BRUKTBILHANDEL: Lasse Marcussen har solgt denne varebilen tilbake til bilskadefirmaet som solgte den.
BRUKTBILHANDEL: Lasse Marcussen har solgt denne varebilen tilbake til bilskadefirmaet som solgte den.

Endelig kvitt tidligere kondemnert bil:

– Verkstedet forsøkte å «overselge» bilen

Forbrukerklageutvalget mener bilskadeverkstedet som solgte bilen til Lasse Marcussen, ga uklare opplysninger, og at de tilslørte de faktiske forholdene. Men nå er Marcussen endelig kvitt bilen.

Publisert Sist oppdatert

To og et halvt år etter at Lasse Marcussen i Kristiansand kjøpte en Toyota Proace varebil, har han endelig fått returnert bilen, etter at han har inngått et rettsforlik med selgeren av bilen, et bilskadefirma i Drammen.

På veien har han blitt møtt med motkrav fra bilskadefirmaet. Det ville heller ikke følge et vedtak fra Forbrukerklageutvalget – som ga Drammen Bilskade kraftig kritikk.

– Uklare opplysninger

Etter kjøpet i 2019 fikk Marcussen ved en tilfeldighet vite at bilen hadde vært vraket – eller kondemnert – og var blitt reparert for hele 260.000 kroner.

Det var ikke nevnt i kjøpekontrakten, som Motor har fått kopi av.

– Bilskadefirmaet har ikke forsøkt å gi opplysninger om bilens faktiske tilstand. Det virker som om de har forsøkt å «overselge» bilen og underkommunisere bilens historikk, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak, før de fortsetter:

– De kunne med enkelthet gitt fullstendige opplysninger. I stedet har de valgt å gi uklare opplysninger som tilslører de faktiske forholdene.

Legger på

Når Motor kontakter Drammen Bilskade for å gi firmaet anledning til å svare på kritikken fra Forbrukerklageutvalget, er daglig leder Idar Dahl ikke interessert i å svare på spørsmål.

Han gir uttrykk for at Motor «er useriøse», og at bilkjøper Lasse Marcussen har krevd for mye.

Når Motor leser opp kritikken fra Forbrukerklageutvalget for ham, avslutter han samtalen og legger på.

Fikk motkrav

Motor har tidligere skrevet om Lasse Marcussens bilkjøp, som ble svært trøblete.

Da Marcussen klaget bilskadefirmaet inn for Forbrukerklageutvalget, ble han møtt med et motkrav, noe som skjer svært sjelden.

Bilskadefirmaet la overfor Forbrukerklageutvalget ned påstand om at Marcussen skal dømmes til å betale bilskadefirmaet erstatning på inntil 40.000 kroner.

TOMT: I kjøpskontrakten skrev ikke bilskadefirmaet noe om den tidligere store skaden.
TOMT: I kjøpskontrakten skrev ikke bilskadefirmaet noe om den tidligere store skaden.

Nektet

Marcussen fikk i Forbrukerklageutvalget medhold i at han skal få heve kjøpet og få tilbake 120.000 kroner av de 160.000 kronene han betalte for bilen.

Forbrukerklageutvalget mente at han skulle trekkes 40.000 kroner i et såkalt nyttefradrag – altså nytten han har hatt av bilen i de årene siden han kjøpte den.

Bilskadefirmaet nektet å godta vedtaket og saksøkte i stedet kunden sin.

I Agder tingrett ble imidlertid de to partene enige om et rettslig forlik, som innebærer at Drammen Bilskade kjøper tilbake varebilen for 127.500 kroner.

For Marcussen ble bilkjøpet i 2019 en historie med mange utfordringer.

– Jeg er fornøyd med at de kjøper bilen tilbake. Men jeg er ikke fornøyd med prosessen. Hadde jeg visst hvordan dette ble, blant annet at de ikke ville følge vedtaket i Forbrukerklageutvalget, ville jeg beholdt bilen, sier Marcussen til Motor.