EN EKSTRA TEST: Marius Tegneby i BMW bruker Motor og NAFs rekkeviddetest som et supplement til egne tester.
EN EKSTRA TEST: Marius Tegneby i BMW bruker Motor og NAFs rekkeviddetest som et supplement til egne tester.

Rekkeviddetesten:

BMW: «Vi er ikke her som et kontrollorgan»

Flere av de store bilprodusentene stiller med egne team på Motor og NAFs rekkeviddetest.

Publisert

– Men vi er ikke her som et kontrollorgan, sier Marius Tegneby, kommunikasjonssjef hos det norske BMW-importøren.

BMW har med to representanter på testen, i følgebil. Målet er å se data fra vintertesten opp mot det de har fra egne tester.

– Vi kan sammenligne det vi har av data fra før av, i tillegg kan vi se det opp mot de andre bilene i testen. 

Det BMW først og fremst skal se på, er temperatur, og hvordan den utvikler seg underveis. Med måleutstyr i testbilen, en i5 eDrive40, som følger energiflyten i bilen under oppvarming og med bruk av klimaanlegget, sett opp mot det som er på utsiden. Hvordan dette påvirker energiforbruket.

– Så ser vi om det er noen avvik fra våre tidligere tester. Vi kan også gå ut i etterkant og hente ut data. 

Resultatene kan BMW eventuelt bruke til å forbedre bilene senere. Tegneby tror ikke løsningen på rekkevidde framover er større batterier. 

– Det blir unødig mye vekt og bruk av materialer. Det som blir viktig, er mye høyere energitetthet og lavere forbruk. Inntil nå har alt handlet om rekkevidde. Når dette snart er i boks, må man se på andre ting, som brukervennlighet og teknologi som gjør nytte i bilen. 

Lotus og BYD skal også ha med egne team i vintertesten.