde sitt vedtak i september. Bruktbilfirmaet fikk da én måned på seg til å betale pengene til kunden sin. I desember har de fortsatt ikke gjort det, ifølge Ruus, som nå får hjelp av namsmannen til å drive inn pengene.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
Vi som brisker oss med bryllupsbiler:
Se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning